Mówi: | Joanna Erdman |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | ING Bank Śląski |
Nadmierna produkcja i konsumpcja stanowią coraz większe obciążenie dla środowiska. Do rozwiązania problemu mogą się przyczynić start-upy
– Każdy Polak generuje średnio ok. 360 kg odpadów rocznie. Co roku w Polsce marnujemy 5 mln t żywności, z czego 60 proc. w gospodarstwach domowych – mówi Joanna Erdman, wiceprezes ING Banku Śląskiego. Jak podkreśla, niezrównoważona konsumpcja i produkcja, która prowadzi do wyeksploatowania surowców naturalnych, to jedno z największych współczesnych wyzwań. Dostrzegł je również ONZ, uwzględniając je wśród tzw. Celów Zrównoważonego Rozwoju. – Dlatego w drugiej edycji naszego Programu Grantowego ING chcemy się skoncentrować na takich rozwiązaniach, które zapewnią zrównoważone łańcuchy dostaw, zredukują poziom generowanych odpadów czy ilość marnowanej żywności – podkreśla Erdman.
Jak zauważa ONZ, zużycie surowców naturalnych ciągle wzrasta. Jeśli – zgodnie z szacunkami – globalna populacja do 2050 roku wzrośnie do 9,6 mld ludzi, to do prowadzenia dotychczasowego stylu życia będziemy potrzebować bogactw naturalnych w ilościach odpowiadających trzykrotności zasobów planety. Przykładami są tu chociażby woda, energia czy żywność, bo każdego roku około 1/3 całej wyprodukowanej żywności – czyli 1,3 mld t pożywienia o wartości około 1 bln dol. – marnuje się w domach lub sklepach albo psuje się z powodu złego transportu. Tymczasem w globalnej skali sektor żywnościowy pochłania aż 30 proc. konsumowanej energii i odpowiada za 22 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych.
– Niezrównoważona produkcja i konsumpcja stanowi jedno z poważniejszych wyzwań współczesnego świata. Głównie dlatego, że ma wymierny, szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Trudność polega więc na tym, żeby z jednej strony zapewnić kontynuację wzrostu gospodarczego i realizację celów związanych z rozwojem społeczno-ekonomicznym, a z drugiej – minimalizować destrukcyjny wpływ na środowisko – mówi agencji Newseria Biznes Joanna Erdman, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego.
Zrównoważona produkcja i konsumpcja dąży do jak najbardziej efektywnego wykorzystywania energii i innych zasobów naturalnych. Najprościej ujmując: chodzi o to, aby produkować więcej i pobudzać wzrost gospodarczy, ale przy użyciu mniejszych środków i zmniejszając skalę degradacji środowiska naturalnego.
– Temat jest poważny i osiąga coraz większą skalę. Z danych GUS wiemy, że każdy Polak generuje średnio ok. 360 kg odpadów rocznie. Każdego roku w Polsce marnujemy też ok. 5 mln t żywności, z czego 60 proc. w gospodarstwach domowych. Jest to więc kwestia, która dotyczy każdego z nas. I każdy z nas, poprzez swoje codzienne wybory, ma wymierny wpływ na środowisko naturalne – podkreśla wiceprezes ING Banku Śląskiego.
Zrównoważona konsumpcja i produkcja to 12. z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ujętych w agendzie ONZ. Stanowią one swego rodzaju mapę drogową, która do 2030 roku ma zapewnić bezpieczeństwo oraz rozwój planety i jej mieszkańców. Wokół tego tematu skupia się również druga edycja Programu Grantowego ING, który zainaugurował właśnie ING Bank Śląski.
