Mówi: | Patrycja Zamorska, menedżer ds. ESG, Grupa Bielenda, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Innowator Roku Weronika Krzywicka-Styzińska, menedżer ds. ESG, Solaris Bus & Coach, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Promotor Neutralności Klimatycznej Marek Fajferek, członek zarządu ds. rozwoju, Grupa FLUKAR, zwycięzca II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Mistrz Obiegu Zamkniętego Janusz Wołejszo, prezes zarządu Troton, laureat Diamentowej Planety w II Edycji Programu Razem dla Planety w kategorii Lider Zrównoważonego Rozwoju MŚP |
Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
21 proc. firm nie dostrzega żadnych korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju, a 16 proc. nie umie takich wskazać – wynika z badania Kantar dla BASF Polska. Organizacje, które takie działania mają w swojej strategii i je realizują, mają w tej kwestii odmienne zdanie. Poza ochroną środowiska wskazują na tak istotne kwestie jak korzyści wizerunkowe, ekonomiczne i szybszy rozwój firmy. Do podnoszenia świadomości mają służyć takie programy jak „Razem dla Planety” spółki BASF, który nagradza liderów takich działań i ich innowacyjne projekty.
Jak wskazuje badanie Kantar dla BASF, osiem na 10 firm podkreśla, że w jakiś sposób uwzględnia w swojej działalności kwestie zrównoważonego rozwoju. Poziom deklaracji jest wysoki, ale w praktyce wygląda to nieco gorzej. Tylko 10 proc. ma strategię dotyczącą ESG, a kolejne 20 proc. nad nią pracuje. Swój ślad węglowy mierzy średnio co piąta badana firma, ale wśród małych podmiotów 61 proc. tego nie mierzy i – co istotne – nie planuje tego robić. Eksperci podkreślają, że może to wynikać z niewiedzy na temat korzyści, jakie dają działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zarówno w obszarze ekologii, jak i społeczeństwa. Dlatego tak istotne jest wskazywanie pozytywnych przykładów firm, które od wielu lat systematycznie realizują swoje strategie w tych obszarach i odczuwają związane z tym korzyści.
– Zrównoważony rozwój to dziś nieodłączny element i powinniśmy traktować go priorytetowo – podkreśla Patrycja Zamorska, menedżer ds. ESG Grupy Bielenda, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Innowator Roku. – W naszym przypadku patrzymy na to holistycznie, nie tylko przez pryzmat śladu węglowego, redukcji emisji i rozwiązań z zakresu efektywności energetycznej, które już od kilku lat wdrażamy we wszystkich naszych lokalizacjach, ale również pod kątem zanieczyszczeń, oszczędności surowców, odpadów opakowaniowych i tak naprawdę na każdym poziomie wewnątrz organizacji.
Bielenda skupia się na tworzeniu kosmetyków opartych na naturalnych składnikach aktywnych, które są bezpieczne i przyjazne dla skóry. W swojej marce tołpa 99,4 proc. produktów jest bez mikroplastiku, a tam gdzie jest to możliwe, surowce pozyskuje z certyfikowanych źródeł albo z upcyclingu. Dodatkowo firma oblicza ślad węglowy i posiada strategię na jego redukcję – zgodnie z danymi spółki od 221 roku ślad węglowy udało się zredukować o 16 proc.
– Coraz więcej firm jest zainteresowanych zrównoważonym rozwojem. Jest to związane m.in. z faktem, że dynamicznie zmienia się legislacja, która wymaga od firm dostosowywania się do tych zmian. W efekcie wiele przedsiębiorstw jest coraz dojrzalszych w tym obszarze, ich działania są w tej chwili dużo bardziej zrównoważone, dużo bardziej mierzalne – mówi Weronika Krzywicka-Styzińska, menedżerka ds. ESG w Solaris Bus & Coach, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Promotor Neutralności Klimatycznej. – Podjęliśmy zobowiązanie, że do 2045 roku zredukujemy nasze emisje netto do zera i cały czas dążymy do tego, żeby w strukturze naszej sprzedaży zwiększać udział pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Wdrażamy też szereg innych działań, które mają obniżyć emisyjność naszych procesów.
Kapituła konkursu doceniła m.in. produkcję zeroemisyjnego autobusu miejskiego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, co przyczynia się do obniżania emisji w miastach. Poza tym Solaris zainwestował w instalacje fotowoltaiczne w swoich zakładach, dzięki czemu udział OZE w miksie energetycznym wzrósł do 90 proc., oraz we flotę elektrycznych wózków widłowych, aut elektrycznych i hybrydowych.
