Newsy

Prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych: eksperci, a nie politycy, będą decydować o finansowaniu największych inwestycji w kraju

2013-05-17  |  06:15

Trwa rekrutacja pracowników Polskich Inwestycji Rozwojowych. Większość z nich wejdzie w skład specjalnego zespołu inwestycyjnego, który będzie miał kluczowe znaczenie przy decydowaniu o dofinansowaniu dużych inwestycji w kraju. Dzięki złożonemu procesowi decyzyjnemu wewnątrz Polskich Inwestycji Rozwojowych, dofinansowanie ma zależeć przede wszystkim od opinii ekspertów, a nie polityków.

 – Chcielibyśmy, żeby zespół był złożony z ludzi, którzy są profesjonalistami, działającymi na rynku –  mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Grendowicz, prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych.

Mają to być osoby wywodzące się z funduszy private equity, z banków i specjaliści zajmujący się finansowaniem projektów inwestycyjnych. W skład ekspertów wejdą ludzie ze środowisk doradczych, z banków inwestycyjnych.

 – Zespół inwestycyjny stanowić będzie 3/4 całego Polskich Inwestycji Rozwojowych, który będzie w miarę skromny, bo będzie liczył 20-30 osób – mówi Grendowicz.

Eksperci będą mieć również kluczowe znaczenie przy wyborze projektów inwestycyjnych.

 – Proces decyzyjny będzie trzystopniowy: najpierw rekomendacja zarządu, potem akceptacja i rekomendacja komitetu inwestycyjnego, a następnie zatwierdzenie projektu przez radę nadzorczą spółki – wyjaśnia jej prezes.

Zdaniem prezesa Grendowicza intencją ustalenia takiej struktury było to, aby decyzje zapadające w Polskich Inwestycjach Rozwojowych były decyzjami autonomicznymi. Ten trzystopniowy proces sprawi, że żadna inwestycja, która nie zostanie zarekomendowana przez zarząd nie trafi do komitetu inwestycyjnego, i żadna inwestycja, która zostanie odrzucona na etapie komitetu inwestycyjnego, nie trafi do zatwierdzenia przez radę nadzorczą.

 – Więc musi być trzy razy tak. Tak musi brzmieć odpowiedź na każdy projekt – mówi Mariusz Grendowicz. – Rada nadzorcza, która będzie zatwierdzać ostateczne inwestycje, ma być w zamyśle ciałem składającym się w większości z niezależnych członków wywodzących się z rynku. Pomysłodawcy, tworzący koncepcję Polskich Inwestycj Rozwojowych mieli na uwadze właśnie aspekt niezależności i opłacalności podejmowanych przez nich decyzji – zaznacza.

Program Inwestycje Polskie i tworzenie mających go zrealizować Polskich Inwestycji Rozwojowych to inicjatywa wyczekiwana przez ekspertów od gospodarki od wielu lat. Dobór najlepszych ekspertów ma zapewnić funkcjonowanie tej instytucji według rynkowych zasad. W ciągu najbliższych dni powinna nastąpić rejestracja spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.