Newsy

W tym roku catering świąteczny wyjątkowo popularny. Koszty samodzielnego gotowania mogą być wyższe niż zamówienie gotowych potraw

2022-12-15  |  06:20
Mówi:Tadeusz Müller
Funkcja:kucharz, restaurator
Firma:właściciel firmy cateringowej Dieta Z Liścia
  • MP4
  • Polacy coraz chętniej decydują się na świąteczny catering, bo samodzielne przygotowanie wigilijnych posiłków dla całej rodziny jest niezwykle czasochłonne. Dodatkowo zamówienie gotowych porcji dla konkretnej liczby osób może być także bardziej opłacalne cenowo. – Wystartowaliśmy na początku grudnia ze sprzedażą posiłków na wigilię i mamy większy ruch niż rok temu – mówi kucharz Tadeusz Müller. To też oznacza, że coraz więcej osób zamawia dania wegańskie, bo takie oferuje jego firma cateringowa Dieta Z Liścia. Chociaż najczęściej zamawiane są pierogi i bigos wege, również ze względu na ich cenę, to dużym zainteresowaniem cieszą się nowości takie jak m.in. bakłażan po żydowsku czy śledzie roślinne po kaszubsku.

    Podejście Polaków do świętowania zaczyna się zmieniać. Coraz więcej osób woli celebrować wyjątkowe chwile z bliskimi, zamiast poświęcać długie godziny na sprzątanie czy gotowanie tradycyjnych świątecznych potraw. Zamawiając catering wigilijny, nie trzeba się martwić planowaniem menu i listą zakupów, a czas zaoszczędzony na staniu w kolejkach, gotowaniu i sprzątaniu kuchni można przeznaczyć na inne przyjemności.

    – W tym roku zainteresowanie cateringiem świątecznym jest zaskakująco wysokie, być może dlatego że więcej pracujemy, wzięliśmy więcej etatów, żeby wyrównać sytuację ekonomiczną spowodowaną kryzysem. Jesteśmy zdziwieni, że tak kompulsywnie Polacy zamawiają cateringi na świąteczny stół – mówi agencji Newseria Lifestyle Tadeusz Müller, kucharz i restaurator.

    W tym roku Polacy muszą się liczyć ze znacznie większymi wydatkami na organizację świąt w związku z dużymi podwyżkami cen żywności. Jak wynika z danych GUS, w listopadzie br. produkty żywnościowe i napoje bezalkoholowe podrożały o 22,3 proc. w ciągu roku. Bardziej szczegółowe dane za październik pokazują, że ryby są droższe niż rok temu o 22,6 proc., mięso o 25 proc., jaja – o 21,7 proc., mąka – o ponad 45 proc., warzywa – o 17 proc., a owoce – o 14 proc. Rekordzistą jest cukier, który podrożał o blisko 98 proc. Zdaniem restauratora te oficjalne – i tak wysokie – wzrosty mają się nijak do rzeczywistości, bo ceny niektórych produktów poszły w górę o ponad 100 proc. Do oszczędności na świątecznych przygotowaniach konsumentów mogą jednak zmusić inne, pilniejsze wydatki.

    Na pewno Polacy wydadzą w tym roku mniej pieniędzy na wigilię, dlatego że muszą poradzić sobie z innymi wydatkami, ale jednak coś na tym stole musi być. Nie dla wszystkich jest to łatwe, żeby samemu zrobić wigilię, samemu wszystkie dania wykonać, w związku z tym na rynku jest bardzo dużo ofert gotowych wigilii. Myślę, że to jest nadal atrakcyjne rozwiązanie – mówi właściciel firmy cateringowej Dieta Z Liścia.

    Jak zauważa, klienci coraz chętniej wybierają świąteczny catering, bo z jednej strony jest to oszczędność czasu, a z drugiej – pieniędzy.

    – Wydatek ok. 400 zł na to, żeby zapełnić cały stół potrawami wigilijnymi przygotowanymi przez nas, wydaje się nie aż tak wysoki. Porównując to z własnymi kosztami przygotowania stołu wigilijnego, które mogą sięgać tysiąca złotych, to rzeczywiście może być to fajna alternatywa – ocenia kucharz.

    Przewagą cateringu może być precyzyjne zamówienie ilości jedzenia odpowiadającej liczbie osób przy stole. Przy samodzielnych zakupach i gotowaniu łatwiej o przeszacowanie potrzebnej na świąteczny czas żywności. W efekcie po świętach duża jej część ląduje na śmietniku.

    – W czasach szalonej inflacji warto rozpisać sobie, ile jest osób na wigilii i ile jedna osoba jest w stanie zjeść. Takie notatki zawsze pomagają. Średnio jedna osoba zjada ok. 500 gramów podczas posiłku, załóżmy, że podczas wigilii to będzie 700 gramów. Nie ma więc co przesadzać – mówi Tadeusz Müller.

    Tegorocznym hitem zamówień są pierogi – tutaj w wersji z kapustą, grzybami i pigwą  – oraz bigos z roślinnymi dodatkami i kotletami sojowymi.

    Są to produkty bardziej ekonomiczne, a bardzo tradycyjne. Można się tym najeść podczas wigilii. Nie musi być to szlachetna ryba, dlatego że pozostajemy w kręgu wegetariańskich dań. Jest to na pewno mniejszy paragon zakupowy w tak trudnym czasie – mówi kucharz. – Ceny tych produktów w tym roku, mimo szalonej inflacji, są nadal atrakcyjne: pierogi są po 35–40 zł, bigosy z roślinnymi dodatkami to ok. 50 zł za kilogram.

    W okresie przedświątecznym firmy cateringowe pracują na zwiększonych obrotach. Właściciel Diety Z Liścia ze sprzedażą posiłków na wigilię wystartował na początku grudnia. Jak podkreśla, Polacy są przywiązani do tradycyjnych potraw, takich jak karp czy postne pierogi, ale chętnie sięgają po nowości.

    – Mamy jeszcze większy ruch niż rok temu, być może też dlatego, że w tym roku wprowadziliśmy premierowo autorskie dania wegańskie, takie jak: bakłażan po żydowsku czy śledzie roślinne po kaszubsku. Te produkty budzą duże zainteresowanie i jestem bardzo zadowolony, że roślinna wigilia jest coraz popularniejsza. Może też dlatego dużo klientów się do nas zwraca – mówi Tadeusz Müller. 

    Jak zaznacza, wśród zamawiających są zarówno klienci indywidualni, jak i firmy, które organizują przyjęcia wigilijne dla swoich pracowników.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.