Newsy

Inteligentna doniczka zapewni świeże zioła i warzywa przez cały rok. Parametrami można sterować z poziomu aplikacji

2022-09-13  |  06:15

Świeże i zdrowe warzywa z domowego ogródka dostępne przez cały rok – taką korzyścią francuska marka Véritable chce przekonać klientów do inteligentnej doniczki, prezentowanej na targach IFA w Berlinie. Urządzenie ma zapewnić roślinom optymalne warunki od wysiewu do wydania owoców. Domowym ogródkiem można sterować zdalnie z poziomu aplikacji mobilnej. Choć urządzenia tego typu są już dostępne na rynku, to innowacją jest wersja stworzona w całości z materiałów pochodzących z recyklingu.

– Reborn to pierwsze małe urządzenie gospodarstwa domowego zrobione w 100 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu. Składają się na to tworzywa sztuczne z recyklingu i w 30 proc. skorupy ostryg. Wszystko razem tworzy nowy produkt, który jest zupełnie bezpieczny dla środowiska i zdatny do wielokrotnego użytku w dłuższej perspektywie. Czyli zero nowego plastiku i tylko materiały z recyklingu umieszczone w nowym produkcie – informuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje podczas targów IFA w Berlinie Perrine Giacomazzo, dyrektor ds. sprzedaży międzynarodowej w Véritable.

Prezentowane na targach rozwiązanie jest inteligentnym ogródkiem, który można uprawiać w domu o każdej porze roku. W podstawowej wersji wygląda jak podwójna doniczka, w której można hodować na przykład zioła czy pomidory. Jak zapewnia producent, urządzenie zapewnia optymalne warunki do wzrostu roślin.

– Doniczka zajmie się wszystkim. Na górze jest oświetlenie, na spodzie moduł nawadniający, a w środku gotowe do użytku podłoże. Dzięki temu przez cały rok można uprawiać w niej bazylię, pomidory, szczypiorek, a nawet paprykę czy truskawki – wyjaśnia Perrine Giacomazzo. – Nasz system pozwala na hodowanie pomidorów w domu, dając roślinom światło, które przyspiesza ich wzrost, podobnie jak słońce. Do tego roślina ma cały czas dostęp do wody. To prawda, że pomidory potrzebują wiatru i pszczół, żeby zapylić kwiaty, ale w domu wystarczy nieco potrząsnąć roślinką, a wkrótce uzyskamy zielone pomidory, które rosną coraz większe. W końcu zaczynają się czerwienić.

Inteligentna doniczka doświetla hodowaną roślinę przez 16 godz., a potem daje jej 8 godz. odpoczynku, tym samym imitując cykl dzień–noc i stwarzając idealne warunki dla procesów wzrostu. W doniczce umieszczane są specjalne wkłady nasienne, na które składają się organiczne nasiona i podłoże oraz składniki odżywcze. Skład jest dobierany do każdego gatunku rośliny. Każdy wkład to regularne zbiory nawet przez pół roku, a pierwsze rośliny są gotowe do spożycia po około czterech tygodniach. Inteligentny ogródek można powiązać z dedykowaną aplikacją, możliwą do pobrania zarówno na urządzenia z systemem Android, jak i iOS. Produkt jest już dostępny na polskim rynku, również w wersji czterokomorowej.

– Sądzę, że ludzie decydują się na zakup tego produktu, bo potrzebują przyrody w swoim otoczeniu. Kontakt z nią daje nam szczęście. Chętnie powtarzam, że przyroda karmi nasz umysł, serce i żołądek. Proszę sobie wyobrazić możliwość zjedzenia makaronu ze świeżymi pomidorkami na święta Bożego Narodzenia. Pomidory są przepyszne, a odległość między roślinką a talerzem to zaledwie 20 cm. Nie ma nic lepszego. To w zasadzie definicja świeżości – kwituje przedstawicielka Véritable.

Rynek tego typu urządzeń dopiero się rozwija. Według Allied Market Research na całym świecie obroty w branży inteligentnych systemów ogrodowych przeznaczonych do korzystania wewnątrz pomieszczeń w 2019 roku były szacowane na 105 tys. dol. Do 2027 roku wycena przekroczy poziom 176 tys. dol. Zdaniem autorów raportu zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania stało się widoczne po wybuchu pandemii COVID-19. Nie bez znaczenia są też zachodzące na świecie zmiany klimatyczne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

Edukacja

Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie

Wraz z dynamicznymi zmianami zachodzącymi na rynku pracy dla pracowników istotna jest stabilność zatrudnienia. Widać to także wśród pokolenia Z, wchodzącego na rynek pracy, dla którego była to jedna z trzech najważniejszych kwestii przy wyborze pracodawcy. Jak wyjaśniają eksperci Konfederacji Lewiatan, nie chodzi już jednak o formę czy długość zatrudnienia, ale o samopoczucie pracownika.

Polityka

Lekarz: Karol Nawrocki zapewne sporo papierosów w swoim życiu wypalił. Stwierdził, że w kampanii lepiej będzie je zastąpić woreczkami nikotynowymi

Kandydat na prezydenta Karol Nawrocki podczas ostatniej debaty w TVP wykonał nietypowy gest, wsuwając do ust saszetkę, co wywołało dyskusję na temat alternatywnych produktów nikotynowych. Były wiceminister zdrowia przypomina, że stosowanie takich woreczków to jedna z metod walki z uzależnieniem od palenia tytoniu, wpisująca się w strategię redukcji szkód, a przykład osoby publicznej może podnieść świadomość społeczną na ten temat. Jednocześnie lekarz zwraca uwagę, że tego typu produkty przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych. Reguluje to przyjęta w maju nowelizacja ustawy tytoniowej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.