Mówi: | Józef Szyszka |
Funkcja: | dyrektor targów MEBLE POLSKA |
Polska jednym z największych eksporterów mebli na świecie. Większość produkcji wartej 43 mld zł trafia za granicę
Polska jest światową potęgą w produkcji i eksporcie mebli. W ubiegłym roku wartość wytworzonych w kraju wyrobów wyniosła 42,45 mld zł, z czego zdecydowana większość została sprzedana za granicę. W ciągu ostatnich dwudziestu lat eksport produktów tej branży zwiększył się dziewięciokrotnie. W tym roku przedstawiciele branży spodziewają się dalszych wzrostów.
Jak wynika z danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, Polska jest szóstym producentem (po Chinach, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech, oraz Indiach) i czwartym eksporterem mebli na świecie, z udziałem na poziomie 6,3 proc. światowej sprzedaży zagranicznej. Szacunkowa wartość krajowej produkcji mebli w ubiegłym roku wyniosła 42,45 mld zł i była o ok. 8 proc. większa niż w 2015 roku. W tym roku może wzrosnąć do 45 mld zł.
– W zasadzie jesteśmy już na świecie rozpoznawani jako duży wytwórca mebli, w jakimś sensie eksport został także zorganizowany – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Józef Szyszka, dyrektor targów Meble Polska. – Ale cały czas potrzebujemy świeżej krwi, nowych rynków zbytu. Dlatego myślimy nie tylko o Europie, ale także o Chinach, Stanach Zjednoczonych, Bliskim Wschodzie.
Eksport w ubiegłym roku wzrósł o 13 proc. – do 41,7 mld zł. Na ten rok OIGPM przewiduje dalszy wzrost (w ujęciu eurowym z 9,56 mld euro do 10 mld euro). W ujęciu ilościowym sprzedaż zagraniczna polskich mebli w ciągu ostatnich 20 lat zwiększyła się dziewięciokrotnie.
Jak zauważa Józef Szyszka, około 40 proc. eksportu trafia do Niemiec. To największy odbiorca zagraniczny krajowych wyrobów tej branży.
– Ale duża część produktów trafia również na rynki czeski, francuski i brytyjski – zauważa Józef Szyszka. – Duża produkcja potrzebuje marketingu i wsparcia sprzedaży. Najskuteczniejszym sposobem promocji wydaje się dzisiaj zadowolenie klienta, czyli odbiorcy.
Promocji mają służyć również międzynarodowe imprezy, takie jak rozpoczynające się 14 marca na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP) targi Meble Polska. To największe, biznesowe spotkanie branży meblarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej. Dla wystawców ta impreza ma być okazją do pokazania najnowszych produktów kupcom meblowym z całego świata.
– Mamy bardzo pozytywne opinie na temat targów nie tylko ze strony polskich kupców meblowych, ale także zagranicznych – twierdzi Józef Szyszka.
Ubiegłoroczną edycję targów Meble Polska, jak wynika z danych organizatora, odwiedziło 20 tys. dystrybutorów mebli z 53 krajów. Prawie co trzeci zwiedzający pochodził z zagranicy. Tegoroczna edycja ma być rekordowa – na 45 tys. mkw. organizatorzy spodziewają się ponad 300 wystawców meblowych i ponad 20 tys. zwiedzających.
Czytaj także
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-03-14: S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
- 2025-03-18: UE chce zmniejszyć udział leków i substancji czynnych z Azji. Nowe przepisy zwiększą możliwości produkcyjne europejskich firm
- 2025-03-21: Joanna Liszowska: Mam nadzieję, że nigdy nie będę świadkiem wypadku. Bałabym się udzielać pomocy, bo to niebywała odpowiedzialność
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.