Newsy

Prezes Barlinka: ceny drewna w Polsce sztucznie winduje system sprzedaży

2013-06-13  |  06:05
Mówi:Wojciech Michałowski
Funkcja:Prezes
Firma:Barlinek
  • MP4
  • Ceny drewna w ciągu ostatnich kilku lat wzrosły o połowę. Według przedsiębiorców, wywindował je system sprzedaży tego surowca, który polega na organizacji aukcji drewna przez Lasy Państwowe nie preferuje on klientów długoterminowych, a sztucznie podnosi jego ceny. Dlatego przedsiębiorcy postulują zmiany w obecnych regulacjach.

     – To, że na ścianie zachodniej kraju ceny są drastycznie wyższe niż na wschodzie, świadczy o jednym – nasi konkurenci nie próżnują – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Michałowski, prezes firmy Barlinek, lidera w Europie Środkowo-Wschodniej w produkcji podłóg drewnianych. – Odczuwamy wpływ konkurencji zagranicznej na rynku drewna.

    Sytuację, zdaniem prezesa Barlinka, utrudniają zasady systemu sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe. Już od kilku lat jest to powodem konfliktu pomiędzy Lasami a przedsiębiorcami.

     – Rzecz jest w regulacjach, które dotyczą sposobu zakupu drewna i tego, w jaki sposób określana jest punktacja przy przetargach na jego zakup. Duzi, stabilni odbiorcy powinni być preferowani. Jest to nie tylko w naszym interesie, ale całego rynku pracy, jak również Lasów Państwowych i Skarbu Państwa – uważa Wojciech Michałowski. – To my tworzymy tutaj miejsca pracy i eksportujemy towary wysoko przetworzone. Natomiast nasi konkurenci traktują nasz rynek trochę jako źródło surowca.

    Polscy przedsiębiorcy twierdzą, że borykają się ze sztucznie windowanymi stawkami.

     – Ceny drewna są wciąż wysokie, w ciągu ostatnich 4-5 lat ten surowiec podrożał o 50 proc. – szacuje Michałowski.

    I mimo wejścia w życie nowych regulacji mających obniżyć stawki za drewno, przedsiębiorcy nadal walczą o dostęp do surowca. W styczniu tego roku weszło w życie rozporządzenie ministra gospodarki, które ograniczyło współspalanie drewna pełnowartościowego. Do tamtej pory surowiec ten był traktowany jako odnawialne źródło energii, któremu przysługują dotacje. W konsekwencji przemysł papierniczy i meblarski konkurowały o drewno z energetyką. Na rynku brakowało drewna, a jego stawki były windowane.

     – Spadły nieco stawki za drewno miękkie, czyli sosnowe, którego używamy do produkcji warstwy środkowej i spodniej w naszych głównych produktach. Pomogły nam zmiany związane ze współspalaniem, czyli wycofanie się z tego nieszczęsnego projektu. Natomiast wciąż mamy wysokie ceny drewna twardego – zwraca uwagę prezes Barlinka.

    Grupa Barlinek jest wiodącym producentem warstwowych podłóg drewnianych na świecie o potencjale produkcji ponad 9 mln m2 rocznie. Sprzedaje podłogi na 55 rynków na pięciu kontynentach. Barlinek od września 2005 roku jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.