Newsy

W tym roku cięcia w połączeniach komunikacji miejskiej w Warszawie, w przyszłym roku kolejna podwyżka cen biletów

2013-04-10  |  06:30
Mówi:Igor Krajnow
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:ZTM Warszawa
  • MP4
  • Mimo cięć w połączeniach, w przyszłym roku znowu podrożeją bilety warszawskiej komunikacji miejskiej. Planowane na czerwiec zmiany w rozkładach jazdy mają przynieść kilkadziesiąt milionów złotych oszczędności, ale to nie ratuje budżetu ZTM. Przedwakacyjne zmiany obejmą 40 linii, z czego 10 zostanie całkowicie zlikwidowanych.

    Pomimo tego, że oferta komunikacji autobusowej w Warszawie zubożeje, mieszkańcy stolicy muszą przygotować się już na kolejne podwyżki cen biletów.

     – Kolejna podwyżka cen biletów została zaplanowana na styczeń przyszłego roku. Wynika to przede wszystkim stąd, że te pieniądze dodatkowe, które do budżetu wpłyną, pozwolą nam utrzymać komunikację na poziomie powiedzmy „jako takim” – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM Warszawa.

    Zgodnie z planami przyjętymi w maju 2012 roku po trzecim etapie podwyżek, czyli od stycznia 2014 roku, za bilet jednorazowy normalny Warszawiacy zapłacą 4,80 zł (teraz 4,40 zł), za imienny bilet 30-dniowy 112 zł (teraz 100 zł), a za 90-dniowy 280 zł (dziś 250 zł).

    Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów w stolicy, w wyniku których całkowicie zlikwidowane zostanie 10 linii, zostały wymuszone przez trudną sytuację ekonomiczną warszawskiej komunikacji miejskiej. W stołecznym budżecie przeznaczono na nią mniej środków, a to wymusza cięcia. Według Krajnowa, w związku z trudną sytuacją finansową w stolicy, podwyżki są niezbędne, by zapobiec jeszcze większym redukcjom połączeń.

     – Gdyby nie dodatkowe środki z podwyżki cen to niestety cięcia i ograniczenia w komunikacji mogłyby być znacznie bardziej dotkliwe dla pasażerów – wyjaśnia rzecznik ZTM.

    W czerwcu zlikwidowanych zostanie dziesięć linii autobusowych: 130, 151 175, 195, 202, 228, 302, 410, 422 oraz 510. Do tego linie 102 oraz 215 zostaną połączone odpowiednio z liniami 151 oraz 115. Na wielu liniach zostanie ograniczona częstotliwość kursowania. Część połączeń będzie obsługiwana jedynie w dni powszednie lub w godzinach szczytu.

    Poruszenie wywołuje szczególnie plan zlikwidowania łączącej centrum z Lotniskiem Chopina linii 175. ZTM przekonuje jednak, że tę samą trasę obsługuje również Szybka Kolej Miejska, a właśnie likwidowanie linii dublujących transport szynowy jest priorytetem.

     – Podjęliśmy decyzję na etapie planowania tych zmian, że nie będziemy nic zmieniać na liniach tzw. kluczowych, które się cieszą największym zainteresowaniem ze strony pasażerów, a także tych, które kursują tam, gdzie nie ma komunikacji szynowej – mówi Krajnow. – Natomiast w zamian musimy ograniczyć ofertę na liniach, które dublują komunikację szynową, czyli tramwaje, metro, kolej, a także tych liniach, które się cieszą mniejszym zainteresowaniem.

    ZTM chce wprowadzić zmiany na początku czerwca, by przetestować nowy rozkład jazdy jeszcze przed wakacjami. Oznacza to, że możliwe są pewne korekty, choć rzecnik zapewnia, że na tę chwilę decyzje są ostateczne, tym bardziej, że zostały one podjęte w oparciu o liczne badania, dyskusje i analizy ekspertów.

    Przed planowanymi zmianami w komunikacji autobusowej ZTM już rozpoczął cięcia w transporcie szynowym. W dni wolne od pracy oraz poza godzinami szczytu rzadziej jeździ metro, a od maja w weekendy przestaną kursować pociągi linii S9 z Warszawy Zachodniej do Legionowa i Wieliszewa.

    Koszt utrzymania komunikacji miejskiej w Warszawie to 2,3 mld zł rocznie. Bilety pokrywają tę kwotę tylko w jednej trzeciej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Farmacja

    Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

    W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

    Bankowość

    Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

    Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

    Transport

    Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

    System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.