Newsy

Zużycie energii w domach i firmach można w łatwy sposób obniżyć o 1/5. Pomogą w tym technologie IT

2015-03-12  |  06:30

Dzięki specjalnym technologiom informatycznym można obniżyć koszty zużycia energii elektrycznej nawet o 20 procent. Rozwój usług energy saving to nowy trend, który zakłada nie tylko doradztwo w zakresie wyboru optymalnego dostawcy energii, lecz także innowacyjne aplikacje, które monitorują bieżące zużycie oraz sterują wybranymi obwodami elektrycznymi.

– Konsumenci z roku na rok są coraz bardziej świadomi tego, że trzeba i można oszczędzać energię. W momencie, kiedy parę lat temu rynek energii został uwolniony, sporo firm i prywatnych konsumentów zainteresowało się rozwiązaniami, które pozwalają na spore oszczędności – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mirosław Tworek, prezesem zarządu zielonogórskiej firmy FreeEn, zajmującej się rozwiązaniami informatycznymi wpływającymi na oszczędności energii elektrycznej.

FreeEn oferuje kompleksowe usługi z zakresu IT, które zakładają m.in. zarządzanie, kontrolę i rejestrację parametrów zużywanej energii, prognozowanie zużycia energii czy wsparcie działań w celu uzyskania białych certyfikatów.  Poza tym firma doradza, która ofertawśród dostawców energii elektrycznej będzie najlepsza dla klienta, sprzedaje energię w ramach świadczenia usług multibrokera i dostosowuje układy pomiarowo-rozliczeniowe (w sytuacji klient zmienia dostawcę energii). 

Mirosław Tworek szacuje, że minimalne oszczędności sięgają 3-4 proc., ale niektórzy klienci FreeEn osiągają je na poziomie kilkunastu, a niekiedy nawet 20 proc. Klientami FreeEn są zakłady przemysłowe, banki, sieci handlowe, branża hotelarska, sektor publiczny i prywatni konsumenci.

Jak dodaje prezes zarządu FreeEn, jeszcze 4-5 lat temu na rynku było niskie zainteresowanie podobnymi rozwiązaniami, co wynikało z braku narzędzi do przeprowadzania takich inwestycji oraz niewielkiej wiedzy na temat możliwych potencjalnych oszczędności energii. 

– Teraz oszczędności firmy, które stosują szereg narzędzi czy w ogóle jakikolwiek consulting, są ogromne. Na przestrzeni kilkunastu, kilkudziesięciu firm oszczędności sięgają nawet kilkudziesięciu milionów złotych rocznie – tłumaczy Tworek. –  Warto zaznaczyć, że mówimy tu nie tylko o firmach komercyjnych, lecz także jednostkach samorządowych czy rządowych. Bardzo nas cieszy rosnące zainteresowanie tymi możliwościami.

Rozwój energooszczędnych rozwiązań wynika z rządowej liberalizacji prawa (m.in. konsumenci mogą łatwo zmienić dostawcę energii elektrycznej). Jednak rozwój rynku wymaga dodatkowej edukacji i wzrostu świadomości wśród klientów.

Mirosław Tworek  wyjaśnia, że nie istnieje reguła, według której największe oszczędności generuje określony typ obiektów. Może to być zarówno duża fabryka, jak i kilkadziesiąt, kilkaset niewielkich punktów (sieć sklepów, hoteli, centrów handlowych).

– Potrzebne są narzędzia, które umożliwiają tego typu rozwiązania. Dlatego rekomendujemy wszelkie aplikacje, które zwyczajnie o każdej porze dnia i nocy informują, co się z tą energią w danym momencie dzieje – wyjaśnia Tworek.

Aplikacje przede wszystkim pozwalają obniżyć koszty poprzez monitorowanie bieżącego zużycia, przewidywanie z odpowiednim wyprzedzeniem zjawisk, które generują dodatkowe, wysokie koszty (przekroczenia mocy) i w konsekwencji wskazanie na zbędne obszary wykorzystania energii elektrycznej oraz automatyczne sterowanie wybranymi obwodami elektrycznymi.

– Klienci chcą kontrolować to, co się dzieje ze środkami wydatkowanymi na energię. A w wielu przypadkach koszty energii i w ogóle mediów to pozycja w pierwszej piątce wszystkich kosztów działalności firmy, czyli znacząca pozycja kosztowa. Zainteresowanie jest coraz większe, a to wynika z coraz droższych i trudno dostępnych klasycznych surowców energetycznych, jak węgiel – mówi prezes FreeEn. – Naszym zdaniem energia będzie coraz droższa, coraz trudniej dostępna, a narzędzia, które będą wykorzystywały możliwości obniżenia kosztów z tym związanych, będą cieszyły się coraz większym zainteresowaniem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

Polityka

Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

Konsument

Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.