Mówi: | Ewa Łuniewska |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | ING Bank Śląski |
Przybywa użytkowników BLIK-a wśród przedsiębiorców. Firmy pozazdrościły wygody klientom bankowości indywidualnej
Płatności bezgotówkowe w Polsce stały się już standardem, czego przykładem jest chociażby BLIK, który z każdym kwartałem bije rekordy popularności, a na koniec marca br. korzystało z niego już 10,5 mln osób. Dotąd takie narzędzia były dostępne głównie w segmencie klientów indywidualnych. Coraz częściej szukają ich jednak przedsiębiorcy, którzy chcą bankować równie wygodnie i szybko. Dlatego ING Bank Śląski jako pierwszy bank w Polsce udostępnił BLIK-a klientom biznesowym. Jak podkreślają przedstawiciele banku, BLIK doskonale uzupełnia funkcjonalność kart służbowych i upraszcza firmowe wydatki. To kolejne po eTerminalu, czyli możliwości przyjmowania płatności tabletem lub telefonem, rozwiązanie banku, które ma usprawnić płatności w biznesie.
– Popularność płatności bezgotówkowych rośnie mocno we wszystkich segmentach rynku, także wśród przedsiębiorstw. Klienci coraz częściej korzystają z portfeli płatniczych takich jak Google Pay czy Apple Pay, a my widzimy, że firmy w ING dodały do tych portfeli o ponad 50 proc. więcej kart w ciągu ostatniego roku, więc ta metoda płatności bardzo się upowszechnia. Na znaczeniu zyskuje też BLIK – w naszej bramce płatniczej imoje ponad 60 proc. wszystkich transakcji jest dokonywanych właśnie tym sposobem – mówi agencji Newseria Biznes Ewa Łuniewska, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego.
BLIK do tej pory bił rekordy popularności przede wszystkim wśród klientów indywidualnych. Tylko w I kwartale br. zrealizowano nim 250 mln transakcji o wartości 32,6 mld zł. W tym samym okresie nastąpił też skokowy wzrost liczby przelewów na telefon BLIK oraz płatności w terminalach POS – odpowiednio o 136 proc. i 172 proc. rok do roku. Również w e-sklepach liczba płatności BLIK-iem wzrosła dynamicznie (38 proc. r/r) i jest ona o 230 proc. wyższa niż liczba transakcji kartami. Na koniec marca br. z BLIK-a aktywnie korzystało 10,5 mln osób (rok temu 7,6 mln).
Na rynku brakowało jednak dotąd takiego rozwiązania dla firm. Dlatego na początku maja br. ING Bank Śląski jako pierwszy uruchomił usługę płatności BLIK-iem dla klientów korporacyjnych w ING Business.
– W ING Banku Śląskim BLIK-iem mogą płacić od 2015 roku klienci indywidualni oraz jednoosobowe działalności gospodarcze – czyli klienci korzystający z aplikacji Moje ING. Jednak do tej pory ta usługa nie była dostępna dla firm – nie tylko u nas, nie dostarczał jej żaden bank w Polsce. Dlatego postanowiliśmy wdrożyć ją dla wyższych segmentów, czyli wszelkiego rodzaju spółek i bardziej złożonych form działalności – mówi Ewa Łuniewska.
Tylko w ciągu pierwszego tygodnia liczba aktywacji BLIK-a dla biznesu w ING Business przekroczyła 1,5 tys., a wartość zrealizowanych nim transakcji wyniosła ponad 1 mln zł.
– Firmy mają podobne potrzeby jak klienci indywidualni. Też kupują w internecie, płacą również za produkty i usługi w sklepach czy restauracjach. Ta metoda płatności idealnie nadaje się do tego typu transakcji – mówi wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego.
Bank wskazuje, że nowa funkcjonalność w ING Business została wprowadzona na prośbę samych klientów korporacyjnych, którzy na co dzień chętnie posługują się BLIK-iem w życiu prywatnym. Prowadząc firmę, chcą mieć ten sam poziom wygody. Zwłaszcza że w segmencie korporacyjnym BLIK można wykorzystać jako alternatywę dla kart służbowych i elastycznie udostępniać go różnym przedstawicielom firmy. Jego funkcjonalność i sposób działania są dokładnie takie same jak w segmencie indywidualnym – kod BLIK generuje się w aplikacji mobilnej ING Business, a transakcję potwierdza kodem PIN. Za pomocą BLIK-a można płacić w internecie, na terminalach, wypłacać gotówkę w oznaczonych bankomatach oraz wpłacać ją we wpłatomatach ING i sieci Planet Cash.
– Digitalizujemy praktycznie wszystkie nasze produkty i usługi – podkreśla Ewa Łuniewska. – W obszarze płatności zależało nam, żeby transakcje były dostępne 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. To dotyczy też wymiany walut i generalnie dostępności wszystkich usług w trybie ciągłym, również w niedziele i święta. To są przyzwyczajenia klientów z bankowości indywidualnej, do których i firmy chcą mieć dostęp.
Jak podkreśla, w odpowiedzi na te oczekiwania ze strony biznesu ING Bank Śląski wydłużył godziny przyjmowania przelewów Elixir i SEPA, a wiele transakcji jest realizowanych w trybie 24/7.
– W ostatnim czasie wdrożyliśmy także eTerminal, czyli nowe rozwiązanie, które umożliwia firmom przyjmowanie płatności zbliżeniowych za pomocą urządzeń mobilnych. Już nie trzeba mieć dodatkowego urządzenia w postaci terminalu płatniczego. Dzięki aplikacji eTerminal przedsiębiorca może przyjąć płatność od swojego klienta za pomocą telefonu lub tabletu – mówi wiceprezes ING Banku Śląskiego.
Telefon lub tablet musi mieć system operacyjny Android 8.0 lub wyższy i antenę NFC. Po zalogowaniu do aplikacji eTerminal sprzedawca wpisuje kwotę transakcji, a płacący zbliża kartę, telefon lub zegarek do czytnika NFC wbudowanego w tylną obudowę urządzenia sprzedawcy.
Czytaj także
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.