Newsy

Przywrócenie zaufania do treści to jedno z największych wyzwań dla mediów. Weryfikacja informacji i faktów jest koniecznością

2017-11-22  |  06:35

Fake newsy, czyli fałszywe i spreparowane informacje, powodują spadek społecznego zaufania do treści i są coraz większym problemem zarówno dla nowych, jak i tradycyjnych mediów. Walka z tym zjawiskiem jest o tyle ważna, że serwisy informacyjne są dziś kluczowym contentem w ramówce każdego medium. Weryfikacja informacji to wciąż konieczność – podkreśla szefowa newsroomu Radia ZET. ​ 

– Wiemy po informacjach od naszych słuchaczy i po telefonach do radia, jak szalenie ważna jest precyzyjna informacja. To niezwykle trudne w dobie internetu, w zalewie różnego rodzaju treści, gdzie informacja fałszywa wygląda tak samo jak prawdziwa. To największe wyzwanie, z którym musi się zmierzyć każda stacja radiowa i każdy twórca contentu – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Buszkowska, szefowa newsroomu Radia ZET.

Fake newsy rozprzestrzeniają się już nie tylko za pośrednictwem mediów społecznościowych. Coraz częściej zdarza się, że powielają je też tradycyjne media. Według badania serwisu BuzzFeed, przeprowadzonego przy okazji ostatnich wyborów prezydenckich w USA, fake newsy mają większy zasięg i przyciągają szersze grono odbiorców niż prawdziwe informacje. W większości przypadków służą osiągnięciu finansowych albo politycznych korzyści, tworzą je też internetowi hejterzy i trolle.

Dla mediów – zarówno tradycyjnych, jak i społecznościowych – oraz powiązanych z nimi branż fake newsy to narastający problem, który powoduje spadek zaufania społecznego. Walka z tym zjawiskiem jest trudna, bo spreparowaną informację najczęściej trudno odróżnić od prawdziwej, zwłaszcza przy szybkiej, pobieżnej konsumpcji treści, do jakiej przyzwyczajeni są użytkownicy.

 Weryfikacja informacji, fact-checking to nie jest żaden modny trend, ale konieczność – mówi Katarzyna Buszkowska.

Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że zalew fake newsów wymusza na mediach i twórcach contentu większą rzetelność i konieczność weryfikowania informacji. Paradoksalnie może też spowodować, że zapotrzebowanie na sprawdzone, eksperckie treści wśród czytelników będzie coraz większe.

– Niezależnie od tego, jakie reklamy oglądamy i jakie produkty kupujemy, koniec końców i tak opiera się to na informacji. Mam nadzieję, że informacja ekspercka będzie rosła w siłę, niezależnie od tego, czy opiera się na ekspertach jednej, dwóch czy nawet pięciu agencji PR-owych. Bez informacji nie wiedzielibyśmy na przykład, jakie zmiany szykują się w prawie i co nas czeka – mówi Katarzyna Buszkowska.

Walkę z internetową propagandą i zalewem fake newsów zapowiedziały już największe, światowe serwisy informacyjne i giganci tacy jak Google, Wikipedia czy Facebook, którzy podjęli wspólną inicjatywę, żeby przeciwdziałać temu zjawisku i przywrócić zaufanie do rozprzestrzenianych przez siebie treści.

Obok fake newsów jednym z największych wyzwań dla twórców contentu jest w tej chwili również atrakcyjność treści, przekazanie informacji w taki sposób, aby docierła do jak najszerszego grona czytelników.

– W radiu wyzwania stojące przed informacją są mniej więcej takie same jak w portalach informacyjnych, gazetach czy telewizji. W pierwszej kolejności jest to dostosowanie treści do odbiorców, atrakcyjność treści, które będą się wyróżniać i będą prawdziwe. Trzeba znaleźć sposób na to, aby nasza opowieść była jak najlepsza, bo wszyscy zajmujemy się tymi samymi informacjami. Kluczem do odbiorców jest czasami najlepsze pytanie, najlepszy ekspert albo odpowiednia forma newsa – mówi Katarzyna Buszkowska.

Szefowa newsroomu Radia ZET podkreśla, że serwisy informacyjne, obok muzyki, są kluczowym contentem w ramówce i nie obejdzie się bez nich żadne medium.