– Zrównoważony rozwój to klucz do rozwijania biznesu, zwłaszcza w przypadku takich firm jak nasza, ponieważ działamy w branży recyklingowej. Naszym surowcem do późniejszej produkcji jest odpad, który zbieramy i zagospodarowujemy, przyczyniając się do ochrony środowiska – dodaje Marek Fajferek, członek zarządu ds. rozwoju w Grupie FLUKAR, zwycięzcy II edycji programu „Razem dla Planety” w kategorii Mistrz Obiegu Zamkniętego.
Flukar, producent środków smarnych, zainwestował w technologię odzysku strumieni odpadów węglowodorowych. Dzięki temu jest w stanie odzyskiwać 70 proc. bazy olejowej i osiągnąć czterokrotnie mniejszą emisję ekwiwalentu CO2 oleju z regeneracji w porównaniu do oleju produkowanego z ropy naftowej.
Ochrona środowiska to główna korzyść, którą wskazują firmy wdrażające działania z obszaru ESG. Jak wynika z badania BASF, ten aspekt motywuje co trzecie przedsiębiorstwo. 22 proc. wskazało z kolei na korzyści wizerunkowe, a 13 proc. – na korzyści ekonomiczne. Po 7 proc. firm wśród korzyści wymieniło: większą liczbę kontrahentów, rozwój firmy i jej produktów oraz dbałość o pracowników i lepsze warunki pracy.
– Nasi pracownicy mają świadomość i dobrze rozumieją to, że jesteśmy firmą chemiczną i w jakim środowisku działamy, więc musimy zadbać o to środowisko i lokalną społeczność. Korzystamy w 100 proc. z odnawianej energii, mamy własną fotowoltaikę, oczyszczamy powietrze systemami węglowymi i recyklingujemy odpady tak, że one wracają do powtórnego przetworzenia. W ramach zrównoważonego rozwoju organizujemy też m.in. społeczną akcję sprzątania brzegów Parsęty we współpracy z miejscową społecznością i szkołami. To jest swego rodzaju festyn, w trakcie którego zbieramy średnio kilkadziesiąt ton odpadów. Przy okazji co roku sadzimy też kilka tysięcy drzew. Do tej pory posadziliśmy ich prawie 150 tys. i to też jest działanie, w które angażujemy lokalną społeczność – mówi Janusz Wołejszo, prezes firmy Troton, która dostała Diamentową Planetę w kategorii Lider Zrównoważonego Rozwoju MŚP w II edycji programu „Razem dla Planety”.
Troton specjalizuje się w produkcji chemicznych produktów do naprawy i konserwacji karoserii samochodowych. Na terenie zakładu w Gościnie została zainstalowana i uruchomiona nowa instalacja ograniczenia emisji lotnych związków organicznych. Poza tym laboratorium pracuje nad doskonaleniem produktów, zastępując surowce bezpiecznymi zamiennikami.
– Działania z zakresu zrównoważonego rozwoju pomagają firmom wywiązać się ze zobowiązań w zakresie dekarbonizacji ich łańcuchów wartości. Dla Solaris Bus & Coach zrównoważony rozwój jest jednym z filarów strategii biznesowej i ma taką samą wagę jak rozwój rynkowy, efektywność operacyjna i innowacyjność – mówi Weronika Krzywicka-Styzińska.
Promowanie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju i dzielenie się doświadczeniami w tym obszarze jest ideą programu „Razem dla Planety”, którego inicjatorem jest koncern chemiczny BASF. Organizowany w jego ramach konkurs ma umożliwić firmom pochwalenie się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju w szerszym gronie. Do jego ubiegłorocznej, pierwszej edycji zgłosiło się ponad 30 firm – klientów BASF z różnych branż. Tegoroczna edycja cieszyła się jeszcze większym zainteresowaniem, a inicjatywy biznesu z zakresu ESG zostały ocenione przez specjalnie powołaną kapitułę, w której skład weszli m.in. przedstawiciele świata nauki, organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony klimatu oraz organizacji branżowych. Laureaci zostali nagrodzeni podczas uroczystej gali, która odbyła się w Warszawie 20 listopada br.
Czytaj także
- 2025-08-18: Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
- 2025-08-11: Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-08-20: Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
- 2025-08-07: W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-08-13: Rośnie liczba bezdomnych zwierząt w Polsce i związane z nimi wydatki. Potrzebne wprowadzenie kontroli środków przeznaczanych na schroniska
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-08-11: A. Bryłka: Ograniczenie emisyjności nie musi się odbywać za pomocą celów klimatycznych. Są absurdalne, nierealne i niszczące europejską gospodarkę
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.