Newsy

Rośnie sprzedaż polskich mebli. Głównie dzięki rynkowi niemieckiemu

2014-01-21  |  06:35
Mówi:Wojciech Gątkiewicz
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Grupa Pfleiderer Grajewo SA
  • MP4
  • Polscy producenci mebli sprzedadzą w tym roku nawet o 6 proc. więcej, głównie za sprawą powracającej koniunktury w Niemczech. Wartość eksportu polskich mebli w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku wyniosła ok. 20 mld zł. Za granicę trafia nawet 90 proc. produkcji. Na razie trudno liczyć na wzrost sprzedaży mebli w Polsce.

     – Myślę, że producenci mebli mogą się spodziewać wzrostu sprzedaży na poziomie minimum 3-5 proc., może 6 proc. – mówi Wojciech Gątkiewicz, prezes zarządu Grupy Pfleiderer Grajewo SA. – Wyraźnie widać ożywienie na rynku niemieckim i jeśli trend się utrzyma, to aktywność naszych firm meblarskich, a zatem i nasza, będzie wyższa niż w roku ubiegłym. Sygnały, które mamy w tej chwili z rynku, pokazują, że takie możliwości istnieją.

    Z kolei polski rynek jest trudny i tu – zdaniem prezesa Grajewa – nie ma co liczyć na gwałtowne wzrosty sprzedaży.

     – To jest pochodna konsumpcji ogólnej, gotowości konsumenta w Polsce do wymiany samochodu, wymiany mebli, zainwestowania w nowe mieszkanie. Polskie społeczeństwo w dalszym ciągu inwestuje o wiele bardziej ostrożnie niż w krajach wysoko rozwiniętych, co czasami przynosi też korzyści, bo łatwiej było nam przejść przez kryzys – wyjaśnia Gątkiewicz w rozmowie z agencją Newseria Biznes.

    Grupa Pfleiderer Grajewo koncentruje się w tym roku na rozwoju posiadanych fabryk i nie planuje nowych inwestycji. Prezes wyjaśnia, że chce poprawić sprawność operacyjną i jakość oferty. Rok temu, pod koniec stycznia 2013 roku, firma wycofała się z inwestycji w Rosji i w najbliższych latach nie planuje żadnych akwizycji.

     – Jeśli chodzi o jakiekolwiek przedsięwzięcie związane z budową nowych linii i ewentualnymi aktywizacjami, to wydaje mi się, że na przestrzeni najbliższych 2-3 lat to nie nastąpi. Chcielibyśmy przede wszystkim wykorzystać efekt wyjścia z rynku rosyjskiego na potrzeby rynku krajowego, mocy produkcyjnej, które mamy zainstalowane w Polsce. Ale oczywiście jedyne, co jest stałe, to zmiany i nie traktujemy strategii jak zapisu niezmiennego. Obserwujemy rynek; analizujemy rodzące się możliwości – mówi Gątkiewicz.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

    Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

    Przemysł

    W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

    Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

    Handel

    D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

    Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.