 Oczywiście jesteśmy radiem muzycznym, nie ukrywamy tego, ale informacje są szalenie ważne. Dzisiaj w każdym medium informacja to kluczowy content – mówi Katarzyna Buszkowska.

Komunikacja w erze cyfryzacji i wpływ technologii na współczesne media był motywem przewodnim tegorocznej konferencji Media & Marketing Summit 2017, która w tym tygodniu odbyła się w Warszawie. To jedno z najważniejszych wydarzeń w branży medialnej, PR i marketingu, które za każdym razem gości kilkuset polskich i międzynarodowych ekspertów. Tegoroczna edycja była poświęcona przemianom zachodzącym w komunikacji zarówno w wymiarze biznesowym, jak i społecznym w wyniku postępu cyfryzacji oraz nowoczesnym formom przekazu w mediach, marketingu i biznesie. 

Czytaj także

Kalendarium

Bankowość

J. Kwieciński: Firmy mogą liczyć na większe wsparcie z następnego budżetu UE. Priorytetem będzie finansowanie prac badawczo-rozwojowych

Wspieranie innowacyjności polskich firm poprzez finansowanie prac badawczo-rozwojowych jest priorytetem w polityce spójności w tej perspektywie finansowej – mówi minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. W przyszłej perspektywie środków na ten cel ma być jeszcze więcej. Dzięki unijnym środkom Polska nadrabia dystans dzielący ją od najbogatszych gospodarek Europy. Za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, który wdraża instrumenty finansowe z obecnej perspektywy unijnej, do polskich firm trafiają znaczące sumy z Unii Europejskiej, m.in. na rozwój innowacji. Wartość innowacyjnych projektów inwestycyjnych, które otrzymają dofinansowanie z BGK, to ponad 13 mld zł.

Bankowość

J. Kwieciński: Firmy mogą liczyć na większe wsparcie z następnego budżetu UE. Priorytetem będzie finansowanie prac badawczo-rozwojowych

Wspieranie innowacyjności polskich firm poprzez finansowanie prac badawczo-rozwojowych jest priorytetem w polityce spójności w tej perspektywie finansowej – mówi minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. W przyszłej perspektywie środków na ten cel ma być jeszcze więcej. Dzięki unijnym środkom Polska nadrabia dystans dzielący ją od najbogatszych gospodarek Europy. Za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, który wdraża instrumenty finansowe z obecnej perspektywy unijnej, do polskich firm trafiają znaczące sumy z Unii Europejskiej, m.in. na rozwój innowacji. Wartość innowacyjnych projektów inwestycyjnych, które otrzymają dofinansowanie z BGK, to ponad 13 mld zł.

Transport

GDDKiA zlikwiduje przed wakacjami nieczynny punkt poboru opłat na A2. Bez dotkliwych strat dla kasy państwa

Jeszcze przed sezonem wakacyjnym zostanie zlikwidowany uciążliwy dla kierowców, nieczynny punkt poboru opłat na pruszkowskim węźle autostrady A2. Dzięki temu kierowcy będą mieć do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i nie będą zmuszeni zwalniać – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wpływy z przejazdu samochodów do 3,5 tony nie będą na tym odcinku wpływać do kasy państwa, ale nie spowoduje to większych strat dla budżetu, bo i tak 70–80 proc. wpływów z systemu poboru do państwowej kasy opłat generują pojazdy ciężkie.

Regionalne - Dolnośląskie

Pod Wrocławiem rozpoczął działalność zakład do przeglądu i naprawy silników samolotowych m.in. Lufthansy. Inwestycja warta jest 1 mld zł

Powstający za miliard złotych zakład XEOS w Środzie Śląskiej, gdzie do przeglądu i naprawy trafiają najnowocześniejsze silniki wykorzystywane m.in. w samolotach Lufthansy, rozpoczął już działalność. Właśnie rusza drugi etap inwestycji – budowa specjalistycznej komory do testowania silników samolotowych. Taki element ma na wyposażeniu tylko kilka zakładów na świecie. Jednocześnie firma cały czas rekrutuje pracowników, których docelowo ma być ponad 600.