Mówi: | Maciej Owczarek |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Enea S.A. |
Produkcja energii ze słońca do 2016 roku 500 razy większa niż obecnie. Enea nie chce jednak w nią inwestować
Rynek fotowoltaiki ma przed sobą ogromne szanse rozwoju, także w Polsce – zapewniają przedstawiciele branży. Dziś Polska ma 2 MW mocy zainstalowanej w tym źródle energii, a do 2016 r. moce te zwiększyć mogą się ponad 500-krotnie, do 1,1 tys. MW. Maciej Owczarek, prezes Enei sceptycznie podchodzi do tych danych i stawia raczej na biogaz i wiatr.
Europa z wynikiem ok. 75 proc. światowej mocy zainstalowanej w fotowoltaice po raz kolejny została globalnym liderem w produkcji energii z tego źródła. Wyjątkowo udany dla Unii Europejskiej pod względem rozwoju fotowoltaiki był miniony rok. Przybyło wówczas prawie 22 tys. MW paneli słonecznych, co daje łącznie 51,716 MW mocy na koniec 2011 r.
EPIA (Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Fotowoltaicznego) w swoim najnowszym raporcie „Globalne perspektywy rynku fotowoltaiki do 2016 r." dowodzi, że ten rynek będzie się dynamicznie rozwijał.
– Proponowałbym być bardzo precyzyjnym, jeśli chodzi o modę i tak zwane twarde liczby – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Owczarek, prezes Enei.
Zwraca także uwagę, że fotowoltaika, zwłaszcza w Niemczech i w Czechach rozwinęła się tak dobrze dzięki specjalnym programom pomocowym.
– Tak samo, jak rozwijały się farmy wiatrowe. Ja nie chcę przez to powiedzieć, że to nie jest obszar, który jest niebezpieczny czy ryzykowny, ale na pewno wymagający bardzo dużej rozwagi przy podejmowaniu decyzji – tłumaczy prezes Enei.
Spółka inwestuje w odnawialne źródła energii, ale stawia przede wszystkim na elektrownie wiatrowe i biogazownie. W swojej strategii firma zakłada osiągnięcie do 2020 r. 250-350 MW mocy zainstalowanej w wietrze oraz około 40-60 MW w biogazowniach. Fotowoltaika nie została tu ujęta.
– Nie jesteśmy na Saharze i na pewno nie możemy liczyć na to, że fotowoltaika będzie stanowiła znaczącą część naszego miksu energetycznego. To są dobre rozwiązania dla energetyki rozproszonej. Wtedy, kiedy są małe źródła, gospodarstwa domowe, domy bądź też małe firmy. Natomiast dla dużej energetyki praktycznie ten sektor jest nie do wykorzystania – uważa Maciej Owczarek.
Dodaje, że Enea będzie inwestowała w to źródło energii „w sposób śladowy".
Opłacalność inwestycji w fotowoltaikę będzie uzależniona w dużym stopniu od tego, jaki zostanie ostatecznie przyjęty system wsparcia dla tego typu źródeł energii. Do końca roku, jak zapewnia resort gospodarki, ma zostać uchwalona ustawa o odnawialnych źródłach energii, która będzie regulowała wysokość dofinansowania również dla fotowoltaiki.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-15: Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-05-06: Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.