Newsy

Pekao SA: w tym roku przyspieszy rynek kredytów i depozytów

2014-05-13  |  06:40
Mówi:Dariusz Choryło
Funkcja:dyrektor wykonawczy Departamentu Relacji Inwestorskich i Strategicznych Analiz Rynkowych
Firma:Pekao SA
  • MP4
  • Bank Pekao SA liczy na przyspieszenie na rynku kredytów i depozytów, zwłaszcza w sektorze korporacyjnym. Większe zyski z tej działalności muszą pokryć mniejszą prowizję z płatności kartami oraz ok. 40 mln zł dodatkowych kosztów związanych z opłatami na Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Od początku roku Pekao SA zdobył 100 tys. nowych klientów, a teraz celuje w sektor rolniczy.

    Ten rok będzie rokiem poprawy w gospodarce i przyspieszenia dynamiki wolumenów kredytowych i depozytowych w stosunku do zeszłego roku. Szczególnie będziemy to widzieli  zresztą już widzimy w sektorze korporacyjnym, gdzie to przyspieszenie jest istotne – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dariusz Choryło, dyrektor wykonawczy Departamentu Relacji Inwestorskich i Strategicznych Analiz Rynkowych Pekao SA.

    Choryło podkreśla, że w 2014 r. bank będzie musiał zmierzyć się z szeregiem przeszkód. Od 1 lipca ustawowo do maksymalnie 0,5 proc. zmaleją opłaty interchange pobierane za płatności kartą, co wpłynie na niższe prowizje banków. Utworzenie funduszu stabilizacyjnego w ramach Bankowego Funduszu Gwarancyjnego to również wyższe koszty dla banków. Pekao SA przeznaczy na ten fundusz ok. 40 mln zł w skali całego roku.

    W 2014 r. bank mniej zarobi także na emisji obligacji. Choryło liczy jednak, że dzięki lepszej koniunkturze w gospodarce pozytywne czynniki przeważą. Szczególne nadzieje wiąże z rynkiem kredytów hipotecznych i konsumenckich, na którym Pekao SA od dwóch lat notuje wzrosty udziału w rynku.

    Mam nadzieję, że uda nam się utrzymać to również w tym roku. Oczywiście dużo zależy od tego, jak będzie wyglądała sytuacja na rynku, na ile, szczególnie od strony cenowej, będzie atrakcyjne przyspieszenie działalności. Ogółem oczekujemy wzrostu kredytów mniej więcej w granicach 5-6 proc. w całym sektorze. Nasza ambicja jest taka, żeby urosnąć co najmniej tyle, ale chcielibyśmy rosnąć szybciej – zapowiada Choryło.

    Pekao SA liczy jednak nie tylko na rozwój rynku, lecz także na nowych klientów. Od ponad roku trwa już akcja „Klientomania”. Tylko w ciągu pierwszego kwartału 2014 r. bank zdobył w jej ramach 100 tys. nowych klientów, a od początku 2013 r. to już ponad 0,5 mln osób. Nowa kampania „Agromania” jest skierowana do rynku rolniczego, na którym do tej pory Pekao SA było obecne w niewielkim stopniu.

    Z punktu widzenia tempa rozwoju i szczególnie eksportu rolnictwa wyraźnie widać, że jest to jedna z istotnych lokomotyw polskiej gospodarki. Ponieważ do tej pory byliśmy tam stosunkowo mało obecni, chcielibyśmy to zmienić. Docelowo chcielibyśmy, żeby nasz udział w tym rynku był bliski naszemu naturalnemu, a więc około 10-proc. – zapowiada Choryło.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.