Newsy

Hossa na polskim rynku nieruchomości biurowych. Rynek bije kolejne rekordy

2017-11-02  |  06:50

Rozwój nowoczesnych usług dla biznesu i outsourcingu napędza rynek nieruchomości biurowych. Z kolei coraz większa popularność handlu internetowego napędza segment magazynowy. W ubiegłym roku Polska była liderem transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Z prognoz ekspertów wynika, że na koniec tego roku wyniki będą jeszcze lepsze.

Rynek powierzchni biurowych radzi sobie bardzo dobrze, podobnie jak powierzchni handlowych. W tym drugim segmencie dochodzi do naprawdę dużych transakcji, ale prawdopodobnie do końca roku biura ponownie wysuną się na prowadzenie. Na rynku realizowanych jest obecnie wiele projektów i jest wielu chętnych zainteresowanych kupnem aktywów klasy premium – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Craig Smith z Europa Property Magazine.

Nieruchomości komercyjne w Polsce cieszą się niesłabnącą popularnością wśród inwestorów. Przyczynia się do tego szereg czynników: niskie stopy procentowe, rosnąca gospodarka, ceny konkurencyjne w stosunku do zachodnioeuropejskich oraz dynamicznie rosnący sektor outsourcingu i usług dla biznesu. Sam rynek jest postrzegany przez inwestorów jako stabilny, bezpieczny i wzrostowy.

Według podsumowania firmy doradczej EY („Real estate market trends in 2017”) w ubiegłym roku wartość transakcji na polskim rynku nieruchomości komercyjnych wyniosła 4,6 mld euro. W największym stopniu przyczynił się do tego segment nieruchomości handlowych (43 proc.) oraz biurowych (39 proc.). Polska była w ubiegłym roku liderem transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku – jak szacuje firma Savills – inwestycje mogą sięgnąć 4,5 mld euro.

Rekord padł na rynku nieruchomości biurowych, który powiększył się o 900 tys. mkw. nowej powierzchni, a całkowite zasoby przekroczyły 9 mln mkw. EY zauważa, że w tym roku najbardziej perspektywiczne lokalizacje – w których powstaje najwięcej projektów biurowych – to Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Wrocław i Łódź.

– Wielu inwestorów przygląda się obecnie mniejszym miastom, pojawiają się tam wspaniałe możliwości. Ale najważniejsza jest cały czas Warszawa i inne stolice w regionach: Wrocław, Poznań, Kraków i oczywiście Trójmiasto – mówi Craig Smith.

W ostatniej edycji raportu „Skyline Tracker” firma doradcza Cushman&Wakefield zauważa, że w ciągu ostatnich 10 lat zasoby powierzchni biurowej w Warszawie zwiększyły się ponad dwukrotnie. Na koniec I półrocza 2017 roku zasoby stolicy przekroczyły 5,1 mln mkw., a warszawski rynek biurowy jest już w dojrzałej fazie.

Według danych Colliers za I połowę tego roku („Market Insights”), w całej Polsce w budowie jest obecnie rekordowa ilość 1,7 mln mkw. nowej powierzchni biurowej oraz ponad 0,5 mln mkw. w nowobudowanych centrach handlowych.

Z rozmów z naszymi inwestorami i ich klientami wnioskujemy, że wielu z nich chce zostać na kluczowych rynkach. Ci, nazwijmy to, odważniejsi, albo szukający wyższych zwrotów, zwracają się w stronę mniejszych miast – mówi Craig Smith.

Z podsumowania EY wynika, że w 2016 roku oddano również do użytku 460 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, a zdaniem analityków – w tym roku ta wartość może zostać przebita. Dynamicznie rośnie też segment magazynowy – łączna powierzchnia magazynowa w Polsce przekracza już 11,2 mln mkw., a w ubiegłym roku oddano do użytku o 30 proc. więcej rok do roku. Obecnie w budowie jest dalsze 1,5 mln mkw. magazynów, z czego trzy czwarte jest już wynajęte. Ze względu na centralną lokalizację i coraz lepszą sieć dróg i autostrad Polska jest bardzo atrakcyjna dla firm logistycznych i inwestorów w tym segmencie. Eksperci zwracają uwagę, że wzrost napędza przede wszystkim rozwój handlu internetowego i e-commerce.

Mam nadzieję, że przez kilka najbliższych lat rynek nieruchomości w Polsce będzie rozwijał się tak jak dotychczas. Sytuacja gospodarcza jest dobra, podobnie jak nastroje konsumenckie. Zainteresowanie Polską ze strony zagranicznych inwestorów jest duże – mówi Craig Smith.

Sytuacja na rynku nieruchomości biurowych w Europie Środkowo-Wschodniej była jednym z tematów paneli podczas kongresu CEE Investment Forum, który odbył się w Warszawie 26 października.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

Transport

Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

Polityka

M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.