Newsy

Warunki w szpitalach dziecięcych wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Prawie połowa rodziców była zmuszona spać na krzesłach lub karimatach

2018-06-20  |  06:30
Mówi:Radosław Suchner, ordynator Oddziału Pediatrycznego Szpitala Zachodniego w Grodzisku Mazowieckim

Krystyna Aldridge-Holc, prezes Fundacji Polsat

Mariola Mirek, kierownik ds. komunikacji marki Pampers, Procter&Gamble

  • MP4
  • Stała obecność rodziców pomaga hospitalizowanym dzieciom wrócić do zdrowia oraz zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa. W większości polskich szpitali brakuje jednak odpowiednich warunków noclegowych dla opiekunów małych pacjentów. Na konieczność spania na krzesłach lub karimatach skarży się prawie 50 proc. rodziców. Aby zmienić tę sytuację, marka Pampers we współpracy z Fundacją Polsat zadbała o komfortowe warunki dla rodziców już na drugim oddziale pediatrycznym, tym razem w Szpitalu Zachodnim im. św. Jana II w Grodzisku Mazowieckim.

    Zgodnie z obowiązującą od 1988 roku Europejską Kartą Praw Dziecka w Szpitalu mali pacjenci mają prawo przebywać z rodzicami przez cały okres hospitalizacji. Pracownicy szpitala powinni wręcz zachęcać rodziców do towarzyszenia dziecku oraz zapewnić im odpowiednie warunku pobytu. Psychologowie nie mają wątpliwości, że bliskość rodziców korzystnie wpływa na proces leczenia, m.in. poprzez zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i ułatwienie oswojenia się z nową dla niego sytuacją. Także lekarze coraz częściej dostrzegają zalety obecności w szpitalu rodziców swoich najmłodszych pacjentów.

    – Dziecko zrelaksowane, uśmiechnięte, leczy się lepiej i szybciej, a ono będzie uśmiechnięte i zrelaksowane wtedy, gdy taki będzie rodzic. Powód drugi jest taki, że żaden personel medyczny nie zauważy tego, co widzi rodzic, tych niepokojących, ale też prognostycznie dobrych objawów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Radosław Suchner, ordynator Oddziału Pediatrycznego Szpitala Zachodniego w Grodzisku Mazowieckim.

    Jak pokazuje badanie TNS Polska, przeprowadzone na zlecenie firmy Procter & Gamble, 90 proc. Polaków uważa, że rodzice powinni mieć możliwość przebywania w szpitalu z dzieckiem w trakcie całej hospitalizacji. Jednocześnie blisko połowa respondentów, którzy mają dzieci do 18. roku życia, doświadczyło sytuacji, w której zmuszeni byli nocować przy łóżku dziecka na karimacie, w fotelu czy na krześle lub też spotkali się z takimi sytuacjami w swoim najbliższym otoczeniu. Wciąż bowiem w wielu polskich szpitalach rodzice mają ograniczone możliwości nocowania.

    – Kiedy byłem mały, dzieci były hospitalizowane bez rodziców, później nastała era, kiedy rodziców wpuszczano do szpitali, czyli byli złem koniecznym: „Jak już musicie to przebywajcie z dziećmi, ale spać możecie na podłodze, a siedzieć na zydelku”. Myślę, że dawno już powinna nadejść era, gdzie rodzic jest pełnoprawnym uczestnikiem procesu leczenia i nie jest traktowany jako obca tkanka – mówi Radosław Suchner.

    Pierwszym zrealizowanym projektem marki Pampers i Fundacji Polsat było otwarcie Pokoju dla Mam w Powiatowym Centrum Zdrowia w Otwocku, drugim natomiast stworzenie komfortowych warunków dla rodziców Oddziału Pediatrycznego w Szpitalu Zachodnim im. św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim. 24 maja miało miejsce uroczyste otwarcie zmodernizowanego oddziału, wyposażonego w udogodnienia, mające poprawić komfort rodziców czuwających przy swoich pociechach w czasie ich hospitalizacji.

    – „Pokoje dla Mam” to projekt, którego celem jest tworzenie w polskim szpitalach warunków ułatwiających rodzicom towarzyszenie swoim dzieciom w trakcie procesu hospitalizacji, Jest to część kampanii „Wspólnie dbamy o bobasy”, w ramach której sami podejmujemy różnorodne działania, ale też zachęcamy społeczeństwo do wspieranie mam w opiece nad dzieckiem. Chcemy, żeby ten proces był jak najbardziej przyjemny i komfortowy. Jako marka Pampers chcemy wspierać zdrowy i szczęśliwy rozwój dzieci, również w takich trudnych sytuacjach jak pobyt w szpitalu – mówi Mariola Mirek, kierownik ds. komunikacji marki Pampers, Procter & Gamble.

    W ramach modernizacji został przeprowadzony generalny remont dwóch łazienek przeznaczonych dla dzieci i ich rodziców. Dotychczasowa świetlica została przebudowana i zaadaptowana na salę szpitalną dla małych dzieci oraz dodatkową łazienkę. Oddział został ponadto wyposażony w trzy nowe komody kąpielowe dla niemowląt. W celu zwiększenia komfortu rodziców czuwających przy swoich pociechach zostały ufundowane dwadzieścia dwa fotele z funkcją spania, zlokalizowane przy każdym łóżku szpitalnym dziecka.

    – Pięć lat temu wpadliśmy na pomysł, że remontując oddziały szpitalne, będziemy przygotowywać pokoje również dla matek, bo wiemy, jak ważna jest obecność rodzica w procesie leczenia dziecka. To podkreślają wszyscy lekarze. To, co rodzic jest w stanie dać dziecku, będąc z nim w sali, to jest nie do przecenienia, proces zdrowienia i rehabilitacji przebiega znacznie szybciej – mówi Krystyna Aldridge-Holc, prezes Fundacji Polsat.

    Renowację Oddziału Pediatrycznego w Szpitalu Zachodnim im. św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim wsparli wszyscy, którzy w okresie od 2 do 15 maja kupili produkty Pampers w sieci sklepów Kaufland. Część dochodu ze sprzedaży została przekazana na rzecz remontu. Fundacja Polsat i marka Pampers już planują kolejne tego typu wspólne działania.

    Rocznie na Oddział Pediatryczny Szpitala Zachodniego im. św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim trafia do 1 200 dzieci. Do dyspozycji najmłodszych pacjentów są m.in. trzy sale dla niemowląt oraz trzy sale dla małych dzieci do 4 roku życia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

    Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

    Handel

    E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

    Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

    Firma

    Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

    Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.