Newsy

Projekty naukowo-badawcze ze szczególnym wsparciem z Unii Europejskiej

2013-03-13  |  06:45
W przyszłej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej będzie więcej pieniędzy na komercjalizację badań naukowych. Jak wynika z zapowiedzi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, na dofinansowanie mogą liczyć projekty, realizowane wspólnie przez świat nauki i przedsiębiorczości. Dodatkowo wyłonione zostaną tzw. Inteligentne specjalizacje, czyli obszary nauki, które zasługują na szczególne zainteresowanie.

W ramach kolejnej, unijnej perspektywy finansowej na lata 2014–2020 zmieni się system podziału środków na poszczególne projekty. M.in. projekty badawczo-rozwojowe, silnie związane z obszarem innowacji.

– Zmusimy przedstawicieli nauki i gospodarki do realizacji wspólnych projektów – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Iwona Wendel, wiceminister rozwoju regionalnego.

Chodzi o komercjalizację badań naukowych, czyli ich zastosowanie w przemyśle, a więc coś, z czym do tej pory był duży problem. Na szczęście, od niedawna to się zmienia. W dużej mierze dzięki realizowanym już projektom unijnym, które wymagały aktywności, zarówno ze strony naukowców, jak i przedsiębiorców oraz połączenia ich sił.

– Mieliśmy taki schemat pomocowy w tej perspektywie finansowej, bardzo dobrze się udał – mówi wiceszefowi resortu regionalnego. – Nie będziemy wyważać otwartych drzwi, pójdziemy dobrą praktyką, utartym szlakiem.

To znaczy, że w pierwszym etapie finansowane będą na badania naukowe. Dalsze finansowanie zależeć będzie od ich efektów, od oceny tego, czy dany projekt będzie nadawał się do wdrożenia w toku produkcji przemysłowej.

– Jeżeli tak, to w drugim etapie będą pieniądze, żeby to, rzeczywiście wdrożyć – mówi Wendel dodając jednocześnie, że promowane będą konsorcja, czyli wspólne przedsięwzięcia, podejmowane przez przedsiębiorców i ludzi nauki oraz projekty, przygotowywane pod konkretne zamówienie przemysłu.

Nowa perspektywa budżetowa i inne, niż do tej pory zasady finansowania projektów wiążą się z koniecznością wytypowania tzw. inteligentnych specjalizacji. To wymóg narzucany dzisiaj przez Komisję Europejską.

– Musimy, na poziomie krajowym określić kilka obszarów, wybrać około 5-6 inteligentnych specjalizacji, w których będziemy koncentrować środki – tłumaczy Iwona Wendel w czasie targów CeBIT w Hanowerze. – Na razie mamy 99 branż wybranych po stronie gospodarki i 10 po stronie nauki pól badawczych.

Podobne zasady funkcjonować będą na poziomie regionalnym, co ma szanse stać się dodatkowym impulsem dla rozwoju naszej gospodarki.

Wśród typowanych obszarów znajduje się ICT, czyli branża nowoczesnych technologii teleinformatycznych. Ponadto nanotechnologia, przemysł maszynowy, turystyka, która wypracowuje, rocznie około 6 proc. PKB.

– Oczywiście musimy tak mądrze o wymyślić, żeby nie zamknąć nikomu drogi tam, gdzie jest potencjał i możliwość wdrażania polskiej myśl – zauważa Wendel – Myślę, że w ciągu najbliższych 3-4 tygodni już będziemy wiedzieli, o które branże chodzi.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.