Newsy

Betonowe drogi zwiększą sprzedaż cementu. Branża liczy na wzrost nawet o 6 proc.

2015-05-12  |  06:30

Optymistyczne prognozy wzrostu w inwestycjach i budownictwie poprawiają także perspektywy producentów cementu. Branża liczy w tym roku na 5-6 proc. wzrost. Wsparciem w kolejnych latach będzie projekt budowy 800 km dróg w technologii betonu cementowego GDDKiA. W nowej perspektywie unijnej szykuje się również wiele zleceń w kolejach i energetyce. 

Po pierwszym kwartale sprzedaż cementu na rynku polskim wzrosła o 3,4 proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku – podało Stowarzyszenie Producentów Cementu. Branża liczy więc, że rok 2015 będzie rokiem kolejnego wzrostu sprzedaży, o 5-6 proc. To oznaczałoby sprzedaż na poziomie 16 mln ton, przy 15,1 mln ton w 2014 roku.

Zużycie cementu w Polsce w I kw. tego roku było około 3 proc. wyższe niż w ubiegłym. Pogoda podobnie jak przed rokiem nam sprzyjała, bo było ciepło. To oznacza, że cały 2015 rok powinien być stosunkowo dobry – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Balcerek, prezes zarządu Górażdże Cement.

Dla branży bardzo ważna jest decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o tym, że 800 km dróg w nowej perspektywie powstanie w technologii betonu cementowego.

Chcemy w tym uczestniczyć. Mamy też duże doświadczenie w dostawach materiałów budowlanych do konstrukcji mostów – to dwa mosty we Wrocławiu. Czyli ogólnie interesuje nas infrastruktura drogowa i energetyka – mówi Andrzej Balcerek. – Na Opolszczyźnie mamy sztandarową budowę – dwa bloki energetyczne w Elektrowni Opole. Grupa Górażdże realizuje dostawy betonu pod te dwa bloki, to ogromne przedsięwzięcie, w cyklu 24 miesięcy dostarczymy 0,5 mln m3 betonu.

Górażdże Cement zakłada, że w tym roku sprzeda około 3,5 mln ton cementu, około 6 mln ton kruszyw i 1,5 mln m3 betonu.

To jest realna wielkość sprzedaży – ocenia Balcerek. – Są pewne przesłanki mówiące o tym, że rynek budowlany się budzi. Chcemy również uczestniczyć w odnowie dróg kolejowych, bo to też duże przedsięwzięcia.

Inwestycje energetyczne i drogowe to jednak tylko część budów na których stosowany jest cement. W Polsce znacznie lepiej ma się budownictwo mieszkaniowe. Coraz więcej domów stawiają inwestorzy indywidualni oraz deweloperzy. Buduje się biurowce, centra handlowe i hotele. Jak podał Główny Urząd Statystyczny, w marcu 2015 roku oddano do użytku ponad 11 tys. mieszkań, czyli o 4,3 proc. więcej niż przed rokiem. Liczba mieszkań, na realizację których wydano pozwolenia, przekroczyła 16 tys. – w ujęciu rocznym to wzrost o 5,6 proc., a w ujęciu miesięcznym – o 42,7 proc.

Nasze zdolności produkcyjne w linii cement to 5 mln ton i nie będziemy inwestować w dodatkowy wzrost zdolności produkcyjnej, ale będziemy chcieli utrzymywać nowoczesność tej produkcji. W linii beton nasze zdolności produkcyjne to około 1,5-2 mln m3. Chcemy zwiększać tę ilość i chcemy, korzystając z okazji na rynku, uczestniczyć w akwizycjach – mówi prezes Górażdże Cement podczas EKG w Katowicach.

Spółka planuje m.in. zakup innych fabryk cementu. Rozmawia np. z JD o przejęciu 8 betoniarni i dwóch zakładów kruszyw. Czeka w tej sprawie na zgodę UOKiK.

Zapowiada również intensywne inwestycje w zwiększanie mocy produkcyjnych kruszyw.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.