Mówi: | Sławomir Majman |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
PAIiIZ: będzie się rozwijać współpraca polsko-węgierska. Czekamy na koniec kryzysu na Węgrzech
Polskie inwestycje na Węgrzech mają się dobrze. Dziś sięgają 350 milionów euro. To trzy razy więcej niż Węgrzy zainwestowali w Polsce. Inwestorów z Polski interesują głównie branże elektroniczna i chemiczna oraz handel. Kryzys przyhamował nieco tempo rozwoju polsko-węgierskiej współpracy gospodarczej, ale sytuacja powinna się poprawić wraz z ożywieniem w węgierskiej gospodarce.
Polacy zainwestowali na Węgrzech ok. 300-350 mln euro. Nasi przedsiębiorcy szczególnie interesują się sektorem chemicznym i elektronicznym.
– Poprawa sytuacji gospodarczej na Węgrzech, a także psychologiczna tendencja polskich przedsiębiorców do inwestowania tam, gdzie czują się dobrze, na rynkach, które są bliskie, powinna znowu przynieść wzrost polskiej aktywności inwestycyjnej na Węgrzech – prognozuje Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
Ale również wzrost aktywności węgierskich firm na polskim rynku. Już teraz jest ok. 130 takich przedsiębiorstw, m.in. w branży farmaceutycznej i elektronicznej.
– To dość dużo, natomiast jeśli chodzi o wartość zainwestowanego kapitału nie jest aż tak różowo. Węgrzy zainwestowali w Polsce około 120 milionów euro. Jest kilka sztandarowych: trzecie pokolenie Polaków leczy się przy pomocy specyfików firmy Gedeon Richter – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes PAIiIZ. – Było lepiej przed kryzysem, który dotknął naszych sąsiadów węgierskich znacznie mocniej niż nas.
Inwestycje zagraniczne polskich firm rosną mimo spowolnienia
Współpraca gospodarcza na linii Warszawa – Budapeszt wpisuje się w szerszą strategię rozwoju polskich inwestycji zagranicznych.
– Jeszcze 7-8 lat temu inwestycje zagraniczne Węgier były trzykrotnie większe niż inwestycje Polski. Paradoksalnie na skutek kryzysu nasze inwestycje w świecie, które skoczyły z poziomu 6 miliardów euro do ponad 50 miliardów euro, w tej chwili są grubo wyższe niż inwestycje węgierskie w świecie – mówi Sławomir Majman.
I przypomina, że to do niedawna to raczej polskie firmy zazdrościły Węgrom rozmachu, z jakim wchodzili na kolejne rynki.
Polska w naturalny sposób wykorzystuje swoją obecność w Unii Europejskiej. Ważne jest też znajomość rynku czy klimat kulturowy.
– Nie przypadkiem jednym z liderów, jeśli chodzi o kierunki inwestowania przez polskich inwestorów, są Czechy – kraj niewielki, ale dobrze nam znany – tłumaczy szef PAIiIZ.
Ten sam mechanizm rządzi współpracą polsko-węgierską.
– Rozwinięte są stosunki międzyludzkie, jest klimat wzajemnego zaufania, nie ma efektu obcości, jak na bardziej odległych i nowych dla polskiego biznesu rynkach – mówi Sławomir Majman.
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-26: Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.