Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
KGHM odkrywa bogate zasoby platyny i palladu w Kanadzie
Pierwszy sukces KGHM po przejęciu Quadry. Wstępne wyniki poszukiwań na kanadyjskim złożu Victoria potwierdziły występowanie dużych ilości platyny i palladu. - To małe złoże, ale bogate, więc ekonomicznie uzasadnione - ocenia prezes koncernu, Herbert Wirth.
Złoże Victoria w Kanadzie należy w 100 proc. do KGHM International - spółki, która powstała po przejęciu Quadry. Wstępne wyniki wskazują na duże bogactwo surowców.
- To złoże nie jest duże w swym wymiarze, bo to jest typowe złoże żyłowe. Ale jeśli chodzi o jego zawartość, czyli bogactwo, to powiedziałbym, że to są "nugaty", coś niespotykanego - ocenia Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.
Poszukiwania na kanadyjskim złożu dopiero się rozpoczęły, ale już pozytywnie zaskoczyły nowych właścicieli.
- Wyniki badań poszukiwawczych, jeżeli chodzi o złoże Victoria są tam fenomenalne jak na warunki kanadyjskie. Zawartość platyny i palladu to jest rząd kilkudziesięciu gramów na tonę, a to może decydować o wysokiej rentowności tego projektu - mówi prezes KGHM.
Wartości potwierdzone przez pierwsze badania przewyższają początkowe szacunki. Zawartość metali szlachetnych na tym złożu oceniano na 7,6 gramów na tonę.
- Już wcześniej mówiliśmy o tym, że Victoria jest jednym z najważniejszych projektów, który w dłuższej perspektywie przyniesie KGHM wymierne korzyści, przede wszystkim dla akcjonariuszy, ale również w postaci bezpieczeństwa surowcowego, czyli zapewni dostęp do ważnych surowców dla naszego kraju i
dla Europy - podkreśla Herbert Wirth.
Wielkość kanadyjskiego złoża szacowana była na 14,5 mln ton rudy bogatej w miedź, nikiel, złoto i platynę. Obecne wyniki poszukiwań nie zmieniają tych szacunków. Jednak, jak podkreśla prezes KGHM, to są wstępne dane tylko z dwóch otworów.
- Kiedy ruszy kampania poszukiwawcza, czyli rozwiercanie tego złoża, nastąpi estymacja, czyli szacowanie wielkości zasobów - wyjaśnia Herbert Wirth.
Jednocześnie podkreśla, że kopalnie już teraz przynoszą spółce wymierne korzyści.
- To są kopalnie, które dzisiaj bardzo dobrze funkcjonują, są dobrze zarządzane. W tym roku można liczyć na wzrost produkcji - dodaje prezes KGHM.
W tym roku produkcja miedzi w KGHM International wyniesie ok. 100 tys. ton. Spółka wiąże duże nadzieje również z innym dużym projektem, kopalnią Sierra Gorda w Chile. Jak zapewniają przedstawiciele koncernu, również realizacja chilijskiego projektu idzie zgodnie z planem. Kopalnia w Chile, które może dostarczać 220 tys. ton miedzi rocznie, ma ruszyć w 2014 roku. Wartość inwestycji to ok. 3 mld USD.
Czytaj także
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-08-06: Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji
- 2023-12-01: W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika
- 2023-10-24: IOŚ-PIB: Uboczne produkty spalania węgla powinny mieć pierwszeństwo nad surowcami naturalnymi. Można je wykorzystać przy megainwestycjach
- 2023-10-17: Polacy opracowali innowacyjną technologię odzysku surowców z paneli fotowoltaicznych. To pomoże rozwiązać narastający problem zużytych ogniw
- 2023-11-15: Hałdy kopalniane to ogromne magazyny z surowcami. Ich zagospodarowaniem są zainteresowani m.in. producenci cementu
- 2023-09-14: Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie. Chcą opakowań neutralnych dla środowiska i porzucają marki ekoobojętne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.