Newsy

Polska jednym z największych eksporterów mebli na świecie. Większość produkcji wartej 43 mld zł trafia za granicę

2017-03-13  |  06:55

Polska jest światową potęgą w produkcji i eksporcie mebli. W ubiegłym roku wartość wytworzonych w kraju wyrobów wyniosła 42,45 mld zł, z czego zdecydowana większość została sprzedana za granicę. W ciągu ostatnich dwudziestu lat eksport produktów tej branży zwiększył się dziewięciokrotnie. W tym roku przedstawiciele branży spodziewają się dalszych wzrostów.

Jak wynika z danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, Polska jest szóstym producentem (po Chinach, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech, oraz Indiach) i czwartym eksporterem mebli na świecie, z udziałem na poziomie 6,3 proc. światowej sprzedaży zagranicznej. Szacunkowa wartość krajowej produkcji mebli w ubiegłym roku wyniosła 42,45 mld zł i była o ok. 8 proc. większa niż w 2015 roku. W tym roku może wzrosnąć do 45 mld zł.

W zasadzie jesteśmy już na świecie rozpoznawani jako duży wytwórca mebli, w jakimś sensie eksport został także zorganizowany – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Józef Szyszka, dyrektor targów Meble Polska. – Ale cały czas potrzebujemy świeżej krwi, nowych rynków zbytu. Dlatego myślimy nie tylko o Europie, ale także o Chinach, Stanach Zjednoczonych, Bliskim Wschodzie.

Eksport w ubiegłym roku wzrósł o 13 proc. – do 41,7 mld zł. Na ten rok OIGPM przewiduje dalszy wzrost (w ujęciu eurowym z 9,56 mld euro do 10 mld euro). W ujęciu ilościowym sprzedaż zagraniczna polskich mebli w ciągu ostatnich 20 lat zwiększyła się dziewięciokrotnie. 

Jak zauważa Józef Szyszka, około 40 proc. eksportu trafia do Niemiec. To największy odbiorca zagraniczny krajowych wyrobów tej branży.

Ale duża część produktów trafia również na rynki czeski, francuski i brytyjski – zauważa Józef Szyszka. – Duża produkcja potrzebuje marketingu i wsparcia sprzedaży. Najskuteczniejszym sposobem promocji wydaje się dzisiaj zadowolenie klienta, czyli odbiorcy.  

Promocji mają służyć również międzynarodowe imprezy, takie jak rozpoczynające się 14 marca na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP) targi Meble Polska. To największe, biznesowe spotkanie branży meblarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej. Dla wystawców ta impreza ma być okazją do pokazania najnowszych produktów kupcom meblowym z całego świata.

Mamy bardzo pozytywne opinie na temat targów nie tylko ze strony polskich kupców meblowych, ale także zagranicznych – twierdzi Józef Szyszka. 

Ubiegłoroczną edycję targów Meble Polska, jak wynika z danych organizatora, odwiedziło 20 tys. dystrybutorów mebli z 53 krajów. Prawie co trzeci zwiedzający pochodził z zagranicy. Tegoroczna edycja ma być rekordowa – na 45 tys. mkw. organizatorzy spodziewają się ponad 300 wystawców meblowych i ponad 20 tys. zwiedzających.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.