Mówi: | Miłosz Karpiński |
Funkcja: | Dyrektor Departamentu Ropy i Gazu |
Firma: | Ministerstwo Gospodarki |
Samodzielne tankowanie gazu możliwe jeszcze w tym roku
– Do końca tego roku lub na samym początku przyszłego samoobsługa LPG w Polsce będzie dopuszczona – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Miłosz Karpiński z Ministerstwa Gospodarki. Lada chwila projekt trafi do uzgodnień zewnętrznych, a następnie do Komisji Europejskiej. Do tej pory napełnianie zbiornika gazem jest obowiązkiem wyłącznie pracowników stacji paliw, w dodatku tych, którzy posiadają odpowiednie zaświadczenie.
Miłosz Karpiński z Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Gospodarki jest przekonany, że nic, poza obecnie obowiązującym prawem, nie przeszkadza w tym, by takiego tankowania dokonywał klient stacji paliw.
– Tankowanie LPG jest bardzo proste, nie niesie za sobą żadnych dużych niebezpieczeństw. Tankując benzynę możemy wlać paliwa po same szyby w samochodzie, natomiast LPG jest tankowane tylko wtedy, kiedy zawór w pojeździe jest prawidłowo zapięty. Te przepisy będziemy zmieniać – mówi Miłosz Karpiński.
Zmiany wymagały przede wszystkim uzgodnień między dwoma resortami: gospodarki i transportu i budownictwa. Teraz potrzebna jest jeszcze zmiana dwóch rozporządzeń, które leżą w kompetencji tych dwóch ministerstw.
– Skończyliśmy etap wewnętrznych konsultacji, za chwilę rozpoczniemy zewnętrzne uzgodnienia tych przepisów. Projekt podlega notyfikacji Komisji Europejskiej. Jeśli skończymy prace w październiku, to będziemy musieli odczekać okres trzech miesięcy zanim ten przepis nie będzie notyfikowany przez KE innym państwom członkowskim. Zakładam, że do końca tego roku lub na samym początku przyszłego samoobsługa LPG w Polsce będzie dopuszczona – stwierdza Miłosz Karpiński.
Dyrektor w resorcie gospodarki zaznacza, że nowe prawo nie będzie nakładało obowiązku samoobsługi przy tankowaniu LPG. Jeśli właściciel stacji paliw będzie chciał zatrudniać obsługę do takiego tankowania, będzie miał do tego pełne prawo.
Zdaniem organizacji paliwowych, wprowadzenie samoobsługi obniży ceny LPG na stacjach o kilka groszy.
Równolegle z tymi pracami w ministerstwie toczą się prace nad wdrożeniem dyrektywy 119, która nakłada na państwa członkowskie obowiązek utrzymywania 90-dniowych zapasów ropy i paliw.
– Zmiany, które wprowadza, są o tyle daleko idące, że zapowiadają zmianę systemu, przynajmniej dla Polski. Te zmiany nie są może ogromne, bo budujemy system zapasów od wielu lat. Chcielibyśmy przy jej implementacji umożliwić przedsiębiorcom, którzy utrzymują w tej chwili zapasy w Polsce, zlecanie ich w pewnej części, na razie w 10 proc., agencji państwowej – tłumaczy Miłosz Karpiński.
Miałaby się tym zajmować Agencja Rezerw Materiałowych. Zarówno przedstawiciele resortu, jak i przedsiębiorcy podkreślają, że zmiana zasad obowiązkowego magazynowania zapasów wpłynie na poprawę konkurencyjności rynku hurtowego w Polsce i będzie przeciwdziałać rozrastającej się szarej strefie.
Jest o tyle ważne dla właścicieli i operatorów stacji paliw, że – zdaniem dyrektora w MG – umożliwia im obniżenie kosztów związanych z utrzymywaniem zapasów i ułatwia działalność operacyjną.
– Nie muszą szukać już fizycznej pojemności magazynowej. Wystarczy, że część zapasów zlecona będzie agencji rządowej i oni już nie muszą się o to troszczyć – wyjaśnia Miłosz Karpiński.
Termin implementacji dyrektywy 119 mija 31 grudnia 2012 roku. Zdaniem przedstawiciela resortu gospodarki, nowe przepisy powinny zacząć obowiązywać z początkiem nowego roku.
– Ustawa jest przygotowana, przepisy są gotowe. W najbliższym czasie to rozporządzenie wyjdzie z resortu gospodarki, jesteśmy po wszystkich wewnętrznych konsultacjach. Rozpoczniemy zewnętrzne uzgodnienia z partnerami społecznymi i innymi ministerstwami. Zakładamy, że wciąż jest bardzo możliwe, aby dyrektywa była w Polsce implementowana na czas, czyli do końca grudnia tego roku – mówi Miłosz Karpiński.
Czytaj także
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-01-23: Damian Janikowski: Charakter wojownika pozwolił mi przejść z zapasów do MMA. Mam zamiar wysoko zajść w Federacji KSW
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-14: Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat
- 2024-07-30: Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
Wojna handlowa i trudna sytuacja geopolityczna stanowią zagrożenie dla funkcjonowania firm. Niepewność sytuacji gospodarczej to obok wysokich kosztów pracowniczych najczęściej wskazywana bariera utrudniająca działalność. 60 proc. właścicieli i zarządzających firmami w Polsce uważa ją za największe zagrożenie. – Kryzysy są tyleż szokiem dla systemu, co szansą. Jeśli wykorzystamy nowo tworzące się sytuacje, mamy szansę wyjść wzmocnieni – ocenia Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan.
Transport
Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.
Edukacja
Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.