Mówi: | Igor Krajnow |
Funkcja: | Rzecznik prasowy |
Firma: | ZTM Warszawa |
W tym roku cięcia w połączeniach komunikacji miejskiej w Warszawie, w przyszłym roku kolejna podwyżka cen biletów
Mimo cięć w połączeniach, w przyszłym roku znowu podrożeją bilety warszawskiej komunikacji miejskiej. Planowane na czerwiec zmiany w rozkładach jazdy mają przynieść kilkadziesiąt milionów złotych oszczędności, ale to nie ratuje budżetu ZTM. Przedwakacyjne zmiany obejmą 40 linii, z czego 10 zostanie całkowicie zlikwidowanych.
Pomimo tego, że oferta komunikacji autobusowej w Warszawie zubożeje, mieszkańcy stolicy muszą przygotować się już na kolejne podwyżki cen biletów.
– Kolejna podwyżka cen biletów została zaplanowana na styczeń przyszłego roku. Wynika to przede wszystkim stąd, że te pieniądze dodatkowe, które do budżetu wpłyną, pozwolą nam utrzymać komunikację na poziomie powiedzmy „jako takim” – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM Warszawa.
Zgodnie z planami przyjętymi w maju 2012 roku po trzecim etapie podwyżek, czyli od stycznia 2014 roku, za bilet jednorazowy normalny Warszawiacy zapłacą 4,80 zł (teraz 4,40 zł), za imienny bilet 30-dniowy – 112 zł (teraz 100 zł), a za 90-dniowy – 280 zł (dziś 250 zł).
Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów w stolicy, w wyniku których całkowicie zlikwidowane zostanie 10 linii, zostały wymuszone przez trudną sytuację ekonomiczną warszawskiej komunikacji miejskiej. W stołecznym budżecie przeznaczono na nią mniej środków, a to wymusza cięcia. Według Krajnowa, w związku z trudną sytuacją finansową w stolicy, podwyżki są niezbędne, by zapobiec jeszcze większym redukcjom połączeń.
– Gdyby nie dodatkowe środki z podwyżki cen to niestety cięcia i ograniczenia w komunikacji mogłyby być znacznie bardziej dotkliwe dla pasażerów – wyjaśnia rzecznik ZTM.
W czerwcu zlikwidowanych zostanie dziesięć linii autobusowych: 130, 151 175, 195, 202, 228, 302, 410, 422 oraz 510. Do tego linie 102 oraz 215 zostaną połączone odpowiednio z liniami 151 oraz 115. Na wielu liniach zostanie ograniczona częstotliwość kursowania. Część połączeń będzie obsługiwana jedynie w dni powszednie lub w godzinach szczytu.
Poruszenie wywołuje szczególnie plan zlikwidowania łączącej centrum z Lotniskiem Chopina linii 175. ZTM przekonuje jednak, że tę samą trasę obsługuje również Szybka Kolej Miejska, a właśnie likwidowanie linii dublujących transport szynowy jest priorytetem.
– Podjęliśmy decyzję na etapie planowania tych zmian, że nie będziemy nic zmieniać na liniach tzw. kluczowych, które się cieszą największym zainteresowaniem ze strony pasażerów, a także tych, które kursują tam, gdzie nie ma komunikacji szynowej – mówi Krajnow. – Natomiast w zamian musimy ograniczyć ofertę na liniach, które dublują komunikację szynową, czyli tramwaje, metro, kolej, a także tych liniach, które się cieszą mniejszym zainteresowaniem.
ZTM chce wprowadzić zmiany na początku czerwca, by przetestować nowy rozkład jazdy jeszcze przed wakacjami. Oznacza to, że możliwe są pewne korekty, choć rzecnik zapewnia, że na tę chwilę decyzje są ostateczne, tym bardziej, że zostały one podjęte w oparciu o liczne badania, dyskusje i analizy ekspertów.
Przed planowanymi zmianami w komunikacji autobusowej ZTM już rozpoczął cięcia w transporcie szynowym. W dni wolne od pracy oraz poza godzinami szczytu rzadziej jeździ metro, a od maja w weekendy przestaną kursować pociągi linii S9 z Warszawy Zachodniej do Legionowa i Wieliszewa.
Koszt utrzymania komunikacji miejskiej w Warszawie to 2,3 mld zł rocznie. Bilety pokrywają tę kwotę tylko w jednej trzeciej.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-14: Długie korzystanie ze smoczka jest związane z ograniczonym zasobem słownictwa u dzieci. Logopedzi zwracają też uwagę na inne problemy
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-07-09: Systemy komunikacji poszczególnych służb nie są ze sobą zintegrowane. Ich sprawne działanie to podstawa zarządzania kryzysowego
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2024-06-04: Nowe systemy biletowe muszą lepiej chronić dane osobowe pasażerów. To cenny łup dla cyberprzestępców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.