Mówi: | Andrzej Ptak |
Funkcja: | przewodniczący |
Firma: | Stowarzyszenie Producentów Cementu |
Branża cementowa obawia się restrykcyjnej polityki klimatycznej UE i nadmiernej biurokratyzacji
Branża budowlana zyskała na członkostwie w UE, jednak unijne regulacje stają się dla niej coraz bardziej uciążliwe – przekonują przedstawiciele Stowarzyszenia Producentów Cementu. Chodzi przede wszystkim o nadmiernie restrykcyjne regulacje dotyczące emisji dwutlenku węgla, które zachęcają do przenoszenia produkcji poza granice UE. Problemem są także drobne na pierwszy rzut oka sprawy, takie jak konieczność zmiany koloru worków do przechowywania cementu, co może wpłynąć na wzrost cen cementu.
– Konsumpcja dotacji, które zostały skierowane przez Unię do Polski, pozwoliła rozwinąć się całej branży budowlanej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.– Jednak oprócz korzyści, z członkostwem w UE wiążą się także problemy. Unijne struktury biurokratyczne funkcjonują już właściwie same dla siebie.
Branża cementowa ubolewa nad nadmiernie restrykcyjną polityką klimatyczną prowadzoną przez UE. Nowe, przyjęte przez Komisję Europejską w lutym br. restrykcyjne limity emisji dwutlenku węgla będą wiązać się z koniecznością wykupienia dodatkowych uprawnień do emisji. Polskie zakłady produkcji cementu mają do 2020 r. uprawnienia do emisji 8,6 mln ton dwutlenku węgla, tymczasem np. w samym rekordowym 2011 r. wyemitowały 11 mln ton dwutlenku węgla. Dla porównania na Ukrainie i Białorusi nie istnieją żadne systemy pozwoleń, co może skłaniać producentów do przenoszenia się za granicę.
Andrzej Ptak wyjaśnia, że dwie trzecie emisji dwutlenku węgla w przemyśle cementowym powstaje w wyniku termicznego rozkładu węglanu wapnia, a bez tego nie da się produkować cementu.
– Trzeba zrewidować sprawy fundamentalne, takie jak polityka klimatyczna, polityka energetyczna czy udział przemysłu w szeroko rozumianych globalnych przychodach państwa – mówi Ptak. – Jeśli udział ten będzie niższy niż 20-30 proc., to utrudni to normalne funkcjonowanie gospodarki.
Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu wskazuje też na pozornie drobne, ale uciążliwe regulacje wymagane przez UE. Jedną z nich jest konieczność umieszczania na opakowaniach znaków ostrzegawczych – piktogramów – na białym tle. Od kilkudziesięciu lat do pakowania cementu używano szarych worków, a zmiana wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami, gdyż wyprodukowane już szare worki zostaną niewykorzystane.
– Konsument będzie musiał drożej zapłacić za biały worek, który mu nic nie daje, poza tym że drożej zapłaci – mówi Ptak. – Zmiana worków kompletnie nic nie da poza wygenerowaniem kosztów. To kuriozalna sprawa. Mam mimo wszystko nadzieję, że zostanie ona zweryfikowana dzięki naciskom wszystkich krajów – dodaje.
Polska jest czwartym w Europie producentem cementu. Na terenie kraju funkcjonuje 13 zakładów, które w ostatnich latach przeszły gruntowną modernizację. W przemyśle cementowym pracuje pośrednio i bezpośrednio ponad 24 tys. osób.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2025-05-09: PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.