Newsy

Polacy na potęgę podejmują postanowienia noworoczne. Tylko co dwudziesty ich dotrzymuje

2012-12-31  |  06:30

Niemal co drugi Polak przygotował w tym roku listę postanowień noworocznych. Najwięcej zmian dotyczy zadbania o siebie, zdobycia lepszej pozycji zawodowej czy lepszego zarządzania domowym budżetem. Wytrwać w nich udaje się zwykle około 5 proc. 

 – Praktyka pokazuje, że bardzo często, nawet jak mamy postanowienia i nawet jak komuś oświadczamy, że właśnie postanowiliśmy nie palić, przytyć albo schudnąć, to się utrzymuje w granicach 85 proc. do trzech miesięcy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Leszek Mellibruda, psycholog biznesu. I wyjaśnia: – Często jest to gra, trochę medialnie nam narzucona, że jak jest koniec roku, to powinniśmy zrobić podsumowanie i życiowy biznesplan.

Postanowienia noworoczne zdecydowało w tym roku zrobić około 45 proc. Polaków – wynika z raportu OBOP. I choć znaczna część chce bardziej zadbać o siebie (42 proc. deklarowało przejście na dietę, w grę wchodziło także rzucenie palenia i ograniczenie picia alkoholu), to nie zabrakło także tych, którzy zaplanowali. np. zmianę pracy. 20-30 proc. postanowień noworocznych dotyczy właśnie spraw zawodowych, w tym także zdobycia awansu czy uzyskania podwyżki. Jednak 55 proc. respondentów twierdzi, że nie planuje skupić się na kwestiach finansowych, co oznacza spadek o 1,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2011 roku.

Jak pokazały także tegoroczne badania Deutsche Bank PBC, przybywa Polaków, którzy zamierzają lokować swoje oszczędności w bankach. Chętnych do zakładania lokat terminowych jest niemal dwukrotnie więcej niż przed rokiem, bo około 31 proc. Mniej skłonni jesteśmy za to do oszczędzania na emeryturę. O ile rok temu zamierzało to robić około 10 proc. Polaków, o tyle teraz odłożenie pieniędzy na ten cel zadeklarowało około 6,3 proc.

Niezależnie jednak od tego, co postanowimy, komu o tym powiemy i ile zdecydujemy się zmienić, jedynie 5 proc. Polaków ma szansę dotrzymać noworocznych postanowień.

 – Jaki stąd wniosek? Mamy ochotę się bawić? Proszę bardzo. Mamy ochotę sprawdzać swoją silną wolę? To już lepiej. Ale w postanowieniu powinien być pewien program na to, co będzie po dwóch, trzech i pięciu miesiącach. Jak się wzmacniać, w jaki sposób szukać sojuszników tych zmian – radzi psycholog. I podkreśla: – A to jest coś, nad czym warto pomyśleć również i po tej decyzji, nie tylko przed.

Leszek Mellibruda przekonuje przy tym, że Nowy Rok do podejmowania postanowień to okazja dobra jak każda inna. Dlatego możemy to robić także z powodu zbliżających się wakacji, urodzin, chrzcin czy innych ważnych wydarzeń.

 – Moc ich będzie mniej więcej taka sama – podsumowuje.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.