Mówi: | Tomasz Kulesza, PKO Leasing Igor Konefał, Hangar 646 |
Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po leasing. Pozwala im to na finansowanie nowych inwestycji przy zachowaniu płynności finansowej
W ciągu trzech kwartałów 2017 roku polskie firmy sfinansowały za pośrednictwem leasingu inwestycje na kwotę o niemal 13 proc. wyższą niż przed rokiem. Najczęściej wciąż nabywane w ten sposób są pojazdy, ale ich udział w ogólnej kwocie spada. Firmy leasingowe chętnie uczestniczą w finansowaniu nawet bardzo niecodziennych przedsięwzięć, takich jak np. parki trampolin. Ta forma pozwala przyspieszyć inwestycje przy zachowaniu płynności finansowej – podkreślają klienci.
– Klienci oczekują przede wszystkim kompleksowej oferty i szybkiego procesu decyzyjnego. To jest kluczowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Kulesza, dyrektor departamentu sprzedaży w PKO Leasing.
PKO Leasing po trzech kwartałach roku jest liderem polskiego rynku leasingu: od stycznia do września udzieliło finansowania na kwotę niemal 6 mld zł, podczas gdy na całym rynku wartość leasingu wyniosła 47,9 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej. W samym trzecim kwartale dynamika była jeszcze wyższa: 15,6 proc.
– Polska jest aktualnie na szóstym miejscu na tle rynku europejskiego. Udział leasingu w sprzedaży to blisko 4 proc., może niewiele, ale wskaźnik, w jaki sposób polski leasing kontrybuuje do PKB, jest trzykrotnie wyższy od średniej europejskiej. To zwiastuje dobre prognozy dla sprzedaży w leasingu w najbliższych kilku latach – ocenia dyrektor departamentu sprzedaży w PKO Leasing.
Zdecydowaną większość klientów firm leasingowych stanowią mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Według danych Związku Polskiego Leasingu po trzech kwartałach 2017 roku firmy o obrotach do 5 mln zł stanowią 49 proc., a firmy o obrotach do 20 mln zł – 71 proc. biznesu leasingowego w Polsce. Zdaniem Tomasz Kuleszy rynek ma także przed sobą dobre perspektywy.
– Podstawową zaletą jest tarcza podatkowa, która towarzyszy produktowi leasingowemu. Kolejny element to dosłownie kilkuminutowy proces decyzyjny, który bardzo mocno sprzyja zainteresowaniu naszych klientów. Ostatni element to konstrukcja samych produktów – staramy się je tworzyć tak, aby pozwalały się naszym klientom koncentrować na prowadzeniu swojej działalności. My zajmujemy się zarządzaniem flotą czy doradztwem w zakresie formy finansowania – mówi Tomasz Kulesza. – Finansujemy praktycznie wszystkie aktywa podlegające amortyzacji, począwszy od małego sprzętu IT czy telefonów komórkowych, ale nasz apetyt sięga dużo dalej. Finansujemy samochody osobowe, transport ciężki, maszyny i urządzenia, specjalistyczne linie technologiczne, także samoloty pasażerskie.
Wciąż 70 proc. wartości wszystkich umów leasingu przeznaczana jest na zakup pojazdów, ale udział ten spada na rzecz maszyn i urządzeń, których udział wzrósł rok do roku o 1,5 pkt proc. do 26,8 proc. Pozostałe 3 proc. służy finansowaniu sprzętu IT, samolotów, statków i kolei oraz innych przedsięwzięć.
Jednym z nietypowych biznesów, które skorzystały z możliwości finansowania leasingiem, jest Hangar 646, firma prowadząca – na razie dwa – parki trampolin w Warszawie: jeden na Gocławiu, uruchomiony w lipcu 2015 roku, i drugi, otwarty pod koniec tego samego roku, na Mokotowie, blisko zagłębia biurowego stolicy.
– Zdecydowaliśmy się na sfinansowanie inwestycji z leasingu przede wszystkim dlatego, że chcieliśmy zachować płynność finansową. Leasing dał nam taką możliwość – wyjaśnia Igor Konefał, współzałożyciel Hangaru 646. – Poza tym bardzo nam ułatwił wszystkie procedury. Uzyskaliśmy dużą pomoc ze strony banku jeżeli chodzi o wypełnienie wszystkich dokumentów. Drugą rzeczą jest łatwość uzyskania tej formy finansowania.
Jak podkreśla, negocjacje nie trwały długo, pomimo nietypowej formy biznesu. Hangar 646 to rodzinna firma, Igor Konefał prowadzi ją z młodszym bratem Marcinem oraz ojcem Tomaszem. Już niebawem, na początku 2018 roku, planowana jest inauguracja trzeciego obiektu, zlokalizowanego na Targówku. Również z pomocą leasingu.
– Gdyby nie leasing, pewnie nie pozyskalibyśmy pieniędzy tak łatwo, dało to nam możliwość szybszego rozwoju, bo to miejsce, w którym jesteśmy, to nasza druga placówka – mówi Konefał. – Na początku przyszłego roku otwieramy trzecie, również współfinansowane z leasingu.
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-10-11: Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia są kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.