Mówi: | Magda Maślana |
Funkcja: | ekspert ds. PR |
Firma: | Provident Polska |
Walentynki będzie w tym roku świętować ponad 60 proc. Polaków. Średnio wydamy na ten cel 143 zł
Najczęściej święto zakochanych celebrują ludzie młodzi, do 40. roku życia – ok. 70 proc. z nich zamierza spędzić ten dzień z drugą połówką i kupić jej prezent – wynika z badania Barometr Providenta. Wśród osób po 60. roku życia odsetek ten jest niższy, ale ciągle wysoki – 50 proc. Najpopularniejszymi podarunkami będą kwiaty i słodycze, co trzecia osoba spędzi walentynkowy wieczór na romantycznej kolacji. Na walentynki wydamy średnio 143 zł, czyli o ponad 50 zł więcej niż rok temu.
– Blisko 60 proc. naszych respondentów odpowiedziało, że zamierza świętować 14 lutego jako dzień zakochanych. W większości będą to ludzie młodzi. 70 proc. osób w wieku 30–40 lat potwierdza świętowanie tego dnia. Wśród 20-latków jest ich niewiele mniej, bo 65 proc., a w grupie wiekowej 60+ zamierza świętować połowa osób – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magda Maślana, ekspert ds. PR w Provident Polska.
Z badania Barometr Providenta wynika, że w 2019 roku święto zakochanych celebrowało zaledwie 39 proc. W tym roku blisko 90 proc. osób ten dzień zamierza spędzić z partnerem lub partnerką, a 8 proc. spotka się z przyjacielem czy przyjaciółką. Dla 40 proc. Polaków 14 lutego jest tylko zwykłym dniem w kalendarzu i nie będą go specjalnie świętować.
– 30 proc. z nich wskazało, że po prostu nie mają z kim tego święta obchodzić. Kolejne 30 proc. mówiło, że jest to zwyczaj, który nie wpisuje się w ich kalendarz tradycyjnych świąt, dlatego nie będą obchodzić tego dnia – tłumaczy Magda Maślana.
Większość osób, które deklarują, że będą obchodzić walentynki, spędzi je tradycyjnie. Uczucia najchętniej okazujemy, przygotowując romantyczną kolację w domu. Takie plany na ten rok ma jedna trzecia badanych. Na kulinarny prezent dla drugiej połówki częściej decydują się kobiety.
– W naszym badaniu wyszło, że 3/4 Polaków kiedykolwiek otrzymało prezent na walentynki, nie inaczej będzie w tym roku. Najczęściej myślimy o drobnych podarkach – podkreśla Magda Maślana.
Duża grupa kupi ukochanej osobie słodycze (21 proc. kobiet i 30 proc. mężczyzn) i kwiaty (2 proc. kobiet i 44 proc. mężczyzn). Co piąta para spędzi święto zakochanych w teatrze lub kinie. W 2019 roku na walentynki wydaliśmy średnio 90 zł. W tym roku ta kwota znacznie wzrośnie.
– Święto zakochanych wymaga pewnych nakładów finansowych – przygotowanie kolacji czy wyjście do kina to jednak pewne koszty. W tym roku średnio Polacy zamierzają wydać na ten cel 143 zł – wylicza Magda Maślana.
Czytaj także
- 2024-05-17: Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
- 2024-06-11: Wybuch wojny w Ukrainie napędził nowy wyścig zbrojeń. Polski przemysł stara się wykorzystywać te szanse
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-12: Budowanie potencjału militarnego wśród największych wyzwań NATO, szczególnie w Europie. Zwiększenie nakładów na obronność może w tym pomóc
- 2024-02-13: 82 proc. Polek doceniłoby randkę w obiekcie sportowym. Trening wspólnie z partnerem może pozytywnie wpływać na relacje
- 2024-02-13: Maja Sablewska: Jestem w związku już bardzo długo i staram się, żeby walentynki były wtedy, kiedy mamy na to czas, a nie tylko 14 lutego
- 2024-02-12: Ewa Wachowicz: Każda okazja jest dobra do okazywania miłości i sprawiania komuś radości. Byle tylko nie robić z tego wyłącznie walentynkowej szopki serduszkowej
- 2023-11-24: Polski deficyt publiczny i dług niebezpiecznie szybko rosną. Dalsze wzrosty rodzą ryzyko dużego kryzysu w finansach publicznych
- 2023-11-17: Michał Czernecki: Czuję się dobrze w swoim wieku. Nie cofnąłbym się ani o rok
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.