Newsy

Rynek podcastów szansą dla reklamodawców. Firmy muszą się nauczyć korzystać z nowego medium zyskującego popularność wśród odbiorców

2020-03-10  |  06:10

Podcasty mają duży potencjał do wykorzystania w marketingu i w promocji marek. Ich mocną stroną w przeciwieństwie do standardowych mediów elektronicznych nie są zasięgi i liczba odbiorców, ale zaangażowanie i bliski kontakt podcastera z odbiorcą. – Rekomendacje, które daje podcaster swoim słuchaczom, są traktowane jak rekomendacje znajomych, kogoś, do kogo mamy zaufanie, kogo znamy, z kim mamy wspólne poglądy albo zainteresowania – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Małek, podcast manager LTTM. Jego zdaniem za pięć–sześć lat podcasty będą obowiązkowym elementem marketingowego miksu.

Podcasty to stale rosnące medium w Polsce, bardzo popularne za oceanem. 45 proc. polskich internautów w wieku 19-49 lat deklaruje, że zna pojęcie podcastu, dla porównania w USA w 2018 r. było to 63 proc. – wynika z badania Nielsena przeprowadzonego w 2019 r. „Czy Polacy słuchają podcastów”. Co piąty internauta w Polsce potwierdza, że słucha podcastów, a to oznacza kilka milionów odbiorców.

Wczesne wejście w to medium i wykorzystanie go w kreatywny sposób w momencie, kiedy ono jeszcze nie jest tak bardzo spenetrowane reklamowo jak np. YouTube czy chociażby reklama display, da poza marketingowymi wartościami również wartości czysto PR-owe. Ktoś, kto zrobi pierwszą głośną kampanię z podcasterami, nie tylko napędzi rynek, ale też dostanie darmowy ekwiwalent PR – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Małek, podcast manager LTTM.

Podcast to rozwijające się medium w Polsce, z dużym potencjałem. 12 proc. internautów potwierdza, że przesłuchało co najmniej jeden podcast w miesiącu, a 7 proc., że w ciągu tygodnia. Dla porównania za oceanem co czwarty Amerykanin w wieku 12+ deklaruje, że słucha podcastów – wynika z badania Nielsena. Na świecie nakłady firm na emisję reklam w czasie słuchania podcastów w 2019 roku szacowane były na ponad 1 mld dol., a do 2023 roku wartość reklamowa podcastów może wzrosnąć o 23 proc. i przekroczyć 1,4 mld dol. – ocenia PwC.

– Postrzegam drogę podcastów tak jak drogę blogów. Dziesięć lat temu wykorzystywanie reklamy na blogach było kwiatkiem do kożucha, czymś, co można było zrobić, ale było to ryzykowne i często się mówiło, że zapraszanie blogerów na konferencje czy pojawianie się na blogach było czymś niekoniecznym. Teraz praktycznie dotarcie do ludzi opiniotwórczych, niebędących zwykłymi, szeregowymi dziennikarzami, których pracą jest po prostu przerabianie informacji, jest dla marek najcenniejsze. Podejrzewam, że droga podcastów będzie podobna. Od pewnego braku zrozumienia do stałego i ważnego punktu w miksie mediowym. – mówi Newseria Biznes Maciej Małek, podcast manager LTTM.

Firmy w Polsce uczą się wykorzystywać potencjał drzemiący w podcastach. Chcą je wykorzystać przede wszystkim w komunikacji marketingowej z klientem. Eksperci są zgodni, że pierwsze kroki marek to czas eksperymentowania i poszukiwania nowych form dotarcia do klienta. Zdaniem eksperta LTTM najważniejsze to zrozumieć to medium. W tworzeniu kampanii marketingowych kluczowe są zaangażowanie i konwersja, która powinna być mierzona na każdym etapie kampanii.

– W kampaniach przeprowadzanych z podcasterami najlepiej będą działały metody, które można łatwo mierzyć i które przekładają się na bezpośrednie korzyści dla klienta, takie jak sprzedaż, subskrypcje czy leady. Dobrym sposobem jest na przykład przekazanie podcasterowi kodu promocyjnego, o którym opowie swoim słuchaczom. Dzięki temu klient bezpośrednio może sprawdzić, ile osób skorzystało z rekomendacji twórcy – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Małek.

