Mówi: | Beata Syczewska |
Funkcja: | dyrektorka Dywizji Robotyki |
Firma: | ABB w Polsce |
Kobiety bardziej doceniane w branży przemysłowej. Coraz więcej z nich ma ambicje być liderkami
– Klimat wokół kobiecego przywództwa jest coraz bardziej pozytywny. W branży przemysłowej, którą reprezentuję, zauważam, że bardzo doceniane są cechy i kompetencje, które wnoszą kobiety – mówi Beata Syczewska, dyrektorka Dywizji Robotyki ABB w Polsce. Mimo korzystnych zmian przemysł wciąż jednak ma twarz mężczyzny. Badanie HRK „Kobieta w branży przemysłowej” wskazuje, że w zaledwie 20 proc. firm kobiety stanowią więcej niż połowę zatrudnionych. Większość pań w sektorze pracuje w takich obszarach jak administracja, księgowość czy HR. Co trzecia firma chce jednak zwiększać zatrudnienie kobiet na stanowiska specjalistyczne, inżynierskie i naukowo-techniczne, a co czwarta – na stanowiska wyższego szczebla.
– Coraz więcej liderek jest obecnych na rynku. Ja akurat reprezentuję branżę przemysłową i zauważam, że bardzo doceniane są obecnie cechy, kompetencje, które wnoszą kobiety – mówi agencji Newseria Biznes Beata Syczewska. – Mówię o umiejętności budowania zespołów, motywowania i doceniania pracowników, bo pracownik, który czuje się doceniony i który czuje, że wnosi wartość do organizacji, przyczynia się też do jej sukcesu, tak że jest to bardzo ważne. Firmy teraz zdają sobie z tego sprawę i inwestują w kobiety liderki.
Według danych GUS udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc. Mimo to odsetek pań na stanowiskach prezesów jest ponaddwukrotnie niższy (19,5 proc.). Wśród członków zarządu wynosi on 25 proc. Przykładowo wśród spółek notowanych na GPW tylko 6 proc. ma prezesa kobietę (badanie Dun & Bradstreet na podstawie danych KRS za 2021 rok). Coraz więcej firm wdraża jednak programy, które mają promować zatrudnienie kobiet.
– W Polsce jak najbardziej kultura organizacyjna wspiera różnorodność, inkluzywność, wiele organizacji ma to wpisane w strategię. Jest to bardzo ważne, żeby wspierać kobiety w rozwoju i w osiąganiu kompetencji liderskich – mówi dyrektorka Dywizji Robotyki ABB w Polsce. – Kobiety wnoszą ogromną wartość i trzeba dawać przestrzeń do rozwoju różnorodności i budowania poczucia przynależności do organizacji, niezależnie od płci, wieku czy wykształcenia.
Pozytywne zmiany widać także w przemyśle. Z badania „Kobieta w branży przemysłowej” przeprowadzonego przez HRK wynika, że 34 proc. firm deklaruje wzrost zatrudnienia kobiet na stanowiska specjalistyczne, inżynierskie i naukowo-techniczne, a 26 proc. – na stanowiskach wyższego szczebla. Mimo chęci zatrudniania 71 proc. badanych firm wskazało, że ma trudności w rekrutacji kobiet na stanowiska specjalistyczne, naukowo-techniczne czy inżynierskie. W przypadku rekrutacji kobiet na wysokie stanowiska trudności dostrzega 46 proc. firm.
Dziś 71 proc. pań zatrudnionych w firmach sektora przemysłowego pracuje w takich obszarach jak administracja, księgowość, finanse, HR, szkolenia, marketing, logistyka i obsługa klienta. Zaledwie 29 proc. pracuje w obszarach produkcji, montażu i nadzoru jakości. Eksperci wskazują, że zawody techniczne wciąż są zdominowane przez mężczyzn, na co wpływają m.in. panujące stereotypy, że kobiety nie sprawdzają się w rolach technicznych, ale też przekonanie pań o niedostatecznych kompetencjach.
– Ogromną rolę odgrywają tu kobiety, które odniosły jakiś sukces w organizacjach. One są świetnym wzorcem dla tych, które dopiero rozpoczynają swoją karierę, pokazują, jaką drogę należy przebyć, i są ogromnym motywatorem – mówi Beata Syczewska. – Polskie firmy jak najbardziej potrzebują liderek i jestem bardzo zadowolona, bo obserwuję, że coraz aktywniej i coraz śmielej kobiety sięgają po te funkcje.
Zdaniem ekspertki kobiety nie powinny ze sobą rywalizować. Solidarność w tym środowisku jest bardzo ważna.
– To jest bardzo ważne, żebyśmy się nawzajem promowały i wspierały, a wszelkiego rodzaju stowarzyszenia, które w Polsce są i bardzo dobrze prosperują w kontekście wspierania kobiet, są dowodem na to, że kobiety potrafią się zjednoczyć, dzielić się swoim doświadczeniem i wyciągać do siebie pomocną dłoń – mówi przedstawicielka ABB w Polsce.
Wiele przykładów pokazało już, że jako szefowe kobiety z powodzeniem piastują odpowiedzialne funkcje, doskonale radzą sobie w sytuacjach kryzysowych i skuteczniej łagodzą konflikty. Korzyści wynikających ze zróżnicowania płci w zespołach jest znacznie więcej.
– Z jednej strony mówimy właśnie o innowacyjności, która wchodzi w momencie, kiedy mamy zespoły różnorodne, osoby o różnych punktach widzenia. To jest bardzo ważne, żeby organizacje mogły się rozwijać. Mówimy też o różnych sposobach pokonywania barier w organizacjach – mówi Beata Syczewska.
Czytaj także
- 2025-08-14: Edyta Herbuś: Kiedyś niepotrzebnie uwierzyłam, że nie umiem śpiewać. Teraz już wiem, że to była nieprawda
- 2025-08-05: Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa
- 2025-08-20: W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-08-20: D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

