Newsy

Woda z kranu coraz droższa, ale i zdrowsza

2012-04-09  |  06:55
Mówi:Roman Bugaj
Funkcja:Rzecznik
Firma:Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji
  • MP4

    W tym roku w niektórych miejscowościach ceny wody poszły w górę nawet o 1/3. Podwyżki to głównie efekt inwestycji, które firmy wodociągowe przeprowadzają dla polepszenia jakości kranówki.

    Ceny wody w Polsce są bardzo zróżnicowane. W zależności od miasta metr sześcienny, czyli 1 000 litrów, kosztuje od 2 do 8 zł netto. Najwięcej, bo blisko 14 zł netto płacą mieszkańcy gminy Białogard. O cenach wody co roku decydują firmy wodociągowe, których wnioski zatwierdzają władze samorządowe. Już wkrótce decyzję o taryfie na następne 12 miesięcy podejmie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie. Obowiązująca Warszawiaków taryfa wygasa z końcem czerwca.

     - W tej chwili audytowane jest nasze sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy. Kiedy ten audyt się zakończy, będziemy analizowali, jak sytuacja finansowa spółki wygląda w tym roku. Na podstawie tej analizy dojdziemy do wniosku, jaka będzie polityka cenowa, czy ceny zostaną na niezmienionych poziomie, czy zmienią się od 1 lipca - mówi rzecznik MPWiK Roman Bugaj.

    Jednocześnie podkreśla, że ceny wody w stolicy nie przekraczają 3 proc. budżetu gospodarstwa domowego.

     - Jest to wskaźnik dopuszczalny, nawet wskazany w krajowych aktach wykonawczych - dodaje rzecznik.

    Wzrost cen wody to przede wszystkim efekt przeprowadzanych modernizacji. Na ich sfinansowanie oraz utrzymanie technologii w dobrym stanie muszą złożyć się również mieszkańcy.

     - W procesie technologicznym uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w Warszawie biorą udział supernowoczesne technologie na światowym poziomie, których obsługa zarówno finansowa, jak i techniczna kosztuje - mówi Roman Bugaj.

    I dodaje, że chociaż ceny wody w stolicy nie należą do najwyższych w kraju (4 zł netto za m3 wody) to wysokie są nakłady inwestycyjne spółki.

     - Na przestrzeni ostatnich 4 lat, spółka zainwestowała w przeliczeniu na mieszkańca ponad 2,5 tys. zł. Są to inwestycje, które nie mają precedensu w branży - podkreśla rzecznik MPWiK.

    Dzięki temu dostarczana do naszych domów woda staje się coraz zdrowsza. Zdaniem Romana Bugaja, kranówka w Warszawie może spokojnie zastąpić butelkowaną wodę stołową. Pod warunkiem jednak, że jakość instalacji wodna w bloku czy w domu jest w dobrym stanie. Firmy wodociągowe odpowiadają bowiem jedynie za stan wody do pierwszego wodomierza.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.