Mówi: | Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej |
Resort infrastruktury: Poczta Polska odegra ważną rolę w budowaniu e-państwa. Ułatwi kontakt obywateli z urzędami
Poczta Polska jest przygotowana do odegrania jednej z głównych ról w cyfryzacji kraju – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Ma przede wszystkim wesprzeć budowę e-administracji i pośredniczyć w kontaktach obywatel–urząd. Posłuży do tego m.in. udostępniana w placówkach pocztowych sieć bezpłatnego WiFi, szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do internetu nie jest powszechny. Do końca przyszłego roku internet będzie dostępny we wszystkich 4,5 tys. placówek własnych.
– Silne państwo to silny operator, a silny operator przygotowany w obszarze nowoczesnych technologii to jedno z głównych zadań, które ma do wypełnienia Poczta Polska w ramach budowania społeczeństwa informatycznego, w budowaniu e-państwa – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.
Poczta Polska w zeszłym roku została wybrana narodowym operatorem pocztowym na kolejne 10 lat. Od marca dostarcza też sądową korespondencję.
– Poczta Polska ma swoje miejsce w strategicznych planach rządu. Jej rolą są nie tylko nowoczesne technologie, lecz także zapewnienie bezpieczeństwa państwu, a przez wszystkie swoje funkcje – od tradycyjnych po nowoczesne – myślę, że będzie je wypełniała – mówi minister infrastruktury i budownictwa.
– Poczta Polska stoi w tej chwili przed wielkim wyzwaniem przekształcenia się z tradycyjnego operatora pocztowego na nowoczesnego narodowego operatora cyfrowego. Naszym strategicznym celem jest zbudowanie kompleksowej oferty usług dla obywateli. Mam na myśli tzw. usługi e-government, czyli e-państwa. Chodzi o to, żeby każdy obywatel mógł zarówno online, jak i offline załatwić wszystkie sprawy urzędowe – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiadający za obszar sprzedaży i nadzorujący placówki pocztowe.
Poczta Polska to 7,5 tys. oddziałów. Dzięki zasięgowi w całej Polsce może także wspierać walkę z cyfrowym wykluczeniem społeczeństwa. Temu ma właśnie służyć obecnie udostępniana bezpłatnie sieć WiFi w blisko 850 placówkach w całym kraju. W szczególności operator skupia się na mniejszych ośrodkach, gdzie skala wykluczenia cyfrowego jest największa.
– Przede wszystkim chcemy wspomóc społeczności w mniejszych miejscowościach, tzw. Polskę powiatową. Musimy pamiętać o tym, że ponad 20 proc. gospodarstw domowych w Polsce jest pozbawionych internetu. Ponieważ Poczta Polska jest operatorem pocztowym i swoje placówki ma w całej Polsce, to jesteśmy w stanie dostarczyć sieć tam, gdzie ten dostęp do internetu jest najsłabszy – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel.
Poczta Polska w drugim etapie przedsięwzięcia może udostępnić darmową transmisję sygnału poprzez WiFi we wszystkich własnych placówkach pocztowych, włączając co kwartał do systemu 0,5 tys. lokalizacji. Docelowo, do końca 2017 roku, takie rozwiązanie ma zostać udostępnione we wszystkich placówkach.
– Trzeba pamiętać o tym, że niecały obszar kraju jest zinformatyzowany, a w miejscach, gdzie są białe plamy, mieszkają osoby, które chcą korzystać z dostępu do internetu i chcą za pomocą nowoczesnych technologii cyfrowych realizować przesyłki pocztowe – mówi Andrzej Adamczyk. – Są też osoby, które nie chcą korzystać z nowoczesnych technologii, i tutaj Poczta Polska ma również swoją rolę do odegrania. Operator jest swoistym integratorem państwa i pragnąłbym, żeby tak właśnie zostało.
Poczta ma też gotowe rozwiązania niezbędne do dostarczenia bezpiecznej platformy do kontaktu obywateli z państwem. Takim narzędziem, poświadczonym wymaganymi certyfikatami bezpieczeństwa, jest platforma Envelo.
– Została ona stworzona na bazie naszej spółki córki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. To portal oferujący szeroki wachlarz usług cyfrowych i tym samym atrakcyjne rozwiązanie dla potrzeb Ministerstwa Cyfryzacji. W łatwy sposób możemy dopinać kolejne usługi cyfrowe. W bardzo szybkim okresie możemy też przyjąć wielu użytkowników, którzy mogliby korzystać z usług na naszej platformie – tłumaczy przedstawiciel Poczty Polskiej.
Wśród usług wprowadzonych przez Envelo są zarówno rozwiązania, które łączą rzeczywistość wirtualną z tradycyjnymi usługami pocztowymi (np. neoznaczek, neolist, neokartka), jak i produkty w pełni cyfrowe, m.in. neofaktura elektroniczna, neolist elektroniczny czy neorachunki. Ważnymi elementami innowacyjnej platformy komunikacyjnej są też Skrzynka Envelo, Konto Zaufane czy Cyfrowy Stempel Pocztowy. Za pośrednictwem Envelo swoje usługi realizuje kilkadziesiąt tysięcy firm.
– Z platformy można skorzystać jako anonimowy klient. To rozwiązanie stosowane często w sklepach internetowych. Natomiast rejestracja daje dodatkowe korzyści, nie trzeba przechodzić wszystkich operacji wypełniania pewnych formularzy – mówi Grzegorz Kurdziel.
Czytaj także
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-15: Kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze dla firm. Wciąż niewiele z nich liczy jednak swój ślad węglowy
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
- 2024-08-02: Ukraińscy uchodźcy w Polsce mają coraz lepszy dostęp do opieki zdrowotnej. Większość z nich zgłasza się do lekarza z chorobami ostrymi
- 2024-07-01: Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1_1,w_274,_small.jpg)
Liquidy do e-papierosów w przyszłym roku będą droższe niż paczka tradycyjnych papierosów. Krajowi producenci prognozują zwolnienia pracowników i upadłości
– Kiedy my będziemy gasić światło w naszych firmach, czarny rynek będzie otwierał szampana – mówi Przemysław Jaskóła, członek zarządu Fusion Labs. Producenci liquidów do e-papierosów ostro sprzeciwiają się planowanym przez Ministerstwo Finansów podwyżkom akcyzy na te produkty, które już w przyszłym roku mają sięgnąć aż 75 proc. Jak wskazują, spowoduje to skokowy rozrost szarej strefy i uderzy w legalnie działającą część rynku, zwłaszcza krajowe MŚP. Na przygotowanie się do skokowego wzrostu obciążeń rząd zostawił im bardzo mało czasu, raptem kilka miesięcy.
Prawo
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowuje się do nowych obowiązków związanych z ochroną sygnalistów. Ma czas do grudnia na wdrożenie procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rpo-sygnalisci,w_133,r_png,_small.png)
Część przepisów związanych z ochroną sygnalistów – czyli osób zgłaszających nieprawidłowości i naruszenia prawa UE – zacznie obowiązywać już 25 września br. Do zmian przygotowują się tysiące firm i organizacji, które muszą wdrożyć u siebie odpowiednie, związane z tym procedury. Kolejne przepisy, w obszarze zgłoszeń zewnętrznych, wejdą w życie 25 grudnia br. Wsparcia sygnalistom udzielać będzie Rzecznik Praw Obywatelskich, który zajmie się zarówno przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości, jak i poradnictwem w zakresie praw i obowiązków wynikających z nowych przepisów.
Handel
Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zeranska-branza-beauty-2,w_133,r_png,_small.png)
Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.