Mówi: | Bohdan Wyżnikiewicz |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową |
B. Wyżnikiewicz: koniunktura gospodarcza w II poł. roku nieco gorsza niż w pierwszej
Polska gospodarka zaczyna boleśnie odczuwać skutki kryzysu, z jakim zmaga się cała Europa. Resort finansów szacuje, że tegoroczny wzrost gospodarczy nie przekroczy 2,5 proc. Podobnego wyniku należy się spodziewać w przyszłym roku. Zdaniem ekspertów czekają nas trudne miesiące. Wprawdzie można liczyć na to, że spadnie inflacja, ale przy słabnącej koniunkturze, czeka nas wzrost bezrobocia.
W pierwszych sześciu miesiącach tego roku polska gospodarka rosła w tempie, przekraczającym nieco 3 proc. Ministerstwo Finansów, po przeanalizowaniu bieżącej sytuacji szacuje natomiast, że tegoroczny wzrost PKB nie przekroczy poziomu 2,5 proc. Założenia zgodne są z prognozami ekspertów.
– Koniunktura gospodarcza w II połowie roku będzie nieco gorsza niż w pierwszej, ale też nie będzie recesji – uspokaja w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
Zdaniem ekspertów z IBnGR w III kwartale tego roku tempo wzrostu PKB obniży się do 2,5 proc., a w IV kwartale – do 2,3 proc. Wolniejszy wzrost wynika przede wszystkim z pogarszającej się sytuacji w naszym otoczeniu gospodarczym. Słabnie zapotrzebowanie na towary w Niemczech, które są głównym importerem polskich produktów. Z kryzysem zmagają się również pozostałe rynki unijne.
– Powoduje to, że wzrost produkcji przemysłowej jest mniejszy niż ten, do którego się przyzwyczailiśmy przez lata – tłumaczy Bohdan Wyżnikiewicz. – Ponieważ przemysł jest motorem napędowym gospodarki, to również odczuwają to inne gałęzie gospodarki.
Podobnych tendencji można spodziewać się w sektorze usług, który do tej pory był na wyraźnym plusie. Bieżący wzrost może być nieco przyhamowany.
– Wynagrodzenia realne będą w dalszym ciągu dodatnie, chociaż ten wzrost będzie niewielki, ale będzie – ocenia wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. – Za to inflacja powinna nam się zmniejszyć, głównie za sprawą umacniania się złotego.
Na koniec roku inflacja spadnie do poziomu 3,8 proc., ale w przyszłym roku może osiągnąć poziom celu inflacyjnego banku centralnego, czyli 2,5 proc.
Poważnym problemem pozostanie jednak wysoka stopa bezrobocia.
– Musimy się liczyć ze wzrostem bezrobocia, które na koniec roku może nieco przekroczyć 13 proc. – ostrzega Bohdan Wyżnikiewicz.
Podobnie – w ocenie ekspertów – będzie się kształtowała sytuacja w 2013 roku. Polska gospodarka wciąż będzie się rozwijać, ale w tempie zbliżonym do tej prognozowanej w końcówce roku.
– Wiele zależy od tego, jak rządzący i ekonomiści będą straszyć przedsiębiorców – podkreśla ekonomista. – Przedsiębiorcy nie powinni jednak dać się im "podpuścić" i ograniczać produkcję.
Czytaj także
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-10: Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-03-05: Nawet 35 proc. Polaków może się zmagać z insulinoopornością. Sygnałami alarmowymi są nagły wzrost wagi ciała, senność i napady głodu
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-05-02: Ekoprojektowanie staje się powszechnym trendem. Prawodawstwo unijne kładzie na to duży nacisk
- 2025-04-24: Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.