Newsy

Rośnie eksport mięsa drobiowego, przede wszystkim do krajów spoza UE. Większa sprzedaż może zrekompensować niskie ceny mięsa

2016-10-06  |  06:45

Ceny mięsa stopniowo rosną, choć wciąż jeszcze są niższe niż przed rokiem. Niskie ceny rekompensuje większy eksport. Tylko w pierwszej połowie 2016 roku eksport drobiu wzrósł o 14 proc., podczas gdy wieprzowiny o 8 proc., a wołowiny o 2 proc. Sprzedajemy coraz więcej poza kraje Unii Europejskiej, duży potencjał mają zwłaszcza kraje afrykańskie.

Sytuacja na rynku mięsa jest jeszcze trudna. W 2015 roku mieliśmy do czynienia ze spadkiem cen surowców. Dotyczyło to nie tylko ropy naftowej, bo ceny mięsa też gwałtownie spadły. Rynek podnosi się z tego upadku, wierzymy, że się podniesie i sytuacja się poprawi, choć trudno to przewidzieć – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Sébastien Guyon, dyrektor i prezes firmy Polska Meat.

Od stycznia światowe ceny mięsa rosną. Według wstępnego szacunku indeks cen mięsa FAO w sierpniu osiągnął wartość 162,2 pkt. Światowe ceny mięsa w sierpniu były o 12 proc. wyższe niż w styczniu. Najszybciej drożała wieprzowina (21 proc.), baranina (19 proc.) i mięso drobiowe (15 proc.). Mimo systematycznych wzrostów w sierpniu mięso było wciąż o 5 proc. tańsze niż w analogicznym okresie 2015 roku.

Ceny zależą od sytuacji na rynkach, które to mięso odbierają. Przy mięsie z kurczaka bardziej liczy się sytuacja na rynku krajowym, przy kurzym ważniejsze są zagraniczne rynki zbytu. Biorąc pod uwagę spadek cen ropy naftowej, obawiam się, że ceny mogą przez jakiś czas ustabilizować się na obecnym poziomie – ocenia prezes Polska Meat.

Prognozy Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Państwowego Instytutu Badawczego wskazują, że produkcja mięsa i podrobów drobiowych na koniec 2016 roku wzrośnie o 10 proc. do ok. 2,6 mln ton. Wzrośnie również konsumpcja – o 1,8 proc. do poziomu 28,8 kg na mieszkańca. W całej UE też notowane są wzrosty, tu średnia wynosi 26,7 kg.

Niskie ceny mięsa drobiowego może zrekompensować większy eksport. Jak wynika z raportu Agencji Rynku Rolnego, I półroczu wyeksportowano 664 tys. ton żywca, mięsa i podrobów drobiowych, o 14 proc. więcej niż przed rokiem. Wartość eksportu wyniosła 1,1 mld euro (wzrost o 5 proc. mimo niższych cen). Wzrósł wolumen sprzedaży mięsa kurzego (o 15 proc.) i indyczego (o 12 proc.). W przypadku mięsa pozostałych gatunków drobiu odnotowano 6-proc. spadek.

Największą popularnością mięso kurze z Polski cieszy się w Nigerii. To bardzo duży rynek, 200 mln mieszkańców. Poza tym Benin, Togo, Wybrzeże Kości Słoniowej i Kongo to kraje, które kupują bardzo duże ilości tego mięsa – wymienia Sébastien Guyon.

Najwięcej drobiu z UE w I półroczu trafiło właśnie do dwóch krajów afrykańskich: RPA (135 tys. ton za 110 mln euro) oraz do Beninu (72 tys. ton za 53 mln euro). Łączny eksport z UE wyniósł 783 tys. ton, o 10 proc. więcej niż w I połowie 2015 roku.

Polska Meat skupuje mięso od producentów i odsprzedaje je klientom w Polsce i za granicą, organizując cały łańcuch logistyczny (konfekcjonowanie, magazynowanie, transport). W przeważającej części mięso trafia na eksport, głównie do krajów Afryki (82 proc. przychodów). W 2015 roku przychody spółki przekroczyły 212 mln zł, podczas gdy rok wcześniej wynosiły nieco ponad 203 mln (wzrost o 4 proc.).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.