Newsy

Prezes Polic: w Europie droższe nawozy z powodu unijnych przepisów

2013-02-04  |  06:40
Mówi:Krzysztof Jałosiński
Funkcja:Prezes
Firma:Zakłady Chemiczne Police
  • MP4

    Zakłady Chemiczne Police (ZChP) stawiają na rynki pozaeuropejskie. Swoimi nawozami chcą podbić Amerykę Południową. Walcząc z kosztami starają się uczynić daleki transport morski opłacalnym. Zarządzający Policami narzekają jednak, że z powodu ostrych przepisów dotyczących ochrony środowiska w UE i kosztami, które się z tym wiążą, trudno jest im konkurować z producentami poza Wspólnoty.

    Firmy z Ameryki Południowej produkują o wiele tańsze nawozy, bo nie muszą spełniać surowych norm klimatycznych, które na firmy z UE narzuca Komisja Europejska.

     – Jesteśmy w Unii Europejskiej. Chcielibyśmy obok naszej produkcji dbać również o środowisko. I tu nie ma co ukrywać, że należy w jakiś sposób kompromis znaleźć. Ale faktem bezspornym jest też to, że bycie liderem w kwestii ochrony środowiska powoduje pewne zagrożenia dla spółek europejskich – wyjaśnia Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Jałosiński, prezes Zakładów Chemicznych w Policach.

    Jego zdaniem Komisja Europejska powinna prowadzić intensywne działania na rzecz lobbowania liderów innych gospodarek rozwiniętych i rozwijających się, by tam również przestrzegano norm klimatycznych. Mowa przede wszystkim o kosztach nowoczesnych systemów energetycznych i ponoszenia opłat za emisję CO2.

     – Zagrożeniem jest brak konkurencyjności ze spółkami ulokowanymi w Azji czy w Ameryce. I to powoduje, że przegrywamy wiele kontraktów z uwagi na to, że są obciążenia, jakie na nas nakłada Komisja Europejska – wyjaśnia prezes ZChP. – Należy pomyśleć o tym, żeby zadbać o to, żeby było równo na całym świecie, żeby Komisja skupiała się na przekonywaniu partnerów w Azji, w Ameryce, żeby razem dbać o środowisko, żeby razem koszty ponosić.

    17 stycznia Zakłady Chemiczne Police podpisały umowę z amerykańską firmą Nitron International Corporation, która opiewa na 36,94 mln zł. Umowa ta dotyczy dostawy nawozów wieloskładnikowych do Ameryki Południowej. 

     – Ta umowa ma ciekawą cechę, że opiewa na działania związane z eksportem naszych nawozów między innymi do krajów Ameryki Południowej – tłumaczy Krzysztof Jałosiński. – To jest bardzo ciekawy rynek, bardzo rozwojowy jeśli chodzi o nawozy. I mamy szansę tam ulokować naprawdę duże ilości nawozów.

    Dzięki zastosowaniu odpowiednich metod produkcji spółka poradziła już sobie z problemem zbrylania nawozów podczas długiego transportu morskiego.

     – Problemem jest też cena, bo transport morski kosztuje, ale wydaje mi się, że z uwagi na pewne działania prokosztowe mamy szansę na to, żeby tam wygrywać konkurencję z innymi dostawcami – twierdzi szef ZChP.

    W wyniku ubiegłorocznej konsolidacji Zakładów Azotowych: Puław, Tarnowa, Kędzierzyna i Polic powstała silna Grupy Azoty. Jest ona drugim co do wielkości producentem nawozów na kontynencie. 

     – Naszym głównym konkurentem jest norweska Yara, czyli koncern numer jeden, jeżeli chodzi o produkcję nawozów, ale wydaje mi się, ze lokujemy się na rynkach obok siebie. I jest szansa, że ta konkurencja będzie zdrowa i będzie dla nas efektywna – twierdzi Jałosiński.

    ZChP produkują głównie nawozy i biel tytanową. W Policach produkuje się m.in. 60 proc. nawozów fosforowych i wieloskładnikowych w kraju.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    NEWSERIA POLECA

    Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

    Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE

    Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.

    Prawo

    Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna

    Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.

    Konsument

    Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania

    Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.