Newsy

Przedsiębiorcy straszeni kryzysem ograniczają inwestycje

2012-09-06  |  06:30
Mówi:Andrzej Arendarski
Funkcja:Prezes
Firma:Krajowa Izba Gospodarcza
  • MP4

    Polska gospodarka ma szansę obronić się przed recesją – uważa prezes Krajowej Izby Gospodarczej Andrzej Arendarski. Decyzje polskich przedsiębiorców mogą jej w tym pomóc, choć ostatnio straszeni są zbliżającym się kryzysem. Epatowanie zagrożeniami, to, co się dzieje w sferze psychologiczno–socjologicznej, ma wielki wpływ na konkretne czynności w gospodarce – podkreśla prezes KIG.

    Zdaniem Andrzeja Arendarskiego, choć dane statystyczne wskazują na pogarszającą się sytuację gospodarczą w Polsce, to na tle innych europejskich krajów wciąż wygląda ona nieźle. Przyszły rok z pewnością będzie trudny dla przedsiębiorców, lecz, zgodnie z prognozami, Polsce uda się uniknąć recesji.

     – W mediach obserwuję wiele negatywnego podejścia i epatowanie zagrożeniami. To oczywiście ma wpływ na przedsiębiorców i społeczeństwo. Pod wpływem tego typu opinii podejmuje się decyzje o inwestycjach, o zmianie podejścia na ostrożniejsze, itd. To, co się dzieje w sferze psychologiczno-socjologicznej ma wielki wpływ na konkretne czynności w gospodarce  mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

    Jego zdaniem, realny stan naszej gospodarki jest na pewno lepszy niż mówią o tym media.

     – Jesteśmy chwaleni przez wiele instytucji zagranicznych, które nie są skore do szafowania pochwałami bez podstaw – podkreśla Andrzej Arendarski.

    To, że gospodarka wciąż ma się nieźle, to przede wszystkim zasługa przedsiębiorców.

     – Przedsiębiorcy w bardzo trudnych warunkach potrafią być elastyczni i dostosowywać swoje działania do zagrożeń, do niepewności. Większość z tych zagrożeń, które nas dotykają, nie płyną z wewnątrz, z naszego rynku, tylko z zewnątrz – zauważa prezes KIG.

    Chodzi przede wszystkim o kłopoty strefy euro. Ze względu na bliskie kontakty gospodarcze między państwami członkowskimi UE, pytanie o przyszłość gospodarki Grecji, Hiszpanii czy Włoch dotyczy również Polski.

     – Możliwości oddziaływania polskiej administracji są ograniczone, ponieważ to się dzieje gdzie indziej, a rykoszetem uderza w nas. Polscy przedsiębiorcy uważnie tę sytuację obserwują i jednocześnie postępują bardzo racjonalnie i ostrożnie, dzięki czemu mamy taki, a nie inny stan gospodarki – mówi Andrzej Arendarski.

    Prezes KIG nie ukrywa optymizmu, zaznacza jednak, że jest on umiarkowany.

     – Polska gospodarka ma swoje problemy. Są takie branże, jak np. branża budowlana, w której cierpią wszyscy, natomiast generalna kondycja gospodarki jest w dalszym ciągu dobra – podkreśla. – Wcale też nie twierdzę, że bezrobocie nie wzrośnie, ani że nie upadnie więcej firm niż upada w tej chwili. Ale jednak jestem pewien, że polska gospodarka, aczkolwiek z trudnościami, przebrnie przez bardzo trudny przyszły rok, nie wchodząc w recesję – dodaje Andrzej Arendarski.

    Wstępny projekt przyszłorocznego budżetu, przyjęty na ostatnim posiedzeniu przez rząd, zakłada wzrost naszej gospodarki na poziomie 2,2 proc. Natomiast według rządowych szacunków, bezrobocie ma wynieść 13 proc.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

    Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

    Przemysł

    W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

    Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

    Handel

    D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

    Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.