Newsy

Reklamy wideo i w aplikacjach mobilnych napędzają przychody portali internetowych

2014-01-03  |  06:10

Reklamy wideo i w aplikacjach mobilnych rosną najszybciej na rynku reklamy internetowej. Jednak wciąż większość przychodów portali generują reklamy graficzne oraz tradycyjny marketing. Portale korzystają na spadkach wpływów z reklam w telewizji i liczą na jeszcze lepsze wyniki w tym roku. Wirtualna Polska chce dalej rozwijać aplikacje mobilne.

 – Wideo jest siłą pociągową, oprócz obszaru mobile. Oczywiście w obu tych obszarach mówimy o niskiej bazie, więc wzrosty są imponujące, ale w ogólnych cyfrach nie aż tak ważące jak nasze dotychczasowe konie pociągowe, czyli display [reklama graficzna – red.] i marketing – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Tomasiak, prezes zarządu Wirtualnej Polski.

Portale internetowe korzystają na problemach telewizji. Reklamodawcy przenoszą się do internetu między innymi z uwagi na proces cyfryzacji. Jak podkreśla Tomasiak, przed cyfryzacją telewizji trzy największe stacje, czyli TVP, TVN i Polsat, dawały łącznie 75-80 proc. zasięgu. Teraz Polacy oglądają znacznie więcej kanałów, a największe mają jedynie kilkanaście procent udziału.

Ta sytuacja nie tylko wymusza na reklamodawcach poszukiwanie nowych kanałów dotarcia do widzów, lecz także prowadzi do rozwoju rynku reklamy wideo w internecie.

 – W związku z tym niejako reklamodawcy zostali zmuszeni do poszerzenia bazy, chociażby o te wszystkie kanały tematyczne, a również o internet. Więc my skorzystaliśmy na tej cyfryzacji w dosyć niespodziewany sposób, bo reklamodawcy zostali zmuszeni do stworzenia szerszego spektrum oferty wideo – podkreśla Tomasiak.

W jego ocenie 2014 rok może być dla portali internetowych jeszcze lepszy. Prognozowane ożywienie gospodarcze powinno skłonić reklamodawców do zwiększenia wydatków. W ubiegłym roku, choć niektóre obszary rozwijały się bardzo dynamicznie, firmy niechętnie wydawały pieniądze na reklamy. Urosły jedynie rynki reklamy w aplikacjach mobilnych, wideo oraz w wyszukiwarkach. Wszystkie inne obszary, jak podkreśla Tomasiak, notowały gorsze wyniki. Ma jednak nadzieję, że w tym roku trend się zmieni.

Zapowiada również rozwój aplikacji mobilnych. Jest to jednak trudny obszar działalności.

 – To jest trudny temat, bo z uwagi na liczbę tych platform: mamy iOS, Androida, Windows Phone, tych aplikacji trzeba mieć kilka. One nie są elastyczne jak ta wersja przeglądarkowa. Bo żeby wprowadzić jakieś nowe rozwiązanie reklamowe w te aplikacje, to one muszą przejść ścieżkę akceptacji przez sieć Apple czy Google, a to wydłuża rozwiązanie – mówi Tomasiak.

Wirtualna Polska zamierza na razie skoncentrować się na rozwoju trzech aplikacji – programu telewizyjnego, aplikacji informacyjnej i aplikacji sportowej. Tomasiak podkreśla, że wszystkie trzy są udane, jednak wciąż wymagają poprawy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Problem głodu i niedożywienia istnieje także w Polsce. Potrzeba poważnej dyskusji o rolnictwie i produkcji żywności

Setki tysięcy dzieci i seniorów w Polsce żyją w skrajnym ubóstwie, czego efektem są głód lub niedożywienie, które mogą prowadzić do pogłębiania problemów zdrowotnych. Z kolei rolnicy produkujący żywność borykają się z wysokimi kosztami produkcji i niskimi cenami żywności w skupie, które nie zawsze rekompensują nakłady. Do tego dochodzi nieprzewidywalność produkcji, pogłębiana przez zmiany klimatyczne. Jednocześnie w dobie rosnących zagrożeń dla bezpieczeństwa żywnościowego w gospodarstwach domowych i w łańcuchach dostaw wciąż na wielką skalę marnuje się produkty spożywcze. To wszystko powoduje, że potrzebujemy w Polsce dyskusji o zmianach w systemie.

Ochrona środowiska

Miasta walczą z upałami. Jedną ze skutecznych metod jest malowanie dachów budynków na biało

Pomalowanie dachów budynków na biało lub pokrycie ich odblaskową powłoką może się przyczynić do schłodzenia temperatury w dużych, gęsto zaludnionych miastach o ponad 1°C. Białe dachy są pod tym względem skuteczniejsze nawet niż pokryte roślinnością zielone dachy czy panele słoneczne – pokazało badanie przeprowadzone w Londynie przez naukowców z UCL. – Pomalowanie dachu na biało jest bardzo tanie i proste, nie trzeba niczego zmieniać w strukturze budynku – wskazuje główny autor badania, dr Oscar Brousse z UCL Bartlett School Environment, Energy & Resources.

Problemy społeczne

Rządowy program refundacji in vitro może poprawić statystyki dzietności. W Polsce spadek liczby urodzeń sukcesywnie się pogłębia

W 2023 roku urodziło się 272 tys. dzieci – o 33 tys. mniej niż jeszcze rok wcześniej i zarazem najmniej od końca II wojny światowej. Wskaźnik dzietności plasuje się dużo poniżej wartości, która gwarantuje zastępowalność pokoleń, a przyrost naturalny już od lat pozostaje ujemny. W poprawie tych statystyk może pomóc działający od czerwca br. rządowy program refundacji in vitro. – Z doświadczeń międzynarodowych wiemy, że takie programy pozytywnie wpływają na dzietność i zwiększają ją w sposób znaczny – mówi Michał Modro, radca prawny zajmujący się obszarem zdrowia. Jak wskazuje, oprócz refundacji samej procedury potrzebna jest też jednak szersza edukacja społeczeństwa, bo w Polsce stygmatyzacja par, które zdecydowały się na in vitro oraz dzieci poczętych tą metodą, wciąż jest dość częstym problemem.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.