Mówi: | dr Tomasz Kozłowski, socjolog, kierownik Katedry Edukacji i Nowych Mediów w Collegium Da Vinci w Poznaniu Anna Oleksak, coffee ambasador marki Nespresso Hala Halabi, senior brand manager, Nespresso |
Prawie 50 proc. Polaków nie wyobraża sobie poranka bez kawy. Dla co trzeciego ważne są codzienne rytuały z tym związane
Dla 43 proc. Polaków kawa jest nieodłącznym elementem poranka. Większość najchętniej pije ją z mlekiem, a 83 proc. konsumentów ma swój ulubiony kubek lub filiżankę, w której lubić pić poranną kawę. Średnio co trzeci ma też swoje rytuały związane z poranną kawą – wynika z badań konsumenckich przeprowadzonych przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii na zlecenie marki Nespresso Polska.
– Polacy zdecydowanie preferują kawy mleczne. Lubimy duże kawy – czarna czy z mlekiem, chcemy mieć dużo kawy w filiżance czy kubku. Polacy zwracają również uwagę na smak – ważne jest dla nich, żeby kawa nie była zbyt kwaskowata, żeby miała dużo aromatów i była dosyć intensywna – mówi agencji informacyjnej Newseria Anna Oleksak, coffee ambassador Nespresso.
Jak wynika z badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie marki wśród konsumentów pijących kawę, 39 proc. preferuje kawę sypaną, natomiast 14 proc. przygotowuje ją w ekspresie ciśnieniowym. Na trzecim miejscu ex aequo (po 11 proc.) znalazł się ekspres przelewowy i kawiarka, a na piątym – kawa porcjowana (kapsułki), którą przygotowuje 8 proc. badanych. Raport pokazuje też, że wiele osób (47 proc. Polaków) najchętniej pije kawę z mlekiem, a 38 proc. preferuje mocny czarny napar bez dodatków.
– Bardzo wielu Polaków deklaruje, że nie wyobraża sobie poranka bez określonej ilości kawy. To jest element pewnego porannego trybu funkcjonowania. Nieco mniejsza część – 34 proc. Polaków – deklaruje, że ma z tym związane określone rytuały. Wiele osób czerpie przyjemność z samego przygotowywania kawy, nieco mniej ceni również moment konsumpcji kawy z najbliższymi – mówi dr Tomasz Kozłowski, socjolog, kierownik Katedry Edukacji i Nowych Mediów w Collegium Da Vinci w Poznaniu.
Z badań zleconych przez Nespresso Polska wynika, że dla 43 proc. Polaków kawa jest nieodłącznym elementem poranka. Liczy się nie tylko, co pijemy, lecz także jak i z kim. 83 proc. konsumentów ma swój ulubiony kubek lub filiżankę, w której lubić pić poranną kawę. Dwie trzecie twierdzi, że dzięki temu doznania są przyjemniejsze. Średnio co trzeci ma też swoje rytuały związane z poranną kawą, na przykład parzy ją w określony sposób albo wykorzystuje tę chwilę na krótki odpoczynek i wyciszenie.
– W Polakach z pewnością istnieje potencjał do tego, żeby takie zwyczaje kawowe się upowszechniały i pogłębiały. Istnieje wiele przykładów konsumenckich rewolucji, przez które Polacy przeszli i które dają im ogromną przyjemność. Myślę, że kawa ma wszelkie predyspozycje, żeby stać się takim kolejnym rynkowym obszarem – mówi dr Tomasz Kozłowski.
Socjolog zwraca też uwagę na to, że 50 proc. Polaków deklaruje, że pije kawę w samotności – zarówno o poranku, jak i później, w pracy.
– To oznacza, że nie upowszechniła się jeszcze do końca kultura picia kawy wspólnie – mówi dr Tomasz Kozłowski.
Polacy najbardziej doceniają w dobrej kawie przede wszystkim smak (61 proc.) i odpowiedni aromat (37 proc.), ale 8 proc. konsumentów wskazuje też na jej pobudzające właściwości. Jak wskazuje Anna Oleksak, coffee ambassador marki Nespresso, kawę można dobrać nie tylko pod kątem preferencji smakowych, lecz także samopoczucia czy stylu życia.
– Dla tych, którzy wybierają espresso, zwykle to jest moment, w którym mogą się zatrzymać, pomyśleć przez pięć minut, a potem biegną dalej do swoich spraw. Ci, którzy mają więcej czasu, wybierają kawę lungo albo americano, przy której mogą przejrzeć poranną prasę. W weekend może nas rozpieścić cappuccino, z którym można posiedzieć na kanapie. Naprawdę warto próbować różnych kaw, w różnej formie, bo dzięki temu można zbudować swoje rytuały, które sprawią, że miło zaczniemy dzień – mówi Anna Oleksak.
Marka Nespresso Polska wystartowała w tym tygodniu z kampanią dostosowaną do polskiego mlecznego rynku.
– W pierwszym tygodniu marca rozpoczeliśmy kampanię „ Awaken your Senses – A Ty, jak lubisz spędzać poranki?”. Nespresso do tej pory kojarzone głównie z ciemną i mocną kawą, espresso bądź ristretto, z nową kampanią wychodzi naprzeciw oczekiwanion polskich konsumentów. Polska jest rynkiem mlecznym, dlatego marka Nespresso w ramach kampanii proponuje takie rozwiązania, które pozwolą otrzymać ten perfekcyjny kubek kawy z mlekiem. Latissima Ona, nasz nowy ekspres, pozwala za jednym dotknięciem przycisku otrzymać kawę z dokładnie taką ilością mleka, jakiej oczekujemy. A selektywnie dobrane zestawy kaw w ramach kampanii Awaken Your Senses pozwalają otrzymać najlepsze połączenia mleczne – mówi Hala Halabi, senior brand manager Nespresso Polska.
Czytaj także
- 2025-01-20: Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-17: Styczeń powinien przynieść wzrost popytu na hipoteki i sprzedaży mieszkań. Klientom pomogłyby obniżki stóp procentowych
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Bankowość
Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.
Handel
Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.