Newsy

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

2025-06-09  |  06:25

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Badanie „Czemu Polacy nie inwestują, tak jak by chcieli i mogli?”, zrealizowane przez dr hab. Katarzynę Sekścińską dla GPW i Fundacji GPW, wskazuje, że co trzeci Polak regularnie oszczędza pieniądze, ale tylko co czwarty posiadacz oszczędności w jakimś stopniu je inwestuje. Dodatkowo najczęściej trzyma je w formie lokat lub kont oszczędnościowych (66 proc.), które nie są jednak instrumentami inwestycyjnymi. Dla porównania doświadczenia związane z posiadaniem akcji, jednostek TFI i obligacji skarbowych posiada 17–19 proc. badanych (w zależności od instrumentu), a rachunek maklerski ma co 10. Polak. 33 proc. badanych deklaruje, że żeby zacząć inwestować, musieliby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie.

Wspomniane już badanie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025” wskazuje z kolei, że inwestowanie to jeden z głównych obszarów, w którym Polacy zgłaszają brak wiedzy. Co trzeci badany ocenia swoją wiedzę ekonomiczną jako małą lub bardzo małą, a 37 proc. jako przeciętną. Jednocześnie tylko co piąty deklaruje, że chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat. Wyzwaniem jest także fałszywa wiedza o finansach, giełdzie i inwestowaniu, która może zagrażać mądremu zarządzaniu pieniędzmi.

– Przestrzegam przed różnymi poradami, kiedy nie wiemy, czy osoba, która radzi, ma odpowiednie kompetencje. Są oczywiście osoby bardzo kompetentne, które udzielają porad, więc zacznijmy od sprawdzenia wiarygodności źródła, kompetencji osób i wtedy podejmijmy decyzję, czy możemy się opierać na tej informacji – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria prof. dr hab. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Na przestrzeni ostatnich lat widać zmianę źródeł, z jakich Polacy czerpią wiedzę ekonomiczną. Stale rośnie popularność treści internetowych. Z blogów i portali internetowych korzysta 62 proc. badanych (55 proc. w 2022 roku), a z podcastów i materiałów wideo w internecie – 27 proc. (19 proc. w 2022 roku).

– Trzeba podchodzić do tego bardzo odpowiedzialnie, żeby potem nie mieć pretensji, a ewentualnie tylko i wyłącznie do siebie. Ostateczną decyzję to my podejmujemy, musimy to robić w sposób bardzo odpowiedzialny i rozważny. Przestrzegam, jesteśmy przed wakacjami, nie bierzmy kredytów na wakacje, bierzmy je na inwestycje – mówi rektor SGH w Warszawie.

Badanie firmy badawczo-doradczej iKsync i Katedry Teorii Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie „Polak inwestor” wskazuje, że na inne źródła wiedzy o inwestowaniu wskazują ci, którzy już to robią, i ci, którzy dopiero chcieliby zacząć. Inwestorzy najbardziej polegają na własnej wiedzy i autorskich analizach (55,4 proc.). Nieinwestujący oceniający jedno, najlepsze źródło informacji wskazywali najpierw te internetowe: portal specjalistyczny oraz ogólny portal informacyjny – łącznie ponad połowa wskazań. Rzadziej wybierali doradcę i porady znanych inwestorów.

Bez solidnych podstaw z zakresu finansów i inwestowania można jednak wpaść w pułapki. Eksperci radzą, by nie podejmować decyzji pod wpływem emocji, a także uwzględniać to, że oglądany przekaz może być reklamą danego produktu czy instytucji. Jak podkreśla rektor SGH, tu przede wszystkim krytyczne myślenie ma ogromną rolę do odegrania, dlatego ważniejsze jest podnoszenie świadomości Polaków, a nie wprowadzanie przepisów, które uregulują ten obszar.

– Regulacja wszystkiego nam nie załatwi, szczególnie że mówimy teraz raczej o deregulacji, że mamy za dużo różnych regulacji. Więc jednak powinniśmy ćwiczyć kompetencje podejmowania decyzji, analizowania informacji i związanych z tym formułowaniem wniosków. Bardzo ważna jest we współczesnym świecie umiejętność krytycznego myślenia – ocenia dr hab. Piotr Wachowiak.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.