K. Gawkowski: Polska w cyfrowej transformacji gospodarki awansowała do pierwszej ligi w Europie. 2,8 mld zł z KPO jeszcze ten proces przyspieszy
Uruchomiony na początku lipca przez Ministerstwo Cyfryzacji i BGK program „KPO: Pożyczka na cyfryzację” cieszy się dużym zainteresowaniem. Samorządy, uczelnie oraz firmy mogą wnioskować o wsparcie finansowe dla inwestycji w transformację cyfrową, m.in. modernizację infrastruktury czy cyberbezpieczeństwo. W sumie na ten cel trafi 2,8 mld zł (650 mln euro). Ze względu na krótki czas naboru obie instytucje organizują w poszczególnych województwach warsztaty dla wnioskodawców, które mają rozwiać ich wątpliwości przy przygotowywaniu wniosków.
Prawo
Koszty certyfikacji wyrobów medycznych sięgają milionów euro. Pacjenci mogą stracić dostęp do wyrobów ratujących życie

Od 2027 roku wszystkie firmy produkujące wyroby medyczne w Unii Europejskiej będą musiały posiadać certyfikat zgodności z rozporządzeniem MDR (Medical Devices Regulation). Nowe przepisy wprowadzają dużo ostrzejsze wymagania w zakresie dokumentacji, badań klinicznych oraz procedur certyfikacyjnych. Branża ostrzega, że część małych i średnich producentów nie zdąży się dostosować. Problemem jest także wysoki koszt i długi czas uzyskiwania certyfikatów. W konsekwencji z rynku mogą zniknąć urządzenia ratujące życie.
Infrastruktura
Nowe przepisy o ochronie ludności cywilnej wprowadzają obowiązkowe elastyczne zbiorniki na wodę. Mają one służyć w razie suszy, pożarów czy wybuchu wojny

Samorządy będą musiały posiadać m.in. elastyczne zbiorniki na wodę pitną i przenośne magazyny wody przeciwpożarowej. To element odpowiedniego przygotowania zasobów na wypadek sytuacji kryzysowych, kataklizmów czy wybuchu konfliktu, wprowadzony nowymi przepisami o ochronie ludności. Eksperci podkreślają, że tego typu rozwiązania to innowacyjne produkty, które nie tylko ułatwiają logistykę w sytuacjach kryzysowych, ale także mogą znacząco skrócić czas reakcji służb ratunkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.