Newsy

KGHM obejmuje patronat nad Zamkiem Królewskim w Warszawie. Inauguruje to specjalna wystawa klejnotów

2019-05-31  |  06:25
Mówi:Marcin Chludziński, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A.

prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie

Danuta Szewczyk-Prokurat, kurator wystawy „Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII wieku”

  • MP4
  • KGHM Polska Miedź objął mecenat nad Zamkiem Królewskim w Warszawie. To kolejna inicjatywa, poprzez którą strategiczna spółka Skarbu Państwa wspiera polską kulturę. To też szczególny czas dla Zamku, który w tym roku obchodzi 400-lecie ukończenia przebudowy podjętej na zlecenie króla Zygmunta III Wazy. Współpracę inauguruje specjalna wystawa „Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII”. To pierwsza w historii polskiego muzealnictwa ekspozycja niemal 500 dzieł ze zbiorów rodzimych i zagranicznych.

    – Mecenat nad Zamkiem Królewskim to element naszej społecznej odpowiedzialności. W pierwszej kolejności jesteśmy odpowiedzialni za wynik finansowy, interes inwestorów i pracowników, których mamy 34 tys. w całej grupie kapitałowej. Produkując i eksportując miedź, srebro i złoto, generujemy bardzo konkretny zysk, który zostaje w Polsce. Wspieranie elementów polskiej kultury to część naszej tożsamości, a Zamek Królewski w Warszawie jest symbolem ciągłości polskiej kultury, tradycji, ale też trwałości polskiej państwowości – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Chludziński, prezes KGHM Polska Miedź SA.

    Spółka od lat jest sponsorem instytucji oraz wydarzeń z obszaru kultury i sztuki, zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym, dlatego mecenat nad Zamkiem Królewskim wpisuje się w ideę dbałości koncernu o pielęgnowanie wartości historycznych i polskiego dziedzictwa kulturowego.

    – Dla Polaków, ale i odwiedzających nas obcokrajowców Zamek Królewski jest wizytówką polskiej kultury i tradycji. Jesteśmy firmą globalną, 80 proc. naszej produkcji sprzedajemy poza granicami kraju, więc ważne jest dla nas również to, żeby obcokrajowcy mieli styczność z polskim DNA, polską historią i kulturą. Takie miejsca jak Zamek Królewski są ich wizytówką. Jako firma globalna chcemy pomagać w promocji polskiej kultury, polskiej tożsamości również poza granicami kraju – mówi Marcin Chludziński.

    Mecenat objęty został przez miedziowy koncern w szczególnym dla muzeum czasie. W 2019 roku Zamek Królewski w Warszawie obchodzi 400-lecie ukończenia przebudowy podjętej na zlecenie króla Zygmunta III Wazy. By uczcić tę rocznicę, dyrekcja Zamku przy wsparciu finansowym KGHM przygotowała bogaty program wydarzeń artystycznych, historycznych i naukowych.

    – Mecenat KGHM-u jest dla nas niesłychanie ważny z dwóch powodów: po pierwsze, stanowi materialne wsparcie i pomoc finansową dla wzbogacania kolekcji zamkowej. Ambicją Zamku jest stworzenie kolekcji ważnej w skali międzynarodowej, nie tylko sztuki polskiej, lecz także europejskiej XVII i XVIII stulecia. Drugi powód jest bardziej ezoteryczny, dzięki mecenatowi możemy się czuć pewniej przy organizacji wystaw. To jest zaplecze finansowe, a każda wystawa – zwłaszcza jubilerska – dużo kosztuje. To zarówno ubezpieczenie, jak i transport czy zabezpieczenie samej ekspozycji. Bez mecenatu KGHM byłoby to niezwykle trudne, a nawet w niektórych przypadkach wręcz zupełnie niemożliwe – mówi profesor Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.

    Mecenat KGHM nad Zamkiem Królewskim w Warszawie inauguruje specjalna wystawa „Rządzić i olśniewać. Klejnoty i jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII”. To pierwsza w historii polskiego muzealnictwa ekspozycja niemal 500 dzieł ze zbiorów rodzimych i zagranicznych, dokumentujących najwyższy kunszt jubilerski.

    – Przede wszystkim są to klejnoty, ale również obrazy prezentujące dzieła jubilerstwa, sposób, w jaki noszono klejnoty, biżuterię czy to, jak była ona komponowana ze strojem w epoce XVI i XVII wieku. Będą również wzory graficzne, które dawniej wykorzystywali jubilerzy do tworzenia klejnotów, oraz kilka zaskakujących obiektów, np. klejnoty w formie trumienek – mówi Danuta Szewczyk-Prokurat, kurator wystawy. 

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Konsument

    Do 17 grudnia powinny być znane nowe taryfy za energię na 2020 rok. URE: Punktem odniesienia powinien być rok 2019

    Do wtorku 17 grudnia Urząd Regulacji Energetyki powinien wydać decyzję w sprawie taryf za energię elektryczną na 2020 rok. To umożliwi przedsiębiorcom wprowadzenie nowych stawek od 1 stycznia, chyba że dialog ze spółkami obrotu się przeciągnie. Jak podkreśla prezes URE, przy podejmowaniu decyzji urząd bierze pod uwagę zmianę otoczenia gospodarczego i inne czynniki, które mają wpływ na cenę. – Te w ciągu ostatniego roku nie zmieniły się znacząco – podkreśla Rafał Gawin.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Idą święta

    Komunikat

    Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

    Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

    Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    CES Las Vegas 2020

    Motoryzacja

    Niebezpieczne miejsca na drogach w pobliżu szkół będą eliminowane. W ubiegłym roku doszło do blisko 3 tys. wypadków z udziałem najmłodszych

    Dzieci coraz częściej poruszają się po drogach zapatrzone w ekrany smartfonów, ze słuchawkami na uszach. Bez względu na to, czy poruszają się pieszo, czy jeżdżą hulajnogami, zwiększa to ryzyko wypadku. Każdego roku na drogach UE ginie około 600 dzieci. W Polsce w ubiegłym roku doszło do blisko 3 tys. wypadków z udziałem najmłodszych. Do poprawy statystyk ma się przyczynić zainicjowany przez Budimex program społeczny Hello ICE. Jego główny cel to zwiększyć świadomość najmłodszych oraz znaleźć i wyeliminować niebezpieczne miejsca na drogach, które znajdują się w pobliżu szkół i przedszkoli. Do tej pory rodzice i nauczyciele zgłosili już blisko 300 takich czarnych punktów.

    Problemy społeczne

    Osoby 50+ cenne dla pracodawców. Są dobrze wykształcone, aktywne w social mediach i znają języki obce

    Na rynku pracy wciąż funkcjonują stereotypy dotyczące pokolenia 50+, ale badania pokazują, że wiele z nich to mity. Wbrew powszechnym opiniom silversi to wartościowa grupa pracowników. Wyróżnia ich m.in. duże doświadczenie zawodowe i życiowe oraz dobre wykształcenie. Ponad 30 proc. to absolwenci wyższych uczelni, a 59 proc. z nich ukończyło dodatkowo studia podyplomowe, ma stopień naukowy doktora lub wyższy. Nieobce są im także nowe technologie.