Podcasty to pole do eksperymentów dla firm, na którym można sprawdzać różnych twórców, formaty i wreszcie mierzyć ich skuteczność. To medium, w którym mogą także pracować influencerzy marketingu, gdyż takimi zdaniem ekspertów w przyszłości mogą stać się podcasterzy, a same podcasty będą ważnym elementem miksu marketingowego za pięćsześć lat.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Efekty pandemii widoczne w wyszukiwarce Google. Praca zdalna, zwolnienia i e-zakupy wśród najpopularniejszych haseł

W ostatnich tygodniach życie codzienne i zawodowe Polaków przeniosło się do sieci. Tam również szukamy informacji, jak sobie radzić z nową rzeczywistością. Statystyki wyszukiwarki Google pokazują, że wśród najpopularniejszych haseł są te związane z pracą zdalną, zwolnieniami czy zasiłkami dla bezrobotnych. Z kolei przedsiębiorcy masowo szukają informacji o rządowej pomocy w ramach tzw. tarczy antykryzysowej albo uczą się zakładać sklepy internetowe.

Prawo

Biura podróży i ich klienci nie są chronieni w wystarczającym stopniu. Wątpliwości budzi długi okres na zwrot pieniędzy czy voucher zamiast gotówki

– Przepisy w obecnym kształcie nie chronią ani interesów organizatorów turystyki, ani samych podróżnych – ocenia Paweł Wójcik, adwokat Kancelarii RWW.legal Rusin Wójcik. Specustawa wprowadziła regulacje, zgodnie z którymi rozwiązanie umowy jest skuteczne dopiero po 180 dniach. Biuro podróży ma tyle dni na zwrot wpłaconych przez klienta środków, częściej jednak organizatorzy proponują podróżnym voucher do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu roku.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

Rośnie eksport śliwki kalifornijskiej. W okresie pandemii częściej sięgamy po zdrowe produkty o długim terminie ważności

W czasie pandemii rośnie sprzedaż naturalnych produktów spożywczych o długim terminie ważności. Na popularności zyskują suche artykuły spożywcze, ale też produkty prozdrowotne. Taki trend sprzyja producentom suszonych owoców, którzy już przed koronawirusem dynamicznie zwiększali sprzedaż. Eksport śliwki kalifornijskiej do Polski od sierpnia 2019 do marca 2020 roku wzrósł prawie dwukrotnie. – Konsumenci częściej wybierają produkty, które w naturalny sposób pomagają im zachować zdrowie – mówi Kevin Verbruggen z California Prune Board i podkreśla, że suszone śliwki mają między innymi dobroczynny wpływ na układ trawienny.

Problemy społeczne

W Polsce kilkaset osób cierpi na rzadką chorobę wywołującą obrzęki i ból. Szansą dla chorych jest innowacyjna terapia zarejestrowana w Europie

Trudny do zniesienia ból, deformacje twarzy i obrzęki narządów wewnętrznych, w tym krtani, które stwarzają ryzyko uduszenia – z takimi objawami zmagają się pacjenci cierpiący na dziedziczny obrzęk naczynioruchowy. W Polsce jest ich zaledwie kilkuset, ale szacuje się, że mniej więcej drugie tyle wciąż pozostaje niezdiagnozowanych. Chorzy z ciężkim przebiegiem doświadczają w ciągu roku nawet do kilkudziesięciu zagrażających życiu napadów tej choroby, a okresy między atakami przepełnione są strachem i niepokojem. Szczególnie dotyczy to pacjentów z najcięższym przebiegiem, u których dochodzi do obrzęków krtani czy twarzy. W Europie niedawno zarejestrowano innowacyjny lek, który może zapobiegać atakom. W Polsce ruszyła kampania edukacyjna, która ma zwiększyć świadomość dotyczącą tej choroby i zwrócić uwagę na problemy pacjentów, którzy się z nią zmagają.