Newsy

Polacy są mało aktywni w poszukiwaniu pracy. Większość poświęca na ten cel maksymalnie dwie godziny tygodniowo

2016-03-29  |  06:40

Blisko 65 proc. osób deklaruje, że szuka nowej pracy – wynika z badania Pracuj.pl. W poszukiwaniach jesteśmy jednak mało aktywni. Większość osób poświęca na ten cel maksymalnie dwie godziny tygodniowo, a miesięcznie wysyła CV do pięciu pracodawców. Co czwarty badany czeka, aż wymarzona praca znajdzie się sama.

– Najpopularniejszym źródłem poszukiwania pracy jest internet, przede wszystkim portale rekrutacyjne. Z tych źródeł korzysta 90 proc. osób szukających informacji o ofertach pracy i nowych pracodawcach. Bardzo popularne są też strony karier firm, więc pracodawcy powinni na nie zwracać uwagę. Co drugi kandydat, który szuka pracy, wchodzi na strony potencjalnych pracodawców i tam przegląda oferty – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Izabela Bartnicka, ekspertka Pracuj.pl.

Jak wynika z badania Pracuj.pl „Specjaliści na rynku pracy”, za nowym zatrudnieniem rozgląda się 65 proc. osób. Większość z nich skupia się na przeglądaniu stron internetowych, blisko połowa korzysta też z rekomendacji znajomych i rodziny na temat tego, gdzie warto składać aplikacje, gdzie są lepsze warunki rozwoju i bardziej atrakcyjne wynagrodzenie. Większość poszukujących nowego zajęcia jest jednak mało aktywna.

– Co czwarta osoba, która rozgląda się za nowym zatrudnieniem, wysyła średnio w miesiącu od 5 do 10 CV. Tylko 9 proc. osób bardzo aktywnie poszukuje pracy i wysyła do 20 życiorysów w miesiącu – zaznacza Bartnicka.

60 proc. osób na szukanie pracy tygodniowo poświęca jedną lub dwie godziny (odpowiednio 24 i 35 proc.). Skuteczne poszukiwanie pracy wymaga natomiast nie tylko konsekwencji, lecz także zaangażowania czasowego. Dwie godziny tygodniowo to zdaniem specjalistów zdecydowanie zbyt mało. Zaledwie 7 proc. przeznacza na szukanie pracy powyżej 6 godzin tygodniowo. Blisko co trzeci badany wskazuje, że szukanie pracy jest dla niego dość trudne, dla 34 proc. – trudne i bardzo trudne.

– 25 proc. osób nieszukających pracy twierdzi, że nie wyobraża sobie, że mogłoby znaleźć lepszą pracę. To mało optymistyczny obraz tego, co myślimy o sobie jako kandydatach oraz jak wyobrażamy sobie naszą karierę – tłumaczy Bartnicka.

Polacy często zdają się na los i pozostają bierni. Co czwarty badany deklaruje, że sam nie szuka innego zatrudnienia i czeka, aż wymarzona praca znajdzie jego. Część osób (15 proc.) wskazuje, że na poszukiwania nie ma czasu, zaś 8 proc., choć chciałoby mieć lepszą pracę, jednak ze względu na niechęć do zmian, nie chce jej szukać.

– Dla 6 proc. udział w procesie rekrutacyjnym jest zbyt dużym stresem. Co istotne, tylko 1 proc. ankietowanych deklaruje, że nie szuka pracy, bo uważa, że nie ma wystarczających kompetencji, aby ją zmienić – podkreśla Izabela Bartnicka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

Problemy społeczne

Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

Zagranica

Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.