Mówi: | Mateusz Figaszewski |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Solaris Bus & Coach |
Rekordowy rok Solarisa. Producent korzysta na zmianie unijnego prawa.
Solaris liczy na rekordową sprzedaży w tym roku. Producent pobije najlepszy do tej pory wynik sprzed dwóch lat, wynoszący 1 205 dostarczonych pojazdów, m.in. dzięki zaostrzeniu norm środowiskowych w UE. Żeby zrealizować kontrakty, producent inwestuje 14 mln zł w rozbudowę fabryki i zatrudnia ponad 100 nowych osób.
– Ta zwiększona liczba zamówień związana jest głównie z rynkami zagranicznymi. Są to zarówno dotychczasowi główni odbiorcy zagraniczni naszych pojazdów, jak Niemcy, Włochy, Francja czy rynki skandynawskie, ale także nowe rynki lub rynki, na których nie byliśmy do tej pory tak mocno obecni. Mam tu na myśli kontrakt do Belgradu, gdzie w tym roku dostarczymy 200 przegubowych autobusów – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solaris Bus & Coach.
Figaszewski nie podaje, ile dokładnie autobusów, trolejbusów i tramwajów dostarczy w tym roku Solaris, ale zapowiada, że będzie to wynik lepszy od rekordu sprzed dwóch lat. Coraz większa liczba zamówień powoduje rozwój mocy produkcyjnych firmy. Solaris posiada obecnie cztery fabryki: jedną w Bolechowie koło Poznania, jedną w Poznaniu oraz dwie w Środzie Wielkopolskiej.
Jeden z zakładów w Środzie jest obecnie znacznie rozbudowywany. Kosztem 14 mln zł powiększa się fabryka zajmująca się budową konstrukcji stalowych dla autobusów, trolejbusów i tramwajów. Jej powierzchnia zwiększy się niemal dwukrotnie, a rozbudowa ma zakończyć się w listopadzie br.
– Oprócz tego firma też zwiększa zatrudnienie. W tym roku zatrudniliśmy ponad 100 nowych osób. To głównie mechanicy, mechatronicy czy lakiernicy, a także spawacze. Poszukujemy także osób do działu konstrukcji pojazdów szynowych, tam przede wszystkim mile są widziani inżynierowie ze znajomością języków obcych – dodaje Figaszewski. Zauważa: – Rynek wielkopolski, poznański nie wygląda źle w porównaniu z innymi obszarami kraju. Chętnych jest wielu.
Podkreśla, że kryzys w branży motoryzacyjnej nie dotyka producentów pojazdów dla komunikacji publicznej. Te – niezależnie od koniunktury – muszą być kupowane i modernizowane.
Większa sprzedaż dzięki unijnym normom
Dodatkowym czynnikiem zwiększającym sprzedaż pojazdów komunikacji publicznej są zmiany w unijnym prawie. Od przyszłego roku będzie obowiązywała norma EURO 6, zgodnie z którą samorządy będą mogły zamawiać jedynie pojazdy znacznie bardziej ekologiczne. Maksymalny poziom emisji tlenków azotu w nowej normie będzie niższy aż o 80 proc. niż obecnie (400 mg/kWh), a cząstek stałych – o 66 proc. (10 mg/kWh). Nie zmienią się normy emisji dwutlenku węgla (0,5 g/km dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym).
– Do końca tego roku można jeszcze zamawiać pojazdy spełniające normy emisji spalin EURO 5 i większość przewoźników decyduje się na tę opcję, stąd ten nieco zwiększony popyt w roku 2013 – ocenia Mateusz Figaszewski.
Ponad 10 tys. pojazdów Solarisa jeździ już w 27 krajach świata. Ponad 2 tys. trafiło do więcej niż 100 miast w Niemczech, w tym m.in. do Berlina, Bremy, Hanoweru i Frankfurtu nad Menem. W tym roku Solaris podpisał umowy na dostawy pojazdów m.in. z Belgradem (200 autobusów), Izmirem w Turcji (100 autobusów niskopodłogowych), austriackim przewoźnikiem ÖBB Postbus (43 autobusy), Brunszwikiem (3 tramwaje) oraz Hanowerem (42 autobusy hybrydowe).
Czytaj także
- 2024-03-28: Monika Richardson: Co roku na święta organizujemy zjazd rodzinny w pięknym dworku w Wielkopolsce. Do śniadania wielkanocnego siada 40 osób
- 2024-01-11: Transport szuka alternatywy dla paliw kopalnych. Najbardziej perspektywiczny jest wodór, a rozwój biopaliw przebiega wolniej od oczekiwań
- 2023-03-15: Warszawa konsekwentnie przechodzi na bezemisyjny transport. Zamówi w tym roku kolejne 12 autobusów elektrycznych
- 2022-12-21: Firmy kurierskie działają na najwyższych obrotach. Sprawna obsługa szczytu wysyłkowego zależy od odpowiedniej infrastruktury
- 2022-07-22: Autobusy z napędem wodorowym stają się realną alternatywą dla elektryków. Coraz więcej miast testuje takie rozwiązania
- 2022-02-21: Gdańsk rezygnuje ze spalinowych autobusów. Niższe wpływy z biletów i podatków nie ułatwiają planowania inwestycji
- 2021-11-05: Barbara Pasek: Podróżowałam po całym świecie, robiłam reportaże z czerwonych dywanów, ale w środku czułam się pusta. Doświadczyłam bardzo mocnego wypalenia zawodowego i miałam depresję
- 2021-09-03: Aldona Wleklak: Kiedy rok temu w pandemii show-biznes padł i nie miałam co robić, to z nudów napisałam książkę. Akcja „Sagi niewoli” rozgrywa się w Wielkopolsce, która rzadko gości na łamach literatury
- 2021-05-07: Pandemia wstrzymała rozwój elektromobilnej infrastuktury. Przyszłością rynku superszybkie ładowarki o dużej mocy i ładowanie indukcyjne np. na parkingach
- 2021-06-04: Z powodu pandemii psy i ich właściciele są ze sobą właściwie nieustannie. Niektóre zwierzęta mają lęki separacyjne, gdy nagle zostają same
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.