Newsy

PSB: Ceny materiałów budowlanych w tym roku znacząco nie wzrosną. Mogą jednak pójść w górę w przyszłym roku

2014-09-11  |  06:25
Mówi:Szymon Kwapisz
Funkcja:zastępca dyrektora ds. handlowych
Firma:filia Polskich Składów Budowlanych w Warszawie
  • MP4
  • Rosnąca liczba pozwoleń na budowę i rozpoczętych inwestycji oraz uproszczenie procedur administracyjnych powodują, że na rynku materiałów budowlanych panuje ostrożny optymizm. Mimo lekkiego ożywienia popytu w tym roku branża nie spodziewa się jednak znaczącego wzrostu cen.

    Według wstępnych danych GUS od początku roku do końca lipca wydano pozwolenia na budowę 92 237 mieszkań, czyli o blisko 16 proc. więcej niż przed rokiem (kiedy odnotowano spadek o ponad 22 proc.) Jeszcze mocniej wzrosła liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto – do 85 506, czyli o prawie 19 proc.

    Jak podkreśla Szymon Kwapisz z warszawskiej filii firmy Polskie Składy Budowlane, ożywienie w budownictwie nie przekłada się na wzrost cen materiałów budowlanych. Według PSB w sierpniu w większości kategorii nastąpiły niewielkie zmiany cen, np. narzędzia i sprzęt budowlany podrożały o 0,6 proc., chemia budowlana była tańsza o 0,8 proc., a cement i wapno – o 0,6 proc. Najmocniej wzrosły ceny farb, lakierów i tapet – o blisko 6 proc.

    W naszej ocenie ceny obecnie są bardzo niskie, najniższe od wielu lat – uważa Szymon Kwapisz. – Nie wiem, czy może być jeszcze taniej.

    Jak podkreśla, tegoroczny sezon wskazuje na pewne ożywienie, ale sprzedaż nie jest jeszcze na takim poziomie, jakiego życzyłaby sobie branża.

    Mamy środek sezonu budowlanego, więc sprzedaż jest – podkreśla Szymon Kwapisz. – Jej poziom nie jest taki, jakiego byśmy oczekiwali, bo poprzednie lata na pewno były lepsze. Rynek wskazuje jednak na pewne odbicie, dlatego mamy nadzieję, że następny rok będzie naprawdę kluczowy.

    Branża liczy na to, że w dalszym ciągu dynamicznie będzie rosła liczba wydawanych pozwoleń na budowę i zarówno firmy, jak i osoby prywatne będą rozpoczynać więcej inwestycji.

    Z drugiej strony jest wiele niewiadomych – wskazuje Kwapisz. – Nie wiemy, co będzie z kryzysem na Ukrainie ani jaki będzie on miał wpływ na wyniki w gospodarce. Kryzys na Wschodzie może być dużym kłopotem dla branży, a to będzie miało przełożenie na inne sektory, jak transport, i ogólnie na kondycję gospodarczą kraju.

    Przychody centrali PSB SA ze sprzedaży materiałów budowlanych (do sieci Grupy PSB) w sierpniu były o 2 proc. niższe niż przed rokiem oraz o 5 proc. niższe niż w lipcu. Sprzedaż po ośmiu miesiącach roku była wyższa o 14,5 proc. w ujęciu rocznym.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Konsument

    Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

    Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

    Prawo

    Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

    Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.