Newsy

Szykują się atrakcyjne kontrakty. Energa i Bumar chcą współpracować z Amerykanami

2012-12-03  |  06:55
Supernews
Mówi:Olgierd Dziekoński
Funkcja:Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
  • MP4

    Polskie firmy rozmawiają o współpracy z przedsiębiorcami z Chicago i Doliny Krzemowej. Energa – w zakresie tzw. inteligentnych sieci elektroenergetycznych, a Bumar – czujników. Pierwsze spotkania z Amerykanami już były. Wynika z nich, że są możliwości i chęć współpracy, a wartość kontraktów może być liczona w miliardach.

     – Wiemy, że są technologie, że jest rynek i że są możliwości finansowania. Teraz chodzi o to, żeby z tej wiedzy zbudować pakiet inwestycyjny. Jeżeli chodzi o elementy czujników, to propozycje projektów, które były pokazywane w Chicago, to są kilkusetmilionowe, jeśli nie miliardowe wartości w dolarach. Także jest to jeden z najbardziej rosnących rynków na świecie w tej chwili – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Olgierd Dziekoński, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP, który uczestniczył w spotkaniach w Stanach Zjednoczonych z polskimi przedsiębiorcami.

    Wizyta w USA dotyczyła wzmocnienia i uruchomienia nowych obszarów współpracy ze środowiskiem gospodarczym, polonijnym z Chicago i Doliny Krzemowej, czyli centrum amerykańskiego przemysłu nowych technologii.

     – Wydaje się, że będzie możliwość wykorzystania istniejących już tam technologii dla przeniesienia ich na teren Polski. W tej sprawie prowadzone są rozmowy pomiędzy przedstawicielami firm amerykańskich, US-PTC [Amerykańsko-Polska Izba Handlowa – red.] a Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. W Polsce mogłyby być opracowywane i produkowane w kooperacji elementy do analizy, szczególnie w obszarze medycyny, prewencji zdrowotnej, badań i analiz zdrowotnych – tłumaczy minister.

    Podczas spotkania dyskutowano również o współpracy w dziedzinie nowoczesnych technologii, takich jak smart grid (inteligentne sieci elektroenergetyczne).

     – Próbujemy zidentyfikować partnerów, określić ich zainteresowanie, zbudować pakiet finansowy. Wiemy – i to jest najważniejsze – że istnieje potrzeba i dostęp do technologii oraz zainteresowanie po obu stronach. Zarówno Agencji Rozwoju Przemysłu, jak i po stronie polskich firm. Są to te związane z sektorem energetyki: firma Energa, jak również Bumar, jeżeli chodzi o te dotyczące czujników – wymienia Olgierd Dziekoński.

      – Jesteśmy bardzo zainteresowani czujnikami MEMS [ang. Micro Electro-Mechanical Systems – red.] do zastosowań cywilnych i obronnych. Interesuje nas również technologia MMIC [ang. Monolithic Microwave Integrated Circuit – monolityczne mikrofalowe układy scalone]. Technologie MEMS i MMIC były zgłaszane do offsetu przez Bumar Elektronika, tj. zgłoszona została gotowość przyjęcia takiej technologii od partnerów zagranicznych –  informuje Monika Koniecko, rzeczniczka prasowa Bumaru.

    Minister Dziekoński zaznacza, że to dopiero początek drogi.

     – Trzeba wypracować kto, w jaki sposób, ile, jak się dzieli ryzyka, jak się to finansuje. To wymaga jednak czasu. Najważniejsze jest zaczęcie i znalezienie pozytywnego zainteresowania po obu stronach – podkreśla.

    Spotkania w USA dotyczyły także współpracy amerykańskich technologicznych parków z polskimi.

     – W przyszłym roku w styczniu przewidywana jest bezpośrednia współpraca tak, żeby można było wykorzystywać użytkowników parków, czyli firmy średniej wielkości, mniej więcej o obrocie 1-2 mln dolarów. Nie start-upy, ale firmy, które już istnieją 2-3 lata i chcą dynamicznie rozwijać swoją ofertę rynkową. Chicago jest szczególnie zainteresowane wykorzystaniem firm i usytuowaniem takich firm na rynku europejskim – mówi Olgierd Dziekoński.

    Minister przypomina, że przez ten park technologiczny przeszedł Comarch, jedna z największych polskich spółek informatycznych.

     – Czyli ten pierwszy "most" już jest, teraz chodzi o znalezienie kolejnych firm, również i amerykańskich, które mogłyby funkcjonować na terenie Polski – podsumowuje Olgierd Dziekoński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

    Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

    Polityka

    Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

    Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

    Konsument

    Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

    Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.