Newsy

Woda z kranu coraz droższa, ale i zdrowsza

2012-04-09  |  06:55
Mówi:Roman Bugaj
Funkcja:Rzecznik
Firma:Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji
  • MP4

    W tym roku w niektórych miejscowościach ceny wody poszły w górę nawet o 1/3. Podwyżki to głównie efekt inwestycji, które firmy wodociągowe przeprowadzają dla polepszenia jakości kranówki.

    Ceny wody w Polsce są bardzo zróżnicowane. W zależności od miasta metr sześcienny, czyli 1 000 litrów, kosztuje od 2 do 8 zł netto. Najwięcej, bo blisko 14 zł netto płacą mieszkańcy gminy Białogard. O cenach wody co roku decydują firmy wodociągowe, których wnioski zatwierdzają władze samorządowe. Już wkrótce decyzję o taryfie na następne 12 miesięcy podejmie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie. Obowiązująca Warszawiaków taryfa wygasa z końcem czerwca.

     - W tej chwili audytowane jest nasze sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy. Kiedy ten audyt się zakończy, będziemy analizowali, jak sytuacja finansowa spółki wygląda w tym roku. Na podstawie tej analizy dojdziemy do wniosku, jaka będzie polityka cenowa, czy ceny zostaną na niezmienionych poziomie, czy zmienią się od 1 lipca - mówi rzecznik MPWiK Roman Bugaj.

    Jednocześnie podkreśla, że ceny wody w stolicy nie przekraczają 3 proc. budżetu gospodarstwa domowego.

     - Jest to wskaźnik dopuszczalny, nawet wskazany w krajowych aktach wykonawczych - dodaje rzecznik.

    Wzrost cen wody to przede wszystkim efekt przeprowadzanych modernizacji. Na ich sfinansowanie oraz utrzymanie technologii w dobrym stanie muszą złożyć się również mieszkańcy.

     - W procesie technologicznym uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w Warszawie biorą udział supernowoczesne technologie na światowym poziomie, których obsługa zarówno finansowa, jak i techniczna kosztuje - mówi Roman Bugaj.

    I dodaje, że chociaż ceny wody w stolicy nie należą do najwyższych w kraju (4 zł netto za m3 wody) to wysokie są nakłady inwestycyjne spółki.

     - Na przestrzeni ostatnich 4 lat, spółka zainwestowała w przeliczeniu na mieszkańca ponad 2,5 tys. zł. Są to inwestycje, które nie mają precedensu w branży - podkreśla rzecznik MPWiK.

    Dzięki temu dostarczana do naszych domów woda staje się coraz zdrowsza. Zdaniem Romana Bugaja, kranówka w Warszawie może spokojnie zastąpić butelkowaną wodę stołową. Pod warunkiem jednak, że jakość instalacji wodna w bloku czy w domu jest w dobrym stanie. Firmy wodociągowe odpowiadają bowiem jedynie za stan wody do pierwszego wodomierza.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.