Newsy

KGHM zainteresowane złożami na Ukrainie

2012-06-15  |  06:55
Supernews
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4

    Ukraińskie złoże cynkowo-ołowiowe na Zakarpaciu i bogate złoża grafitu  to cele ekspansji KGHM na Wschód. Plany spółki są na razie na etapie wstępnych rozmów.  Wiele będzie zależało od relacji Ukrainy z Unią Europejską  powiedział agencji informacyjnej Newseria prezes spółki Herbert Wirth.

    KGHM od dłuższego czasu bada rynek naszego wschodniego sąsiada.

      Na Zakarpaciu od pewnego czasu interesuje nas złoże cynkowo-ołowiowe z dużą zawartością srebra i złota. To jest jedno z ważniejszych. A więc przede wszystkim interesują nas metale, ale też niemetale, jak w przypadku grafitu  wymienia Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.

    Ukraina posiada największe w Europie zasoby grafitu. KGHM podkreśla, że ma pomysł na przemysłowe zastosowanie tego niemetalu. Jednocześnie prezes spółki dodaje, że za wcześnie by mówić o szczegółach przejęć na Wschodzie.

      Jesteśmy na etapie rozmów  wyjaśnia Herbert Wirth.  Dla nas najważniejszy problem to obniżanie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka, związanego z prawem do złoża, prawem geologicznym, itd. To są te elementy, które muszą być stabilne, żeby KGHM jako powiernik kapitału akcjonariuszy, mógł śmiało ruszyć do eksploatacji tych złóż.

    Dlatego wiele zależy od dalszych rozmów o współpracy gospodarczej między Ukrainą a Unią Europejską.

      Być może umowy między UE i Ukrainą będą zawierać pewne klauzule gwarantujące bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Muszą dać przynajmniej podwaliny bezpieczeństwa inwestycji kapitałowej w tym ważnym kraju  zaznacza prezes KGHM.

    I dodaje, że w przypadku wątpliwości co do bezpieczeństwa i stabilności inwestycji, KGHM skieruje swoją uwagę na inne rynki.

      Poza Ukrainą jeszcze są Słowacja i Czechy, w których występują tego typu minerały  mówi Herbert Wirth.

    Sam jednak przyznaje, że ewentualne przejęcia za granicą odkłada na dalsze lata.

      Na razie chcę się skoncentrować na integracji z KGHM International. Nie zamykam jednak oczu na inne możliwości  dodaje prezes spółki.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

    Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

    Przemysł

    W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

    Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

    Handel

    D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

    Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.