Mówi: | Sławomir Majman |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
PAIiIZ: będzie się rozwijać współpraca polsko-węgierska. Czekamy na koniec kryzysu na Węgrzech
Polskie inwestycje na Węgrzech mają się dobrze. Dziś sięgają 350 milionów euro. To trzy razy więcej niż Węgrzy zainwestowali w Polsce. Inwestorów z Polski interesują głównie branże elektroniczna i chemiczna oraz handel. Kryzys przyhamował nieco tempo rozwoju polsko-węgierskiej współpracy gospodarczej, ale sytuacja powinna się poprawić wraz z ożywieniem w węgierskiej gospodarce.
Polacy zainwestowali na Węgrzech ok. 300-350 mln euro. Nasi przedsiębiorcy szczególnie interesują się sektorem chemicznym i elektronicznym.
– Poprawa sytuacji gospodarczej na Węgrzech, a także psychologiczna tendencja polskich przedsiębiorców do inwestowania tam, gdzie czują się dobrze, na rynkach, które są bliskie, powinna znowu przynieść wzrost polskiej aktywności inwestycyjnej na Węgrzech – prognozuje Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
Ale również wzrost aktywności węgierskich firm na polskim rynku. Już teraz jest ok. 130 takich przedsiębiorstw, m.in. w branży farmaceutycznej i elektronicznej.
– To dość dużo, natomiast jeśli chodzi o wartość zainwestowanego kapitału nie jest aż tak różowo. Węgrzy zainwestowali w Polsce około 120 milionów euro. Jest kilka sztandarowych: trzecie pokolenie Polaków leczy się przy pomocy specyfików firmy Gedeon Richter – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes PAIiIZ. – Było lepiej przed kryzysem, który dotknął naszych sąsiadów węgierskich znacznie mocniej niż nas.
Inwestycje zagraniczne polskich firm rosną mimo spowolnienia
Współpraca gospodarcza na linii Warszawa – Budapeszt wpisuje się w szerszą strategię rozwoju polskich inwestycji zagranicznych.
– Jeszcze 7-8 lat temu inwestycje zagraniczne Węgier były trzykrotnie większe niż inwestycje Polski. Paradoksalnie na skutek kryzysu nasze inwestycje w świecie, które skoczyły z poziomu 6 miliardów euro do ponad 50 miliardów euro, w tej chwili są grubo wyższe niż inwestycje węgierskie w świecie – mówi Sławomir Majman.
I przypomina, że to do niedawna to raczej polskie firmy zazdrościły Węgrom rozmachu, z jakim wchodzili na kolejne rynki.
Polska w naturalny sposób wykorzystuje swoją obecność w Unii Europejskiej. Ważne jest też znajomość rynku czy klimat kulturowy.
– Nie przypadkiem jednym z liderów, jeśli chodzi o kierunki inwestowania przez polskich inwestorów, są Czechy – kraj niewielki, ale dobrze nam znany – tłumaczy szef PAIiIZ.
Ten sam mechanizm rządzi współpracą polsko-węgierską.
– Rozwinięte są stosunki międzyludzkie, jest klimat wzajemnego zaufania, nie ma efektu obcości, jak na bardziej odległych i nowych dla polskiego biznesu rynkach – mówi Sławomir Majman.
Czytaj także
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-29: M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2025-01-20: Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.