Newsy

Rośnie oferta mieszkaniowa dla seniorów. Budynki są przystosowywane do potrzeb osób starszych i dobrze skomunikowane

2017-02-20  |  06:50

Prognozy wskazują, że za 10 lat w Polsce więcej będzie emerytów niż 25-latków. Wyzwania demograficzne sprawiają, że deweloperzy będą musieli większą uwagę zwracać na potrzeby mieszkaniowe seniorów – zarówno osób aktywnych zawodowo, jak i tych wymagających opieki. Takie budynki powinny być dobrze skomunikowane, a mieszkania – odpowiednio wyposażone. Niewskazane ze względów społecznych jest jednak tworzenie zamkniętych osiedli tylko dla seniorów.

Statystyki GUS wskazują, że jesteśmy jednym z szybciej starzejących się społeczeństw. Za dekadę liczba emerytów będzie większa niż 25-latków. W 2025 roku osób w wieku 65+ wyniesie w Polsce prawie 8,2 mln, w 2030 – już ponad 8,6 mln. To sprawia, że deweloperzy przy budowie mieszkań powinni zdaniem ekspertów zwracać uwagę na potrzeby seniorów, a jednocześnie pamiętać, że grupa ta nie jest jednorodna.

 Pierwsza grupa to osoby w końcowym okresie aktywności zawodowej, których poziom zarobków jest prawdopodobnie najwyższy w historii zawodowej. Mogą oni mieszkać samodzielnie, nie potrzebują szczególnych form opieki czy znaczących udogodnień w wyposażeniu mieszkania. Kolejna grupa to osoby w wieku emerytalnym, dla których pomocne byłyby systemy teleopieki, telemedycyny, a w części przypadków także asysta osoby opiekującej się nimi. Jest też trzecia grupa seniorów, ta o najmniejszej sprawności ruchowej, która wymaga stałej opieki i szczególnej uwagi – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Komorowska, analityk rynku nieruchomości, koordynator projektów zewnętrznych Centrum AMRON.

Na potrzeby mieszkaniowe seniorów zwraca też uwagę przygotowany przez rząd Narodowy Program Mieszkaniowy. Według jego założeń dzięki wdrożeniu odpowiedniej polityki senioralnej związanej z polityką miejską, planowaniem przestrzennym, urbanistyką i rewitalizacją ma się poprawić ma dostępność mieszkań oraz warunki zamieszkania osób starszych. W efekcie lepszy ma być ich standard życia i dostęp do usług medycznych lub rehabilitacyjnych.

Deweloperzy muszą pamiętać, że senior potrzebuje specjalnego wyposażenia mieszkania. Lokale powinny mieć antypoślizgową posadzkę, być wyposażone w uchwyty i poręcze, przejścia powinny być bezprogowe i wystarczająco szerokie, by umożliwiały poruszanie się na wózku inwalidzkim. Ważne jest, żeby w budynku były windy, zwłaszcza jeżeli mieszkanie nie jest położone na niskiej kondygnacji – podkreśla ekspertka.

Dla seniorów równie istotne jest, by osiedla były dobrze skomunikowane, zlokalizowane blisko przystanków i infrastruktury handlowo-usługowej oraz w bezpiecznej okolicy. Dobrze, by położenie osiedla sprzyjało aktywnemu wypoczynkowi.

 Rzadko się spotyka, żeby osiedla mieszkaniowe powstawały jako osobne twory tylko dla seniorów. To nie jest dobre rozwiązanie również z punktu widzenia społecznego. Ważne, żeby to środowisko było jednak zintegrowane z pozostałymi grupami wiekowymi – podkreśla Joanna Komorowska.

Również część mieszkań komunalnych ma być budowana lub adaptowana do potrzeb osób starszych. Środki na ten cel trafią z Regionalnych Programów Operacyjnych.

Budynków spełniających takie wymagania jest coraz więcej. Powstają nie tylko w największych aglomeracjach, lecz także w mniejszych miastach.

