Mówi: | Tomasz Tomczykiewicz |
Funkcja: | Wiceminister gospodarki |
Resort gospodarki: trójpak energetyczny zostanie przyjęty do końca roku
Nowe Prawo gazowe, Prawo energetyczne i ustawa o odnawialnych źródłach energii, czyli energetyczny trójpak miał być gotowy kilka tygodni temu, ale – jak podkreśla resort gospodarki – wciąż trwają prace nad ostatecznym kształtem ustaw. Chodzi o uwzględnienie wszystkich uwag z innych ministerstw, które wpłynęły podczas konsultacji społecznych i międzyresortowych.
Jak zapewnia wiceminister gospodarki, Tomasz Tomczykiewicz, ostateczny projekt ujrzy światło dzienne, kiedy wszystkie przepisy zostaną dobrze opracowane.
– Liberalizacja rynku gazu i energii jest dla nas ważna, jest dla nas priorytetem, ale to są duże projekty i nowe spojrzenie na przemysł energetyczny. W związku z tym chcemy, aby nie było żadnych błędów – wyjaśnia Tomasz Tomczykiewicz. – Stąd ta długa procedura, ale jestem przekonany, że do końca roku ten trójpak uda się przegłosować.
Resort gospodarki zapowiadał, że projekty będą gotowe pod koniec maja. Przedłużające się prace to efekt dużej ilości uwag, które wpłynęły podczas konsultacji społecznych.
Najwięcej kontrowersji budziła ustawa o odnawialnych źródłach energii. Uwagi od inwestorów i przedstawicieli branży liczyły ponad tysiąc stron.
– W przypadku ustawy o OZE chodziło o to, żeby pojawiła się konieczność odbioru prądu. To już dzisiaj jest zapewnione, ale jeszcze szlifujemy – mówi wiceminister.
Zmieniane są również przepisy w Prawie gazowym i Prawie energetycznym dotyczące ochrony odbiorcy wrażliwego.
– To cały czas jest modyfikowane. Chodzi o definicję i sposób płacenia za odbiorcę wrażliwego, które w Komisji Trójstronnej budziły wiele kontrowersji. Już pewne zmiany zaszły, ale jeszcze będziemy nad tym myśleć – wyjaśnia Tomczykiewicz.
Odpowiednia ochrona najbiedniejszych odbiorców gazu i prądu jest warunkiem uwolnienia obu rynków dla gospodarstw domowych. Zgodnie z pomysłem resortu gospodarki, odbiorcy wrażliwi mogliby liczyć na upusty cenowe, które później byłyby refundowane firmom energetycznym z budżetu państwa.
Jak podkreślał niedawno wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak, proponowane rozwiązanie nie do końca podobają się Ministerstwu Finansów.
– W trakcie prac napłynęło wiele uwag z innych resortów, które na tym etapie swoje zastrzeżenia wpisują – wyjaśnia Tomasz Tomczykiewicz. – Również z Ministerstwa Skarbu, bo w jego kompetencjach jest zarządzanie spółkami, na które będzie miało ogromny wpływ na to nowe prawo.
Przedstawiciele resortu gospodarki mają nadzieję, że ostatnie poprawki do projektów ustaw uda się wprowadzić jeszcze w tym miesiącu.
Czytaj także
- 2025-02-27: Komisja Europejska podtrzymuje dążenie do pełnej dekarbonizacji. Polityka klimatyczna zakładać będzie wsparcie przemysłu
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-03-10: Wypadki pod wpływem alkoholu częściej powodują młodzi kierowcy. Sytuację poprawiają kontrole prędkości oraz stanu trzeźwości kierujących
- 2025-01-24: Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
- 2025-02-05: Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
- 2025-01-28: Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-02-13: Plaga nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Konsekwencje zwykle ponosi klient banku
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.