Newsy

(Relacja) Najlepsi menedżerowie na czas kryzysu według Bloomberg Businesweek Polska

2012-08-14  |  06:40

Nagrody „Bloomberg Businessweek Polska” rozdane. Redakcja nagrodziła 20 najlepszych prezesów polskich firm, małych i dużych, które rozwijają się mimo spowolnienia gospodarczego. – To są osoby, które mogą przeprowadzić naszą gospodarkę w miarę suchą stopą po tym, co na nasz kraj może się rozlać – mówi Cezary Szymanek, redaktor naczelny „BBWP”.

Na liście TOP 20 „Bloomberg Businessweek Polska” znaleźli się: Wojciech Balczun (PKP Cargo), Jørgen Bang-Jensen (P4, Play), Norbert Biedrzycki (Sygnity), Krzysztof Bobrowski (OSG Records Management Group), Marek Cywiński (Kapsch Telematic Services), Zbigniew Jagiełło (PKO BP), Krzysztof Kalicki (Deustche Bank Polska), Andrzej Klesyk (PZU), Piotr Krupa (KRUK), Dominik Libicki (Cyfrowy Polsat), Leszek Niemycki (Deutsche Bank PBC), Paweł Olechnowicz (Lotos), Maciej Owczarek (ENEA), Artur Radwan (Koleje Mazowieckie), Miroslav Rakowski (T-Mobile), Sławomir Sikora (Citi Handlowy), Ludwik Sobolewski (GPW), Cezary Stypułkowski (BRE Bank), Herbert Wirth (KGHM), Maciej Witucki (Orange Polska).

Jak przyznaje redaktor naczelny „Bloomberg Businessweek Polska”, są to wyróżnienia za to, co niektórym już teraz wydaje się niemożliwe do osiągnięcia.

 – Nadchodzą czasy, które będą weryfikowały umiejętności. Jak słusznie powiedział jeden z nagrodzonych, Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, to, co teraz dzieje się w gospodarce to uwertura do tego, co może dziać się w przyszłości – podkreśla Cezary Szymanek.

Tym bardziej w dobie spowolnienia gospodarczego potrzebni są menedżerowie, którzy nie tylko potrafią oprzeć się kryzysowi, ale i na nim zyskać.

 – Trzymajmy więc kciuki za takich ludzi, jakich nagrodziliśmy, bo to są osoby, które mogą naszą gospodarkę przeprowadzić w miarę suchą stopą przez to, co może się przez nasz kraj przelać – przekonuje redaktor naczelny „BBWP”.

Zgodnie z werdyktem głosujących najlepszy menedżer na czas kryzysu powinien być: odważny, by nie ulegać ogólnej panice i stawiać czoła przeciwnościom; rzeczowy, odporny, zdystansowany, charyzmatyczny, by pociągnąć za sobą ludzi.

 – To, co musi cechować dobrego menedżera, to ostrożność w podejmowaniu decyzji. Niepewność jest dziś zdecydowanie większa, więc każda decyzja obarczona jest ryzykiem – uważa Jacek Socha, wiceprezes PwC. –Menedżer na czas kryzysu to przede wszystkim to osoba, która umie podejmować decyzje, czyli przeanalizuje warianty, podejmie decyzje i weźmie za nią odpowiedzialność.

 – Spokój i konsekwencja to recepta na sukces. Odpowiadam za przeszło 30 tysięcy ludzi, więc sobie nie wyobrażam, żebym wykonywał jakieś nerwowe ruchy. Jeśli widzą we mnie spokojnego człowieka, który wie, czego chce i idzie do przodu, to jest naprawdę duży plus – zapewnia jeden z nagrodzonych, Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.

Laureaci nagrody zgodnie podkreślają, że relacje z pracownikami i wzajemne zaufanie to klucz do sukcesu.

 – Myślę, że w tym okresie kryzysowym udało nam się – nam jako grupie, bo prezes bez grupy ludzi nie ma znaczenia – z bardzo młodym zespołem stworzyć firmę, zrealizować projekt w bardzo krótkim czasie i obsługiwać system, który w okresie krótszym niż dwa lata zwróci się w stosunku do nakładów dotychczas poniesionych – podkreśla nagrodzony Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL.

Lista TOP 20 powstała na podstawie sondażu, w którym głosowali doświadczeni menedżerowie i obserwatorzy rynku z różnych branż. „Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukazuje się od września 2011 roku.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Niższe zbiory jabłek przełożyły się na wyższe ceny skupu. W przyszłym roku owoce mogą być jeszcze droższe

Zbiory jabłek są w tym roku niższe o 25 proc. od ubiegłorocznych, co przełożyło się na wyższe ceny skupu zarówno jabłek deserowych, jak i przemysłowych. Pod tym względem przyszły rok może się okazać dla sadowników jeszcze bardziej korzystny, zwłaszcza jeśli wystąpią kolejne problemy z produkcją spowodowane niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Czynnikiem, który powoduje wzrost cen jabłek, są też spadki produkcji w innych krajach.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Firma

Branża ubezpieczeniowa ociąga się z wdrażaniem nowych technologii. Ubezpieczyciele muszą przyspieszyć, żeby wygrać walkę o klientów

Rosnące oczekiwania klientów, którzy preferują cyfrowe usługi i kanały kontaktu, to główny czynnik napędzający zwrot ku innowacjom w sektorze ubezpieczeń. Do tego dochodzą silna pozycja porównywarek internetowych oraz konkurencja ze strony sektora insurtechów i cyfrowych gigantów typu Amazon. Jak ocenia partner zarządzający Sollers Consulting Michał Trochimczuk, na razie cyfryzacja i wdrażanie nowych technologii idzie ubezpieczycielom zbyt wolno i nie pozwala im realnie konkurować o klientów z bardziej innowacyjnymi podmiotami. Aby utrzymać się na rynku, ubezpieczyciele muszą przyspieszyć proces digitalizacji i radykalnie zmienić dotychczasowe kanały dystrybucji i kontaktu z klientami.

 

Firma

Lawinowo rośnie liczba przesyłanych danych. Połączenia bezpośrednie zapewnią firmom bezpieczną wymianę informacji

W cyfrowej gospodarce dane i ich analiza stanowią dla przedsiębiorstw podstawę działalności. Aby utrzymać konkurencyjność, firmy muszą obsłużyć ich rosnącą liczbę i przyspieszać wymianę informacji. Służą temu połączenia bezpośrednie – według badań Equinix 39 proc. polskich decydentów IT uważa je za kluczowy czynnik transformacji cyfrowej, który pozwala m.in. uzyskać przewagę konkurencyjną, redukować koszty i podnosić bezpieczeństwo.

Handel

Polscy przedsiębiorcy coraz uważniej przyglądają się Gruzji. Przyciągają ich tam chłonny rynek i liczne inwestycje w infrastrukturę

Polska i Gruzja pozostają w przyjaznych relacjach politycznych, co pozytywnie przekłada się na współpracę gospodarczą. W ubiegłym roku wartość polskiego eksportu do Gruzji sięgnęła 488,3 mln zł, z kolei import gruzińskich produktów był wart 72,8 mln zł. To wciąż stosunkowo niewiele, ale Gruzja jest już największym odbiorcą polskich towarów spośród krajów południowego Kaukazu. Wśród najbardziej perspektywicznych sektorów tamtejszego rynku jest m.in. energetyka i turystyka. Polskie przedsiębiorstwa są zainteresowane także inwestycjami infrastrukturalnymi.