Mówi: | Magda Maślana |
Funkcja: | ekspert ds. PR |
Firma: | Provident Polska |
Walentynki będzie w tym roku świętować ponad 60 proc. Polaków. Średnio wydamy na ten cel 143 zł
Najczęściej święto zakochanych celebrują ludzie młodzi, do 40. roku życia – ok. 70 proc. z nich zamierza spędzić ten dzień z drugą połówką i kupić jej prezent – wynika z badania Barometr Providenta. Wśród osób po 60. roku życia odsetek ten jest niższy, ale ciągle wysoki – 50 proc. Najpopularniejszymi podarunkami będą kwiaty i słodycze, co trzecia osoba spędzi walentynkowy wieczór na romantycznej kolacji. Na walentynki wydamy średnio 143 zł, czyli o ponad 50 zł więcej niż rok temu.
– Blisko 60 proc. naszych respondentów odpowiedziało, że zamierza świętować 14 lutego jako dzień zakochanych. W większości będą to ludzie młodzi. 70 proc. osób w wieku 30–40 lat potwierdza świętowanie tego dnia. Wśród 20-latków jest ich niewiele mniej, bo 65 proc., a w grupie wiekowej 60+ zamierza świętować połowa osób – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magda Maślana, ekspert ds. PR w Provident Polska.
Z badania Barometr Providenta wynika, że w 2019 roku święto zakochanych celebrowało zaledwie 39 proc. W tym roku blisko 90 proc. osób ten dzień zamierza spędzić z partnerem lub partnerką, a 8 proc. spotka się z przyjacielem czy przyjaciółką. Dla 40 proc. Polaków 14 lutego jest tylko zwykłym dniem w kalendarzu i nie będą go specjalnie świętować.
– 30 proc. z nich wskazało, że po prostu nie mają z kim tego święta obchodzić. Kolejne 30 proc. mówiło, że jest to zwyczaj, który nie wpisuje się w ich kalendarz tradycyjnych świąt, dlatego nie będą obchodzić tego dnia – tłumaczy Magda Maślana.
Większość osób, które deklarują, że będą obchodzić walentynki, spędzi je tradycyjnie. Uczucia najchętniej okazujemy, przygotowując romantyczną kolację w domu. Takie plany na ten rok ma jedna trzecia badanych. Na kulinarny prezent dla drugiej połówki częściej decydują się kobiety.
– W naszym badaniu wyszło, że 3/4 Polaków kiedykolwiek otrzymało prezent na walentynki, nie inaczej będzie w tym roku. Najczęściej myślimy o drobnych podarkach – podkreśla Magda Maślana.
Duża grupa kupi ukochanej osobie słodycze (21 proc. kobiet i 30 proc. mężczyzn) i kwiaty (2 proc. kobiet i 44 proc. mężczyzn). Co piąta para spędzi święto zakochanych w teatrze lub kinie. W 2019 roku na walentynki wydaliśmy średnio 90 zł. W tym roku ta kwota znacznie wzrośnie.
– Święto zakochanych wymaga pewnych nakładów finansowych – przygotowanie kolacji czy wyjście do kina to jednak pewne koszty. W tym roku średnio Polacy zamierzają wydać na ten cel 143 zł – wylicza Magda Maślana.
Czytaj także
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-06-24: Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.