Mówi: | Andrzej Ptak |
Funkcja: | przewodniczący |
Firma: | Stowarzyszenie Producentów Cementu |
Branża cementowa obawia się restrykcyjnej polityki klimatycznej UE i nadmiernej biurokratyzacji
Branża budowlana zyskała na członkostwie w UE, jednak unijne regulacje stają się dla niej coraz bardziej uciążliwe – przekonują przedstawiciele Stowarzyszenia Producentów Cementu. Chodzi przede wszystkim o nadmiernie restrykcyjne regulacje dotyczące emisji dwutlenku węgla, które zachęcają do przenoszenia produkcji poza granice UE. Problemem są także drobne na pierwszy rzut oka sprawy, takie jak konieczność zmiany koloru worków do przechowywania cementu, co może wpłynąć na wzrost cen cementu.
– Konsumpcja dotacji, które zostały skierowane przez Unię do Polski, pozwoliła rozwinąć się całej branży budowlanej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.– Jednak oprócz korzyści, z członkostwem w UE wiążą się także problemy. Unijne struktury biurokratyczne funkcjonują już właściwie same dla siebie.
Branża cementowa ubolewa nad nadmiernie restrykcyjną polityką klimatyczną prowadzoną przez UE. Nowe, przyjęte przez Komisję Europejską w lutym br. restrykcyjne limity emisji dwutlenku węgla będą wiązać się z koniecznością wykupienia dodatkowych uprawnień do emisji. Polskie zakłady produkcji cementu mają do 2020 r. uprawnienia do emisji 8,6 mln ton dwutlenku węgla, tymczasem np. w samym rekordowym 2011 r. wyemitowały 11 mln ton dwutlenku węgla. Dla porównania na Ukrainie i Białorusi nie istnieją żadne systemy pozwoleń, co może skłaniać producentów do przenoszenia się za granicę.
Andrzej Ptak wyjaśnia, że dwie trzecie emisji dwutlenku węgla w przemyśle cementowym powstaje w wyniku termicznego rozkładu węglanu wapnia, a bez tego nie da się produkować cementu.
– Trzeba zrewidować sprawy fundamentalne, takie jak polityka klimatyczna, polityka energetyczna czy udział przemysłu w szeroko rozumianych globalnych przychodach państwa – mówi Ptak. – Jeśli udział ten będzie niższy niż 20-30 proc., to utrudni to normalne funkcjonowanie gospodarki.
Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu wskazuje też na pozornie drobne, ale uciążliwe regulacje wymagane przez UE. Jedną z nich jest konieczność umieszczania na opakowaniach znaków ostrzegawczych – piktogramów – na białym tle. Od kilkudziesięciu lat do pakowania cementu używano szarych worków, a zmiana wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami, gdyż wyprodukowane już szare worki zostaną niewykorzystane.
– Konsument będzie musiał drożej zapłacić za biały worek, który mu nic nie daje, poza tym że drożej zapłaci – mówi Ptak. – Zmiana worków kompletnie nic nie da poza wygenerowaniem kosztów. To kuriozalna sprawa. Mam mimo wszystko nadzieję, że zostanie ona zweryfikowana dzięki naciskom wszystkich krajów – dodaje.
Polska jest czwartym w Europie producentem cementu. Na terenie kraju funkcjonuje 13 zakładów, które w ostatnich latach przeszły gruntowną modernizację. W przemyśle cementowym pracuje pośrednio i bezpośrednio ponad 24 tys. osób.
Czytaj także
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-20: M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-18: Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-06-26: Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.