Newsy

Resort pracy: walkę z bezrobociem wspomogą niskooprocentowane pożyczki dla młodych

2013-02-25  |  06:50

Niskooprocentowane pożyczki to nowy pomysł Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na walkę z bezrobociem. Oferta ma być adresowana, głównie do młodych ludzi, absolwentów szkół i wyższych uczelni z pomysłem na własny biznes. Taki program ma ruszyć jeszcze w tym roku, na razie tylko w trzech województwach. Resort zapewnia, że nowe instrumenty nie będą oznaczały likwidacji dotychczasowych, bezzwrotnych dotacji.

Program niskooprocentowanych pożyczek dla młodych ludzi ma być uruchomiony jeszcze w tym roku, na początku w formie pilotażowej w trzech województwach przede wszystkim ze względów finansowych. Później dołączą do niego kolejne rejony kraju.

 – Wspólnie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i z uczelniami chcemy zawalczyć o tych absolwentów, którzy będą kończyć uczelnie wyższe z projektem na własnych biznes – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Męcina, wiceminister pracy i polityki społecznej. – Przywiązujemy dużą wagę do uruchomienia nowych instrumentów odnawialnych, pożyczek niskooprocentowanych, częściowo umarzalnych, zwłaszcza dla młodych ludzi, dla absolwentów wyższych uczelni.

Ministerstwo chce jak najszybciej ruszyć z programem, bo zgodnie z szacunkami ten i przyszły rok mają być dla młodych ludzi wkraczających na rynek pracy wyjątkowo trudne. Wiceszef resortu nie ukrywa, że projekt ma być dla młodzieży alternatywą dla emigracji zarobkowej. Jednocześnie podkreśla, że od przyszłego roku pożyczki na uruchomienie działalności gospodarczej mają być uruchamiane na większą skalę. Prawdopodobnie obok istniejących do tej pory bezzwrotnych dotacji.

 – Taki jest cel naszych działań, by oprócz dotacji, z których z 1 stycznia 2014 chyba nie będziemy rezygnować, uruchamiać te instrumenty odnawialne. Pożyczki mają ten plus, że częściowo wracają do Funduszu Pracy, więc pracują na siebie – wyjaśnia Jacek Męcina. – Większa jest też motywacja do tego, by utrzymać tę firmę, bo np. dopiero po dwóch latach działalności można tę pożyczkę częściowo umorzyć.

Choć jak dodaje – dziś i tak większość firm założonych dzięki dotacji utrzymuje się na rynku przez długi czas.

 – Z badań prowadzonych w 2011 roku wynikało, że ok. 70 proc. tych firm trwa dwa lata i dłużej – wyjaśnia Męcina, podkreślając, że w porównaniu z innymi krajami jest to bardzo wysoki wskaźnik.

Bezrobotni, którzy teraz decydują się wziąć los we własne ręce i uruchomić własną działalność gospodarczą, mogą starać się o bezzwrotną dotację w kwocie około 20 tysięcy złotych. Środki na ten cel pochodzą z lokalnego Funduszu Pracy. O ich podziale decyduje starosta wspólnie z radą zatrudnienia. Jak zapewnia wiceminister pracy, taki model podziału pieniędzy znajduje swoje uzasadnienie.

 – Samorządy wspólnie z radami zatrudnienia, które są ciałami społecznymi – a więc jest pewna kontrola społeczna nad tymi środkami – ustalają nie tylko, jaka część środków może być przeznaczona na te dotacje, a więc w konsekwencji, ilu ludzi będzie mogło z nich skorzystać, ale określają także kierunki działalności. Czyli tam, gdzie jest dobra infrastruktura handlowa, nie dadzą dotacji na sklep, ale można otworzyć punkt fotograficzny czy xero – tłumaczy Jacek Męcina.

Na dodatkowe środki mogą dziś liczyć także przedsiębiorcy, gotowi stworzyć nowe miejsca pracy dla bezrobotnych.

Wiceszef resortu pracy podkreśla, że ten zdecentralizowany system dobrze się sprawdza, bo przedstawiciele samorządów lepiej znają sytuację na lokalnym rynku pracy.

 – Zasada numer jeden: środki muszą być efektywnie wydawane, efektywnie ze względu na zatrudnienie i ze względu na koszty – mówi Męcina. – Te dwa elementy będziemy brać pod lupę.

Zgodnie z szacunkami MPiPS w styczniu stopa bezrobocia sięgnęła poziomu 14,2 proc. W lutym może wzrosnąć o 0,4 pkt. proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.