Newsy

Rekordowy rok Solarisa. Producent korzysta na zmianie unijnego prawa.

2013-09-24  |  06:10
Mówi:Mateusz Figaszewski
Funkcja:rzecznik prasowy
Firma:Solaris Bus & Coach
  • MP4
  • Solaris liczy na rekordową sprzedaży w tym roku. Producent pobije najlepszy do tej pory wynik sprzed dwóch lat, wynoszący 1 205 dostarczonych pojazdów, m.in. dzięki zaostrzeniu norm środowiskowych w UE. Żeby zrealizować kontrakty, producent inwestuje 14 mln zł w rozbudowę fabryki i zatrudnia ponad 100 nowych osób.

     – Ta zwiększona liczba zamówień związana jest głównie z rynkami zagranicznymi. Są to zarówno dotychczasowi główni odbiorcy zagraniczni naszych pojazdów, jak Niemcy, Włochy, Francja czy rynki skandynawskie, ale także nowe rynki lub rynki, na których nie byliśmy do tej pory tak mocno obecni. Mam tu na myśli kontrakt do Belgradu, gdzie w tym roku dostarczymy 200 przegubowych autobusów – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solaris Bus & Coach.

    Figaszewski nie podaje, ile dokładnie autobusów, trolejbusów i tramwajów dostarczy w tym roku Solaris, ale zapowiada, że będzie to wynik lepszy od rekordu sprzed dwóch lat. Coraz większa liczba zamówień powoduje rozwój mocy produkcyjnych firmy. Solaris posiada obecnie cztery fabryki: jedną w Bolechowie koło Poznania, jedną w Poznaniu oraz dwie w Środzie Wielkopolskiej.

    Jeden z zakładów w Środzie jest obecnie znacznie rozbudowywany. Kosztem 14 mln zł powiększa się fabryka zajmująca się budową konstrukcji stalowych dla autobusów, trolejbusów i tramwajów. Jej powierzchnia zwiększy się niemal dwukrotnie, a rozbudowa ma zakończyć się w listopadzie br.

     – Oprócz tego firma też zwiększa zatrudnienie. W tym roku zatrudniliśmy ponad 100 nowych osób. To głównie mechanicy, mechatronicy czy lakiernicy, a także spawacze. Poszukujemy także osób do działu konstrukcji pojazdów szynowych, tam przede wszystkim mile są widziani inżynierowie ze znajomością języków obcych – dodaje Figaszewski. Zauważa: – Rynek wielkopolski, poznański nie wygląda źle w porównaniu z innymi obszarami kraju. Chętnych jest wielu.

    Podkreśla, że kryzys w branży motoryzacyjnej nie dotyka producentów pojazdów dla komunikacji publicznej. Te – niezależnie od koniunktury – muszą być kupowane i modernizowane.

    Większa sprzedaż dzięki unijnym normom

    Dodatkowym czynnikiem zwiększającym sprzedaż pojazdów komunikacji publicznej są zmiany w unijnym prawie. Od przyszłego roku będzie obowiązywała norma EURO 6, zgodnie z którą samorządy będą mogły zamawiać jedynie pojazdy znacznie bardziej ekologiczne. Maksymalny poziom emisji tlenków azotu w nowej normie będzie niższy aż o 80 proc. niż obecnie (400 mg/kWh), a cząstek stałych  – o 66 proc. (10 mg/kWh). Nie zmienią się normy emisji dwutlenku węgla (0,5 g/km dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym).

     – Do końca tego roku można jeszcze zamawiać pojazdy spełniające normy emisji spalin EURO 5 i większość przewoźników decyduje się na tę opcję, stąd ten nieco zwiększony popyt w roku 2013 – ocenia Mateusz Figaszewski.

    Ponad 10 tys. pojazdów Solarisa jeździ już w 27 krajach świata. Ponad 2 tys. trafiło do więcej niż 100 miast w Niemczech, w tym m.in. do Berlina, Bremy, Hanoweru i Frankfurtu nad Menem. W tym roku Solaris podpisał umowy na dostawy pojazdów m.in. z Belgradem (200 autobusów), Izmirem w Turcji (100 autobusów niskopodłogowych), austriackim przewoźnikiem ÖBB Postbus (43 autobusy), Brunszwikiem (3 tramwaje) oraz Hanowerem (42 autobusy hybrydowe).

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    NEWSERIA POLECA

    Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

    Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE

    Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.

    Prawo

    Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna

    Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.

    Konsument

    Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania

    Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.