Mówi: | Wojciech Dąbrowski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Grupa Zbrojeniowa |
Polska Grupa Zbrojeniowa pracuje nad nową strategią. Duże znaczenie dla holdingu będzie miał eksport, m.in. Rosomaków
Transporter opancerzony Rosomak to jeden z produktów Polskiej Grupy Zbrojeniowej, który ma zdobywać zagraniczne rynki. Tworzony na fińskiej licencji pojazd jest udoskonalony o 200 polskich innowacji. Sprzedaż zagraniczna ma być ważna w nowej strategii, nad którą pracuje spółka. Trwa przegląd portfolio produktów i zdolności technologicznych, po którym zostaną podjęte decyzje o kształcie grupy oraz perspektywicznych rynkach i produktach.
– W przygotowaniu jest nowa strategia Polskiej Grupy Zbrojeniowej – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. – Prowadzimy przegląd naszych produktów i zdolności technologicznych, dopiero po jego dokonaniu będziemy podejmować decyzje co do kształtu grupy, rynków oraz produktów, które będziemy rozwijać.
Prace nad strategią toczą się wewnątrz grupy przy udziale polskich uczelni, w tym uczelni wojskowych – Wojskowej Akademii Technicznej i Akademii Obrony Narodowej.
Prezes PGZ podkreśla, że duże znaczenie dla grupy będzie mieć eksport
– Prowadzimy obecnie szereg rozmów – zapewnia Dąbrowski. – Nie jesteśmy w stanie przy tak dużej skali działalności żyć tylko z klienta krajowego i kontraktów, które pochodzą z Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych czy innych służb. Stąd naturalne są nasze poszukiwania na rynkach zagranicznych.
Jednym z produktów, który ma być sprzedawany za granicą, jest kołowy transporter opancerzony Rosomak. Jak podkreśla Dąbrowski, pojazd jest produkowany na licencji fińskiej, ale został wyposażony w około 200 polskich innowacji, w tym między innymi unikalny na skalę światową, modyfikowany w zależności od potrzeb operacyjnych, modułowy system strzelecki opracowany w zakładach w Radomiu.
– Nasze innowacje zmieniają ten wóz i powodują, że jest to jeden z lepszych pojazdów tej klasy, jakie możemy dzisiaj spotkać na światowym rynku – ocenia Dąbrowski. – Ale mamy kilka kategorii produktów. Są też takie, których nie ulepszamy, bo ich jakość i zdolności operacyjne są w naszej ocenie wystarczające.
Czerpiąc z rozwiązań Rosomaka, PGZ pracuje również nad projektem zupełnie nowego transportera.
– Na razie nie podam dokładnych dat – zastrzega Dąbrowski. – Rozpoczęliśmy prace.
Polska Grupa Zbrojeniowa jest holdingiem skupiających ponad 30 kluczowych krajowych przedsiębiorstw zbrojeniowych. Bezpośrednio i pośrednio (poprzez Polski Holding Obronny i Agencję Rozwoju Przemysłu) jej wyłącznym właścicielem jest Skarb Państwa. Roczne obroty PGZ wynoszą około 5 mld zł, a wszystkie spółki Grupy zatrudniają łącznie 19 tys. osób.
Czytaj także
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.