– Chcemy się skoncentrować na takich rozwiązaniach, które zapewnią zrównoważone łańcuchy dostaw, zredukują poziom generowanych odpadów czy ilość marnowanej żywności – mówi Joanna Erdman. – Na rynku pojawia się coraz więcej takich przełomowych, innowacyjnych rozwiązań. Start-upy i młodzi naukowcy dostrzegli, że temat ekologii to nie tylko idea, ale również biznes. I to bardzo dobrze, bo oprócz tego, że mogą zrobić coś dobrego dla planety, mogą też rozwijać swój gen przedsiębiorczości. Dlatego chcemy wychwycić te rozwiązania, które – dzięki naszemu wsparciu – rozwiną skrzydła i przejdą do etapu operacjonalizacji.
Program Grantowy ING jest skierowany do start-upów i młodych naukowców, którzy mogą nadsyłać swoje zgłoszenia do 15 października br. za pośrednictwem formularza online, dostępnego na stronie www.ing.pl/programgrantowy. Znajduje się tam również regulamin i wszystkie szczegóły na temat konkursu. Na wsparcie najlepszych pomysłów wspierających zrównoważoną konsumpcję i produkcję bank przeznaczy w sumie 1 mln zł.
– Nagroda za pierwsze miejsce w konkursie wyniesie 400 tys. zł, za drugie – 300 tys. zł, a za trzecie – 150 tys. zł. I zostaje nam jeszcze pula 150 tys. zł na wyróżnienia dla tych pomysłów, które nie znalazły się na podium, ale wzbudziły bardzo duże zainteresowanie i zasługują na docenienie – mówi wiceprezes ING Banku Śląskiego.
Najlepsze pomysły wspierające zrównoważoną konsumpcję i produkcję wyłoni kapituła konkursu, złożona z przedstawicieli ING Banku Śląskiego, świata biznesu, nauki i organizacji pozarządowych. Ogłoszenie finalistów nastąpi 31 października br., a zwycięzcy zostaną wyłonieni podczas gali finałowej 1 grudnia br. Oprócz grantu na realizację swoich pomysłów młodzi naukowcy i start-upy mogą też liczyć na zdobycie nowych klientów, większą rozpoznawalność swojej innowacji czy pozyskanie inwestorów.
– Pierwsza edycja naszego Programu Grantowego przyciągnęła bardzo dużą uwagę, zgłosiło się do nas prawie 200 start-upów i naukowców. To pokazuje, że na rynku rzeczywiście pojawia się wiele ciekawych, przełomowych, innowacyjnych rozwiązań. Nie wszystkie mają jednak szansę dojść do etapu rozwinięcia biznesowego. Dlatego chcemy wspomóc tych najzdolniejszych i pomóc im zoperacjonalizować ich technologie – mówi Joanna Erdman.
W pierwszej edycji Programu Grantowego ING, rozstrzygniętej w czerwcu br., ING Bank Śląski przeznaczył już 1 mln zł na najlepsze pomysły i innowacje związane z czystą i dostępną energią, odpowiadające na wyzwania takie jak zapewnianie efektywności energetycznej, zwiększenie dostępu do odnawialnych źródeł energii czy walka z zanieczyszczeniem powietrza.
– Ten program bardzo dobrze wpisuje się w opracowaną przez nas strategię ESG i cele ogłoszone w Deklaracji Ekologicznej, które konsekwentnie realizujemy. Dla ING finansowanie inwestycji związanych z zieloną transformacją jest strategicznym kierunkiem działania. Jako bank podejmujemy szereg inicjatyw ekologicznych, które wspierają klientów w odpowiedzialnym korzystaniu z zasobów środowiska naturalnego – wspieramy transformację środowiskową i finansujemy proekologiczne inwestycje. Tworzymy również produkty wspierające działania proekologiczne zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla firm – podkreśla wiceprezes ING Banku Śląskiego.
W Deklaracji Ekologicznej, ogłoszonej w połowie 2021 roku, ING Bank Śląski zapowiedział m.in., że przeznaczy w sumie 5,3 mld zł na sfinansowanie odnawialnych źródeł energii i projektów proekologicznych. Ufundował też program grantowy dla start-upów i młodych naukowców z rocznym budżetem 2 mln zł, w którym najlepsze projekty są wyłaniane dwa razy do roku.
Czytaj także
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.