Nowe mieszkania to często wysoki koszt, dlatego ważny jest dostęp do finansowania. Emerytura i renta zazwyczaj są zbyt niskie, seniorom trudno też uzyskać wieloletni kredyt. Eksperci podkreślają, że rozwiązaniem może być sprzedaż własnego mieszkania – często zbyt dużego względem możliwości finansowych starszych osób – oraz kupno nowego, lepiej przystosowanego do ich potrzeb.

– W Polsce działa też umowa dożywotnich świadczeń zawieranych z funduszami hipotecznymi. Senior w akcie notarialnym przekazuje prawo własności funduszowi, który staje się właścicielem nieruchomości w chwili śmierci seniora, natomiast senior dożywotnio otrzymuje świadczenia, które może przeznaczyć np. na wynajem – przypomina Joanna Komorowska.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Powoli wracamy do planowych zabiegów i wizyt u lekarzy. Telemedycyna może pomóc w walce z rosnącymi kolejkami

Pandemia przyczyniła się do skokowego wzrostu popularności telemedycyny. Już na początku większość szpitali, przychodni i placówek medycznych wprowadziła zdalne konsultacje online i przez telefon, co umożliwiło zasięgnięcie porady lekarza, a także  wystawienie zwolnienia, skierowania czy recepty bez konieczności osobistego kontaktu. Do tej formy przekonali się zarówno lekarze, jak i pacjenci. Aż 74 proc. pacjentów chce korzystać z telemedycyny nawet po zakończeniu pandemii – wynika z badań Grupy LUX MED. Obecnie firma dostarcza prawie 20 tys. usług telemedycznych dziennie.

Praca

Branża sprzedaży bezpośredniej od początku pandemii notuje rekordowe wzrosty obrotów. Szybko rośnie też zapotrzebowanie na sprzedawców

Sprzedaż bezpośrednia w czasie lockdownu i stopniowego odmrażania handlu notuje rekordowe wzrosty obrotów. Od początku marca do końca maja branża sprzedaje średnio o 30 proc. więcej niż rok temu. W przypadku części firm wzrosty sięgają nawet 85 proc. Zwiększa się także zapotrzebowanie na nowych sprzedawców – poziom rekrutacji jest czterokrotnie wyższy niż przed rokiem. – Wirus nas nie zaskoczył. Już od kilku lat stopniowo przechodziliśmy na nowe technologie i inne sposoby komunikacji ze sprzedawcami i klientami – tłumaczy Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

Co czwarty internauta woli robić zakupy w sieci niż w tradycyjnych sklepach. Rozszerzona rzeczywistość może zmniejszyć liczbę zwrotów

Migracja konsumentów z trybu offline do online trwa już od dawna, ale pandemia SARS-CoV-2 okazała się katalizatorem, który przyspieszył ten proces. W sieci kupuje już 72 proc. Polaków, a więcej niż co czwarty częściej wybiera obecnie ten kanał zakupowy m.in. ze względu na wygodę, szybkość i większe bezpieczeństwo. Zyskały kategorie, które w e-commerce dobrze radziły sobie już wcześniej, jak moda i uroda czy elektronika, ale Polacy przekonali się również do kupowania w internecie produktów spożywczych. Rosnącą rolę w e-zakupach odgrywają technologie, jak np. rozszerzona rzeczywistość, które pozwalają lepiej dopasować produkt i zminimalizować ryzyko zwrotów.

Problemy społeczne

Przez koronawirusa Polki obawiają się o swoją zawodową przyszłość. Co trzecia rozważa wyjazd do pracy za granicę

Pandemia koronawirusa ma wpływ na życie zawodowe niemal 70 proc. Polek, głównie młodych. Dla wielu z nich jest to wpływ negatywny – pracę już straciło 15 proc., a 18 proc. pracuje w mniejszym wymiarze czasu – wynika z badania IQS na zlecenie Promedica24. W związku z tym coraz więcej kobiet szuka pracy za granicą. Co trzecia przyznaje, że rozważa emigrację zarobkową, przede wszystkim do Niemiec. Ponad 20 proc. z nich chciałoby podjąć pracę przy opiece nad seniorami.