Mówi: | Katarzyna Buszkowska |
Funkcja: | dyrektor działu informacji |
Firma: | Radio ZET |
Przywrócenie zaufania do treści to jedno z największych wyzwań dla mediów. Weryfikacja informacji i faktów jest koniecznością
Fake newsy, czyli fałszywe i spreparowane informacje, powodują spadek społecznego zaufania do treści i są coraz większym problemem zarówno dla nowych, jak i tradycyjnych mediów. Walka z tym zjawiskiem jest o tyle ważna, że serwisy informacyjne są dziś kluczowym contentem w ramówce każdego medium. Weryfikacja informacji to wciąż konieczność – podkreśla szefowa newsroomu Radia ZET.
– Wiemy po informacjach od naszych słuchaczy i po telefonach do radia, jak szalenie ważna jest precyzyjna informacja. To niezwykle trudne w dobie internetu, w zalewie różnego rodzaju treści, gdzie informacja fałszywa wygląda tak samo jak prawdziwa. To największe wyzwanie, z którym musi się zmierzyć każda stacja radiowa i każdy twórca contentu – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Buszkowska, szefowa newsroomu Radia ZET.
Fake newsy rozprzestrzeniają się już nie tylko za pośrednictwem mediów społecznościowych. Coraz częściej zdarza się, że powielają je też tradycyjne media. Według badania serwisu BuzzFeed, przeprowadzonego przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich w USA, fake newsy mają większy zasięg i przyciągają szersze grono odbiorców niż prawdziwe informacje. W większości przypadków służą osiągnięciu finansowych albo politycznych korzyści, tworzą je też internetowi hejterzy i trolle.
Dla mediów – zarówno tradycyjnych, jak i społecznościowych – oraz powiązanych z nimi branż fake newsy to narastający problem, który powoduje spadek zaufania społecznego. Walka z tym zjawiskiem jest trudna, bo spreparowaną informację najczęściej trudno odróżnić od prawdziwej, zwłaszcza przy szybkiej, pobieżnej konsumpcji treści, do jakiej przyzwyczajeni są użytkownicy.
– Weryfikacja informacji, fact-checking to nie jest żaden modny trend, ale konieczność – mówi Katarzyna Buszkowska.
Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że zalew fake newsów wymusza na mediach i twórcach contentu większą rzetelność i konieczność weryfikowania informacji. Paradoksalnie może też spowodować, że zapotrzebowanie na sprawdzone, eksperckie treści wśród czytelników będzie coraz większe.
– Niezależnie od tego, jakie reklamy oglądamy i jakie produkty kupujemy, koniec końców i tak opiera się to na informacji. Mam nadzieję, że informacja ekspercka będzie rosła w siłę, niezależnie od tego, czy opiera się na ekspertach jednej, dwóch czy nawet pięciu agencji PR-owych. Bez informacji nie wiedzielibyśmy na przykład, jakie zmiany szykują się w prawie i co nas czeka – mówi Katarzyna Buszkowska.
Walkę z internetową propagandą i zalewem fake newsów zapowiedziały już największe, światowe serwisy informacyjne i giganci tacy jak Google, Wikipedia czy Facebook, którzy podjęli wspólną inicjatywę, żeby przeciwdziałać temu zjawisku i przywrócić zaufanie do rozprzestrzenianych przez siebie treści.
Obok fake newsów jednym z największych wyzwań dla twórców contentu jest w tej chwili również atrakcyjność treści, przekazanie informacji w taki sposób, aby docierła do jak najszerszego grona czytelników.
– W radiu wyzwania stojące przed informacją są mniej więcej takie same jak w portalach informacyjnych, gazetach czy telewizji. W pierwszej kolejności jest to dostosowanie treści do odbiorców, atrakcyjność treści, które będą się wyróżniać i będą prawdziwe. Trzeba znaleźć sposób na to, aby nasza opowieść była jak najlepsza, bo wszyscy zajmujemy się tymi samymi informacjami. Kluczem do odbiorców jest czasami najlepsze pytanie, najlepszy ekspert albo odpowiednia forma newsa – mówi Katarzyna Buszkowska.
Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że serwisy informacyjne, obok muzyki, są kluczowym contentem w ramówce i nie obejdzie się bez nich żadne medium.
– Oczywiście jesteśmy radiem muzycznym, nie ukrywamy tego, ale informacje są szalenie ważne. Dzisiaj w każdym medium informacja to kluczowy content – mówi Katarzyna Buszkowska.
Komunikacja w erze cyfryzacji i wpływ technologii na współczesne media był motywem przewodnim tegorocznej konferencji Media & Marketing Summit 2017, która w tym tygodniu odbyła się w Warszawie. To jedno z najważniejszych wydarzeń w branży medialnej, PR i marketingu, które za każdym razem gości kilkuset polskich i międzynarodowych ekspertów. Tegoroczna edycja była poświęcona przemianom zachodzącym w komunikacji zarówno w wymiarze biznesowym, jak i społecznym w wyniku postępu cyfryzacji oraz nowoczesnym formom przekazu w mediach, marketingu i biznesie.
Czytaj także
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.