Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | KGHM Polska Miedź |
H. Wirth (KGHM): dywersyfikacja kosztów i produktów daje nam szansę na przetrwanie burz
Budowanie zaufania społecznego i odgadywanie długotrwałych trendów – to zdaniem prezesa KGHM Polska Miedź strategia na czas kryzysu. Klucz do sukcesu tkwi również w innowacyjności produktów oraz dywersyfikacji produkcji. Prezes KGHM po raz drugi z rzędu znalazł się na szczycie listy „Wprost” TOP20 – Najlepsi menadżerowie na czas kryzysu.
Herbert Wirth przyznaje, że na co dzień korzysta z dwóch „kierunkowskazów”.
– Przede wszystkim to jest budowanie zaufania społecznego, tego kapitału, który obojętnie, czy mamy kryzys, czy jesteśmy w normalnych warunkach, jest potrzebny. Możemy sobie kupić lepszą, piękniejszą maszynę, ale jeżeli nie zbudujemy zaufania naszych pracowników czy interesariuszy, to naprawdę będzie trudno – podkreśla prezes KGHM Polska Miedź w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Druga wartość, która jego zdaniem jest niezbędna w okresie dużej niepewności na rynkach to dostrzeganie trendów.
– Dzisiaj jak jest dobra projekcja możemy tak działać, żeby dostosować swoje decyzje do tego, co się zdarzy – wyjaśnia Wirth. – Nie dać się zwariować chwilowymi odchyleniami. Jeżeli się wierzy w to, że to co się wykonuje, będzie potrzebne ludziom różnej nacji, w różnych szerokościach geograficznych, to warto tą drogą zmierzać.
Choć, jak podkreśla, stuprocentowo skutecznej strategii nie da się stworzyć, to żeby pozostać konkurencyjnym na trudnym rynku, firma powinna stawiać na innowacyjność swoich produktów.
– To jest wreszcie kwestia zdywersyfikowania tego, co my produkujemy oraz kosztów produkcji. Produkujemy i drogo, i tanio, miedź i złoto. W związku z tym dywersyfikacja kosztowa i dywersyfikacja produktowa daje nam szansę przeżycia w okresie burz i naporów – zapewnia Herbert Wirth.
Redakcja „Wprost” po raz drugi nagrodziła dwudziestkę najlepszych menedżerów na czas kryzysu, m.in. z branży finansowej, telekomunikacyjnej, paliwowo-energetycznej. Herbert Wirth ponownie zyskał największą liczbę głosów. Doceniono go przede wszystkim za budowanie silnej pozycji i wizjonerstwo.
Wśród laureatów znaleźli się również: prezes Polskiego Holdingu Obronnego Krzysztof Krystowski, prezydent Poznania Ryszard Grobelny czy szefowa PTE Allianz Agnieszka Nogajczyk-Simeonow.
– Nagrodzonych łączy to, ze przetrwali i mają szansę przetrwać kryzys. Myślę, że to jest najważniejsze, bo dzisiaj wcale nie jest łatwo istnieć na rynku. Państwo i przepisy nie sprzyjają, warunki ekonomiczne w Europie i na świecie też nie – podkreśla Sylwester Latkowski, redaktor naczelny „Wprost”.
Czytaj także
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-07-12: Coraz wyższy poziom imigracji w Polsce nie zrównoważy mniejszej liczby urodzeń. Najszybciej będą się wyludniać wsie i mniej atrakcyjne miasta
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-03-19: Szkoły potrzebują procedur związanych z próbami samobójczymi uczniów. Niezbędne są także szkolenia dla nauczycieli i rodziców
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.