Newsy

1 września zacznie działać Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Rolników czekają duże zmiany organizacyjne

2017-08-17  |  06:55

Z początkiem września przestaną istnieć Agencja Rynku Rolnego (ARR) oraz Agencja Nieruchomości Rolnych (ANR). Ich zadania przejmie nowo utworzony Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Zmiany czekają również Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która będzie pełnić funkcję głównej instytucji płatniczej. Zmiany te mają ułatwić rolnikom sięganie po pomoc finansową.

W Polsce działają obecnie trzy agencje rolne: Agencja Rynku Rolnego (ARR) oraz Agencja Nieruchomości Rolnych (ANR) i Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). W najbliższych tygodniach dwie z nich – ARR oraz ANR – przestaną istnieć. Większość ich zadań przejmie nowo utworzony Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), który rozpocznie działalność 1 września tego roku.

Od września powstaje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który będzie realizował zadania związane z programowaniem rozwoju obszarów wiejskich oraz zadania dotychczas realizowane przez Agencję Nieruchomości Rolnych, w tym m.in. gospodarowanie nieruchomościami pozostającymi we własności rolnej Skarbu Państwa – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anna Kołnierzak z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Taka zmiana organizacyjna ma zmniejszyć liczbę instytucji zajmujących się rolnictwem i ograniczyć koszty ich funkcjonowania, a także poprawić i uprościć jakość obsługi. Poza centralą Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa będzie mieć oddziały terenowe w każdym województwie.

Krajowy Ośrodka Wsparcia Rolnictwa będzie też realizował zadania delegowane ARiMR, w tym program dla szkół, interwencję mającą na celu stabilizację rynków rolnych oraz restrukturyzację przemysłu cukrowniczego – wylicza Anna Kołnierzak.

Do zadań Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa będą należeć m.in. gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (na dotychczasowych zasadach), wydawanie decyzji dotyczących prywatnego obrotu gruntami rolnymi (UKUR), udzielanie bezzwrotnej pomocy finansowej na utrzymanie infrastruktury na terenach wiejskich, współpraca z samorządami dotycząca nieodpłatnego przekazywania gruntów oraz nadzór nad 41 spółkami hodowli roślin i zwierząt o szczególnym znaczeniu dla gospodarki.

Nowo utworzony podmiot będzie również odpowiadał m.in. za wsparcie dla pszczelarzy (dotychczas w kompetencjach ARR), realizację programu dla szkół, wsparcie działań promocyjnych producentów na rynku wewnętrznym i za granicą, systemy jakości, monitoring rynku cukru oraz interwencyjne zakupy i sprzedaż produktów rolnych na poszczególnych rynkach (np. masła, odtłuszczonego mleka w proszku, zbóż i mięsa).

Od września zmiany organizacyjne czekają również Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która stanie się jedyną agencją płatniczą dla Wspólnej Polityki Rolnej UE w Polsce. ARiMR w każdym województwie ma oddziały regionalne, a w każdym powiecie swoje biura. Dlatego ta zmiana ma ułatwić rolnikom sięganie po pomoc finansową. W jednostkach ARiMR będą obsługiwane instrumenty finansowe i pomocowe dla producentów z różnych sektorów.

Dodatkowo od września ARiMR będzie realizowała zadania dotychczas realizowane przez ARR, w tym m.in. związane z nadzwyczajną pomocą dla producentów mleka [pakiet Hogana – red.], innych rynków w sektorach hodowlanych oraz nadzwyczajną pomoc dla producentów niektórych owoców i warzyw – mówi Anna Kołnierzak.

Od początku przeszłego roku ARiMR będzie również realizować zadania związane z obsługą mechanizmu „Materiał siewny”. Od 1 stycznia 2018 roku rolnicy będą mogli składać wnioski obszarowe oraz wnioski dotyczące materiału siewnego w jednej instytucji w biurach powiatowych ARiMR, co ułatwi im dostęp do korzystania z pomocy finansowej Unii Europejskiej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Media i PR

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

DlaWas.info

Nauka

Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.